Yoshi's Woolly World

Yoshi's Woolly World

Noen hos Nintendo har tydeligvis funnet frem strikkepinnene, og de har sannelig strikket årets mest sjarmerende plattformspill!

Nintendo hadde ikke det mest imponerende E3-showet i år, og mange ble nok skuffet over at vi ikke fikk sett flere store nyheter (Zelda U *host*hark*). Men kanskje er det god trøst å finne i et av de herligste plattformeventyrene som er blitt lansert i år?

Etter å ha mildt sagt blitt litt skuffet over Kirby and the Rainbow Paintbrush så rettet jeg blikket mot Yoshi's Woolly World. Her var et spill som så aldeles nydelig ut - i likhet med Kirby - men som ikke var bundet til gamepaden. Likevel var jeg litt redd for at spillet ville ende opp som enda et pent fjes uten personlighet.

Yoshi's Woolly World kan beskrives som Yoshi's Storys og Kirby's Epic Yarns kjærlighetsbarn. Jeg falt for strikkebamse-looken fra jeg så de aller første trailerne av spillet, og nå har jeg endelig fått muligheten til å oppleve den selv. Her har Nintendo klart å innfri alle forventningene. Ikke nok med at de har klart å få garneffektene til å se bra ut, de har til og med truffet spikeren på alle detaljene.

Yoshi's Woolly World
Garn-looken er gjennomført. Bladene ser akkurat ut som glassbrikkene min bestemor lager!

Bakken synker og beveger på seg som om det var et teppe, løse tråder henger og slenger, og fiendene ser ut som gjenstander tatt rett ut ifra et syskrin. Hele verdenen ser ikke bare ut som om den er laget av garn. Den oppfører seg som om den var laget av det.

Resultatet er det mest detaljrike og plattformspillet jeg har sett per dags dato. Dette er Little Big Planet tatt til neste nivå. Jeg tok meg selv i å stoppe opp flere steder i spillet bare for å kunne få med meg alle detaljene. Spesielt artig syntes jeg hvordan de hadde fått til lava og vanndetaljene i spillet, som ikke akkurat er elementer garn er kjent for å være særlig gode venner med.

Historien er slik det pleier å være i Nintendos plattformtitler. Enkel og grei, uten noe overfladisk dilldall. Garn-yoshiene lever livets glade dager inntil Bowsers trofaste tjener, Kamek, kommer og setter en brå stopp for solskinnsdagen. Han forvandler alle yoshiene om til garnnøster og tar dem med seg i en stor sekk. De heldige få yoshiene som klarte å gjemme seg bestemmer seg resolutt for å ta opp jakten på Kamek. Slik begir yoshiene seg ut på eventyr gjennom flere herlige, kreative og hjemmestrikkede verdener.

Yoshi's Woolly WorldYoshi's Woolly World
Lava og vann? Ikke noe problem! Og la oss heller ikke utelate veskekrabbene!

Yoshi's Woolly World stiller seg ikke blant de lengste spillene om du bare spiller gjennom hver bane en gang. Liker du derimot å samle alt som samles kan, ja, da får du valuta for pengene. Her skal det samles inn nok stjerner, finne skjulte blomster, stempler og garnnøster som alt er bortgjemt på ganske kreative steder. Man må faktis begynne å lete og søke nøye gjennom nivåene for i det hele tatt klare å finne enkelte av tingene.

En av tingene som ble målet mitt i alle nivåene var å finne alle garnnøstene. Klarer du å samle alle garnnøstene som er bortgjemt så vil du redde en ny yoshi. Disse yoshiene har ingen spesielle egenskaper som skiller der fra andre, men de har alle sin egen farge og mønster som reflekterer nivået du reddet dem fra. For eksempel har vi Forest Yoshi, Cinnamon Yoshi, Flower Yoshi, Carnival Yoshi, ja, du skjønner tegninga. Og alle disse forskjellige yoshiene kan du velge å spille med. Blir en yoshi litt kjedelig å se på i lengden, ja, da har du nok å ta av. Spillet har også støtte for Amiibo, men dette fikk jeg ikke testet ut, dessverre.

Garn er sentralt i spillet design, og det gjelder også alle løsningene. Eggene som Yoshi er kjent for å kaste i tidligere titler er blitt byttet ut med garnnøster, og brukes til mer enn bare slå ut fiender. Ser du noe som ligner på omrisset til en plattform? Kast et nøste på det og hvordan plattformen bare strikkes frem. Ser en vegg eller andre deler av omgivelsene litt suspekt ut? Trekk i en tråd og se hvordan det hele løser seg opp.

Dette er den type spill som bare får meg til å smile fra start til slutt. Et spill jeg rett og slett har det gøy med. Det er heller ingen tidsfrist på å fullføre nivåene, så du kan ta all den tiden du selv måtte ønske å bruke på utforske. Dette gir spillet en mer avslappet følelse, noe jeg virkelig kan verdsette i et spill som Yoshi's Woolly World. På denne måten kan jeg bruke all den tiden jeg vil på å få med meg alle detaljene, nyte lydsporet og febrilsk prøve å finne den siste skjulte veggen hvor den siste blomsten befinner seg.

Yoshi's Woolly World
Dette er kosebamsene jeg ikke visste at jeg ønsket meg.

Skulle du føle for å dele opplevelsen med en venn eller venninne (noe du absolutt burde) så har spillet en tospillermodus slik at dere kan sitte og la dere sjarmere av spillets alt for store søthetsfaktor.

Kontrollen kan jeg igjen bare bekrefte er typisk Nintendo. Enkel og bunnsolid. Det er et kontrolloppsett de fleste som har tatt i en kontroll er kjent med, og som bare fungerer. Det er ikke mye nytt her, og spillet er ikke avhengig av gamepaden (takk og lov), så du kan fint spillet med en Wii-kontroll eller pro-kontrolleren dersom du skulle ønske det. Er du helt ny til spilling, eller kanskje litt yngre enn resten av søskenflokken, så er det mulig at dette også hørte litt komplisert ut. Da er det greit å vite at spillet har en såkalt Mellow Mode som kan aktiveres når som helst. I Mellow Mode får yoshiene vinger og kan ikke dø når de faller ned, noe som vil gi nye spillere en mykere innføring og en enklere læringskurve.

Yoshi's Woolly World bringer ikke noen revolusjonerende nyhet til sjangeren. Hva spillet er istedenfor er et kvalitetsplattformspill av øverste klasse pakket inn i et fantastisk og utrolig kreativt design, med nok av utfordringer, skjulte skatter og gjenspillingsverdi for både ung og gammel, nye og erfarne spillere. Yoshi's Woolly World får meg til å glemme og tilgi Kirby and the Rainbow Paintbrushs middelmådighet. Det er nemlig spill som Yoshi's Woolly World som får meg til å glede meg over at jeg eier en Wii U.

9 / 10
+
Yoshi-bamser, Alle detaljene, Farger. Farger overalt! Masse gjenspillingsverdi, Gir en lyst til å begynne å strikke