Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Yakuza 0

Yakuza 0

Vi har gjort gatene i Kamurocho og Osaka litt tryggere ved å dra på diskotek, bowle og selvfølgelig bråke med mafiaen...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Det er mye som kan gå galt når man skal lage en oppfølger som skal skildre hendelser som fant sted før noe vi allerede har opplevd. Ofte blir disse litt kunstig satt sammen og litt distansert fra produktet de bygger på, noe som kan skje når en utvikler skal konstruere et troverdig motiv for en protagonist vi allerede kjenner. Det kan også dukke opp noen mer eller mindre ulogiske forklaringer og hendelser som skal si noe om hvorfor ting gikk som de gikk. I Yakuza 0 finner jeg heldigvis ingen av disse problemene.

Jeg har alltid likt Yakuza-serien, men jeg synes det har vært litt vanskelig å henge med på hva som skjer i spillene. Dette skyldes kanskje min egen evne til å forstå japansk mafia, men det er også relatert til minimal markedsføring sammen med at spillene slippes mye senere her i landet. Hva passer vel da bedre enn en prolog der vi får følge Kazuma Kiryu og Goro Majima, og se hvordan de ender opp med å bli de personene vi kjenner fra før.

Yakuza 0 utspiller seg i Kamurocho, som er et distrikt i Kabukicho i Tokyo. Det er en bydel med trange gater, veldig mange mennesker og asfalt som skinner i neonlys. Året er 1988, og Kiryu har fulgt sin farsfigurs vei inn i den japanske mafiaen, altså Yakuzaen. Ting går skeis veldig fort, og han står plutselig anklagd for et drap han ikke har begått. Deretter begynner en maktkamp mellom de kriminelle familiene, og Kiryu begir seg ut på en reise for å finne sannheten.

Dette er en annonse:

Spillets andre hovedperson er Goro Majima. Han driver en suksessrik nattklubb i Osaka, og han har en øyelapp og en hestehale som betyr at han er livsfarlig. Det blir dog raskt klart at han han ikke gjør dette frivillig, men at han er der for å jobbe ned en gjeld for å kunne bli tatt inn i familien igjen. Det er to interessante historier som veves pent sammen jeg har foran meg, og jeg liker nesten alt jeg får oppleve i de kommende timene.

Yakuza 0

Gameplayet i Yakuza 0 er inspirert fra mange sjangere. Her finner vi alt fra gamle beat 'em ups, litt rollespill og en god porsjon nostalgi fra klassikeren Shenmue. Begge byene er helt åpne, og du kan gjøre ting som å handle i nærbutikken, besøke arkadehaller for å spille, bowle, kaste dart, gå på diskotek eller synge karaoke. Verdenen er ikke like åpen som i Grand Theft Auto V eller Watch Dogs 2, men den livlige atmosfæren i byene veier opp for dette.

Hovedoppdragene er naturligvis fordelt på de to hovedpersonene i deres respektive byer. Strukturen er rimelig enkel, og det handler som regel om å banke opp noen, se på en mellomsekvens og deretter gi litt mer juling. Slagsmålene er enkle, men veldig tilfredsstillende. Det er tyngde i hvert eneste slag og spark, og de avsluttende manøvrene er brutalt underholdende å se på. Slåssingen forgår ved at du kombinerer to knapper for angrep, mens du har en tredje knapp for å blokkere. Er du effektiv nok vil du få tilgang på et ødeleggende angrep som kan ta ut fienden med ett slag (så lenge det ikke er en boss).

Dette er en annonse:

Både Majima og Kiryu har tre ulike kampstiler som blander raske angrep med trege, og det er nyttig å veksle mellom dem etter hvilken fiendetype du møter. Kiryu har eksempelvis evnen til å plukke opp alt som ligger tilgjengelig og slenge det i fjeset til motstanderen, mens Majima kan slåss på en måte som minner om breakdance. Sistnevnte er veldig effektiv når han står overfor mange fiender samtidig. Uansett hvor gøy det er å gi juling, så klarer jeg ikke å overse at mekanikkene er unødvendig gamle. Ofte forsøker jeg meg på en knappekombinasjon som bommer fullstendig på motstanderen, og i stedet blir jeg stående fullstendig åpen for innkommende angrep. Sammenlignet med andre spill med lignende kamper havner dessverre Yakuza 0 langt bak.

Yakuza 0

Det jeg derimot liker veldig godt med spillet er hvordan historien blir fortalt. Utviklerne har sagt mange ganger at de ønsker å formidle en ekte følelse av Yakuza-verdenen, og uten at jeg vet hvordan den er føles det som om de har fått til nettopp det. Figurene virker troverdige, motivene ekte og konsekvensene farlige. Mellomsekvensene er veldig lekre og kult regisserte (selv om de kan bli litt lange), og jeg er hele tiden nysgjerrig på hva som skal skje videre. Dialogene er på japansk, noe som får dem til å fremstå mer autentiske. Dette er mørke historier som skildrer alt fra vennskap og tillit til svik og personlig suksess.

Momentene som fyller opp dødtiden mellom hovedoppdragene er ikke like imponerende. Her blir jeg nødt til å løpe rundt og løse kjedelige oppgaver som i stor grad føles som fyllmasse. Dette senker tempoet litt, og jeg lar meg ikke underholde av å måtte løpe innom flere butikker for å skaffe assortert drikke til en gjeng med hjemløse. Dette kunne absolutt vært utført bedre.

Yakuza 0

Når jeg ikke synger så høyt jeg kan på en karaokebar eller slår meg gjennom spillets historie, begir jeg meg ut på sideoppdrag. Disse er virkelig fantastiske. Enkle i strukturen, men veldig gode. Disse handler om alt mulig, i hvert fall nesten alt. I ett av dem skal jeg hjelpe til under innspillingen av en reklamefilm, og jeg skulle gjøre hva enn regissøren ba om. Problemet var at han brukte bransjeuttrykk verken jeg eller Kiryu skjønte, så vi måtte bare gjette oss frem. Figurene i disse sideoppdragene er dessuten veldig morsomme, og jeg må smile hver gang jeg få muligheten til å hjelpe noen med en snodig oppgave.

Yakuza 0 er et utmerket spill for både fans av serien og nye spillere. God humor, interessante personligheter og massevis av innhold blandes med underholdende kamper og en fantastisk historie. Denne forløperen gjør en veldig god jobb med å etablere både figurer og setting, og jeg kan glatt anbefale dette spillet til alle som vil spille noe med fokus på historieformidling.

HQ
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Herlig humor, mye å gjøre, tilfredsstillende kamper, god historiefortelling, godt skrevne personligheter og fantastiske sidehistorier.
-
Visse problemer med tempoet og utdaterte spillmekanikker.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

4
Yakuza 0Score

Yakuza 0

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Orremark

Vi har gjort gatene i Kamurocho og Osaka litt tryggere ved å dra på diskotek, bowle og selvfølgelig bråke med mafiaen...

0
Yakuza-produsent lover mye nytt

Yakuza-produsent lover mye nytt

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Sega Japan har åpenbart fått vind i seilene. Masayoshi Yokoyama er produsent på Yakuza-serien, og nå som de er ferdige med Yakuza 6 har han gått ut på Twitter der han...

1
To timer med Yakuza 0

To timer med Yakuza 0

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Vår engelske sjefredaktør Mike Holmes tok styringen under en av sendingene til Gamereactor Live denne uken, og på kjøreplanen sto det at han skulle spille Yakuza 0 på...

0
GR Live tester Yakuza 0

GR Live tester Yakuza 0

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Denne onsdagen skal gjengen i Gamereactor Live til Japan for å finne ut hvordan historien i Yakuza-serien begynte, og dette gjør de ved å spille Yakuza 0. Vi har...

0
Ny og iøyenfallende Yakuza 0-trailer

Ny og iøyenfallende Yakuza 0-trailer

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Yakuza 0 skal som kjent ikke slippes til PS3 og PS4 før 24. januar neste år, men du som kjenner suget etter japansk mafia-underholdning bør sjekke ut traileren nedenfor....



Loading next content