Xenoblade Chronicles 2: Torna - The Golden Country

Xenoblade Chronicles 2: Torna — The Golden Country

Anders har dratt 500 år tilbake i tid, og slått seg sammen med en broket gjeng for å stoppe onde krefter fra å ødelegge hele verden. Hvordan gikk det egentlig?

I Xenoblade Chronicles 2: Torna — The Golden Country skrus tiden tilbake 500 år før hovedspillet. Det mektige "våpenet" Malos er sluppet løs og har satt i gang en krig som herjer over verdenen Alrest. På flukt fra galskapen følger vi i fotsporene til Lora og hennes "Blade" Jin. I søken etter Loras savnede mor støter de på Addam og hans "Blade" Mythra, som er et våpen av samme type som Malos. Sammen danner de en gruppe med mål om å sette en stopper for Malos' ødeleggende korstog.

Xenoblade Chronicles 2 la stor vekt på historieformidling gjennom blant annet mellomsekvenser. Torna - The Golden Country viderefører dette i like stor grad, men forteller en litt mer dyster historie enn hovedspillet. De nye figurene spiller interessante roller, men du får også et gjensyn med, og dypere innblikk i personlige bakgrunner til, kjente fjes fra hovedspillet. Den mest spennende er kanskje personen Jin, som har en ganske annen fremtreden i hovedspillet. For min del var Jin en av de mest interessante figurene i Xenoblade Chronicles 2, og således er det givende å følge med på måten denne utvidelsen redegjør for hvordan han ender opp som han gjør senere i historien.

Hvorfor ikke Final Fantasy-kunstner Tetsuya Nomura laget designet til alle figurene i spillet, sliter undertegnede fremdeles med å forstå.

Torna - The Golden Country viderefører også det relativt komplekse kampsystemet som ble innført i Xenoblade Chronicles 2. Her dreide det seg i all hovedsak om å generere kombinasjoner for å påføre mer skade på fienden. Gjennom et "auto-attack"-basert kampsystem med diverse klikkbare evner, kunne man manipulere kampene ettersom hvilke figurer man valgte å bruke, samt hvilke elementer fiendene var svake mot.

I hovedspillet inntok man den spillbare rollen som Driver, mens en typisk Blade fremsto kun som en ren, maskinstyrt støttespiller for sin Driver. I Torna - The Golden Country har du muligheten til å bytte mellom både en Driver og Blade i kamp, noe som fører til enda flere muligheter til å mikse og trikse for å sette opp gode kombinasjoner. En typisk "break" kan følges opp med en "topple" for å svimeslå fienden og i stedet for å være avhengig av at maskinen bestemmer når enkelte figurer bruker disse evnene, kan du heller velge å utstyre Driver og Blade med disse evnene. Et enkelt bytte mellom Driver og Blade kan påfølgende trigge denne kombinasjonen.

Kampsystemet er kanskje ikke så mye lettere å forstå enn det var i basisspillet, og jeg kan forstå at noen vil synes det tar altfor lang tid før man faktisk får ordentlig dreis på det. Men det er til gjengjeld fortsatt like givende å se en god porsjon av fiendens helse smelte ned etter en vellykket kombinasjon.

Mesteparten av tiden finner utvidelsen sted på titanen Torna, som ikke var mulig å utforske i Xenoblade Chronicles 2. Samtidig tar man også turen tilbake til mer kjente områder, som kanskje ikke er like givende å traske rundt i atter en gang. Det er likevel nødvendig å påpeke at verdensbyggingen i Xenoblade Chronicles 2 var magisk og det samme gjelder naturligvis også Torna. Faktisk har nok også utvidelsen fått en ørliten oppussing, for spillet ser bedre ut i håndholdt-modus nå enn det gjorde ved lanseringen av hovedspillet.

Ringreven Yasunori Mitsuda og teamet er også tilbake med musikken til spillet. Personlig har Xenoblade-spillene noen av de beste lydsporene som er å oppdrive i spillmediet, og selv om Torna ikke har fryktelig mange nye spor, er det som har blitt lagt til i denne utvidelsen definitivt også kvalitet.

I Torna finnes det mange ulike personligheter som er på utkikk etter hjelp, så sideoppdrag er det også mange av i denne utvidelsen. Det er også en rekke leirplasser hvor gruppen din kan slå seg ned for en pust i bakken. Her kan du hvile og bruke bonus-XP for å levle opp figurene dine, men hver figur har også et eget spesialfelt du kan bruke til å lage diverse ting som gir deg fordeler i kamp. Sideoppdragene kan derimot også virke litt mot sin hensikt, da enkelte av de er nødvendige å gjøre for å komme videre i spillet. Og det skal sies at det ikke alltid er like festlig å stoppe opp for å samle ingredienser til et måltid, når du ønsker å se hva som skjer videre i historien.

Nå er det også verdt å nevne at utvidelsen ikke er det eneste tilleggsinnholdet du kan få til Xenoblade Chronicles 2. Eier du season pass vil du få tilgang til flere oppdrag, nye Blades, samt et gjensyn med figurer fra de foregående Xenoblade-spillene. Sistnevnte tillegg fungerer vel nærmest utelukkende som ren fanservice, men derfor er det heller ikke noe sånne som meg velger å takke nei til.

Torna - The Golden Country er en utvidelse som leverer en solid mengde med godt innhold. En utvided historie, kampsystem, verden og oppdrag hever spilletiden til et allerede svært omfattende spill. Derfor er det nok også trygt å si at denne utvidelsen er forbeholdt de som fant gleden i det originale Xenoblade Chronicles 2. Om du, som meg, var over gjennomsnittet fornøyd med Xenoblade Chronicles 2 er dette en utvidelse det er vel verdt å spille gjennom.

8 / 10
+
Spennende historisk påfyll, nye interessante figurer, utvidelse av et allerede solid kampsystem, fortsatt mye å se og gjøre.