Zombie Army Trilogy

Zombie Army Trilogy

Zombie Army Trilogy handler kun om å skyte zombier i hodet. Derfor er det skuffende at Zombie Army Trilogy gjør oss litt lei av å skyte zombier i hodet...

Jeg skal ærlig innrømme at jeg visste lite om Zombie Army Trilogy i forkant av denne anmeldelsen. Jeg hadde ikke testet de to forrige spillene og hadde bare en anelse om hvorfor dette heter Trilogy. Jeg har derfor testet spillet som en person som kunne funnet på å kjøpe det på impuls fra et Steam-salg. Sånt skjer jo fra tid til annen, så jeg tenkte det var en gyldig fremgangsmåte. Før jeg begynner vil jeg likevel påpeke at jeg har tidligere erfaring fra Red Dead Redemption: Undead Nightmare, The House of the Dead: Overkill og Killing Floor, så jeg kan trygt si at jeg er komfortabel med halvseriøse zombiespill generelt sett.

Zombie Army Trilogy

Det er vanskelig å si så veldig mye om Zombie Army Trilogy. På én side er det et spill som går ut på å skyte Nazi Zombier i hodet, noe som alltid et positivt trekk ved et spill. På en annen side er dette alt du får. Jeg forventet selvsagt ikke at Zombie Army Trilogy skulle være et fantastisk nyansert spill, men jeg sitter likevel sitter igjen med en følelse at noe manglet for å gjøre denne opplevelsen komplett.

Zombie Army TrilogyZombie Army Trilogy

Spillet åpner med et kart som viser de alliert og de sovjetisk styrkenes inntog mot siste skanse av Nazismen i Berlin. Hitler og hans nærmeste generaler gjemmer seg i en bunker mens bombene dundrer i det fjerne. En av generalene prøver å foreslå at overgivelse er deres eneste utvei, som fører til at Hitler skyter han i fjeset og beordrer igangsettelse av «plan Z.» Dette er alt som finnes av historie i spillet. Neste scene sparkes igang med en kort snutt som forklarer at du er en av de få levende igjen i Tyskland. Deretter blir du dumpet ned i en tysk landsby med beskjed om at du må finne deg en bil. Enten så var plan Z veldig effektiv eller så har det skjedd et aldri så lite tidshopp, for nazizombieapokalypsen er allerede ferdig etter ødeleggelsene og forråtnelsen å dømme.

Zombie Army Trilogy er en spinoff fra Sniper Elite men har i grunnen veldig lite med opphavet å gjøre. Velplasserte treff byr på killcam-snutter hvor vi får se kranier eller organer bli pulverisert, men ettersom den eneste effektive måten å drepe zombier på er ved å skyte dem i hodet blir dette raskt repeterende. Stort sett kommer zombiene sjanglende rett mot deg i lydige bølger når man aktiverer en usynlig markør, så sniking og venting på det perfekte skuddet har ingen plass i Zombie Army Trilogy. Stort sett alle kamper ender heller opp med å bli ville kulefester der man skyter fra hofta med snikskyttergeværet.

Zombie Army Trilogy

Det er ganske tydelig at spillet er designet for å spilles med venner. I alle mellomsekvensene får man se et knippe med overlevende, men når man spiller alene ser man ikke snurten av disse ellers. Kartene er lagt opp på samme måte som Left 4 Dead, altså stykkevis med et trygt rom mellom hver etappe. Der kan man puste ut og fylle på med ammunisjon. Det blir aldri gitt noe som helst forklaring på hvem som bygger og vedlikeholder disse trygge rommene, som alltid er overlesset med våpen og håndgranater.

Det største problemet med Zombie Army Trilogy i mine øyne er at det egentlig har ganske mye potensiale. Se for deg at du sniker deg rundt i et zombieinfiserte Berlin med lite kuler og må finne skjulesteder og avfyre nøye planlagte skudd for å avlede zombiene. Eller se for deg at du ser en overlevende løpe i en annen retning enn dit du skal. Om du skadeskyter han så vil zombiene som sperrer veien for deg bli ledet vekk, men kan du leve med deg selv etterpå? Slik er ikke Zombie Army Trilogy. I stedet for å være Sniper Elite med zombier, så er det et arkadespill. Når ammunisjon aldri er mangelvare og det eneste man gjør er å stå som en kuleautomat og meie ned zombier i porsjonerte bølger, så føles alt veldig kunstig.

Zombie Army TrilogyZombie Army Trilogy

Alle disse tankene virrer rundt i hodet mitt mens jeg spiller Zombie Army Trilogy. Jeg klarer ikke leve meg inn i det. Jeg klarer ikke kose meg, jeg bare analyserer og finner svakheter. Så skjer det noe. Jeg beveger meg gjennom en ruin i Berlin by og hopper ned i en bakgate. Et par zombier vakler mot meg og jeg tar meg av dem med velplasserte skudd i hodet. Plutselig hører jeg et grusomt hyl og enden av bakgaten fylles med zombier som blir tiltrukket av lyden. Jeg stålsetter meg og velger skuddene mine med omhu. Plutselig får jeg en fulltreffer som tar fire zombier med ett skudd. Et siste skudd mot en zombie med dynamitt på beltet tar seg av resten. Adrenalinet pumper idet jeg sniker meg videre. Endelig fikk Zombie Army Trilogy meg til å føle noe. Så dør jeg litt senere på en «tung» fiende som av ukjente årsaker tåler et helt magasin med kuler i hodet. Jeg får gleden av å spille den samme sekvensen på nytt og bestemmer meg for å snike for å ikke tiltrekke meg horden, men finner ut at det ikke var fordi jeg bråket at de kom. Sekvensen var skriptet til å være slik, og dermed mistet Zombie Army Trilogy interessen min igjen. Synd, skikkelig synd.

Zombie Army Trilogy

Det skal dog nevnes at ikke alle sidene av Zombie Army Trilogy er håpløse. Lydsporet fungerer eksempelvis bra, og er en deilig blanding mellom malplasserte synthbeats og knitrende gramofonmusikk. Grafikken, selv med ultra-innstillinger på PCen, er ganske forglemmelig, men lys- og skyggeeffektene er pene. Dette kan ha noe med at spillet alltid foregår på natten, og at banene er dekket av en grønn tåke.

Kort oppsummert er Zombie Army Trilogy et arkadespill der man skyter zombier i hodet. Enkelt og greit, men ikke så fryktelig spennende i lengden. Den beste opplevelsen får man ved å spille det med venner, men man bør absolutt ikke forvente det helt store når det gjelder hverken grafikk, historie eller gameplay. Det har sine øyeblikk, og jeg kjenner en morbid tilfredshet av å se zombier i Naziuniform falle som potetsekker, men det er veldig fort gjort å bytte over til andre, bedre skytespill etter bare noen korte runder med Zombie Army Trilogy.

Zombie Army TrilogyZombie Army Trilogy
Zombie Army TrilogyZombie Army TrilogyZombie Army Trilogy
6 / 10