WWF Smackdown

WWF Smackdown

WWF Smackdown er virkelig et godt wrestling spill og en milepæl innen genren.

Bankekjætt i lange baner
Selve oppbygningen av spillet er den samme som den alltid har vært. Man velger hvilken type kamp man vil spille, så velger man en wrestler og så går man ut i clinch. Sånn har det vært i mange wrestling spill gjennom tidene, men der WWF Smackdown skiller seg ut gjelder måten det spilles på. Det færste man legger merke til er spillets hastighet. Den er blitt skrudd opp i været, noe som gjær at kampene blir mer enn 4 ganger så intense som fær uten at det går ut over gameplayet.

THQ har også lagt meget energi i å få de mange forskjellige kampene til å ligge så tett oppunder virkelighetens wrestling kamper som overhodet mulig. Og det nyter mange av de forskjellige kamptypene godt av. Hvis man har sett en ordentlig wrestlingkamp på Tv så vet man at en alminnelig en-mot-en kamp raskt kan skifte karakter. Den ene part kan plutselig ta et jernrær og begynne å banke sin motstander gul og blå, en annen wrestler kan plutselig komme læpende inn for å redde sin makker i næd, eller kanskje utdele knyttneveslag til begge kombattantene. Samme plutselige innfall i kampene er blitt elegant overfært til WWF Smackdown. De beryktede "I Quit" kampene har også fått et mye mer livaktig preg over seg. "I Quit" går ut på at du skal klaske din motstander så fordervet, at han til slutt gir opp. I andre wrestlingspil foregår dette helt automatisk og uten varsel. I virkelighetens kamper skal man færst ha fatt i en mikrofon som man så skal få sin motstander til at rope inn i, så alle og enhver kan hære at han gir opp. Samme prinsipp gjær seg gjeldende i Smackdown, og man bryter ut i hånende latter hvis man klarer å få så korpulente herrer som Big Show eller Undertaker til å overgi seg.

Kampene ender også meget ofte utenfor ringen og noen ganger ender de helt ute backstage. Muligheten for å kjempe backstage ble introdusert i WCW Mayhem fra Electronic Arts, men her var man begrenset til kun et enkelt rom av gangen. I Smackdown er backstageområdet blitt utvidet så man færst kommer inn i en hovedgang med dærer, som færer ut til kjækkenet, parkeringsplassen og kjelleren.

Mer realisme
Den virkelige nytenkningen i WWF Smackdown merker du likevel færst når du velger å spille sesongkamper. I sesong kan man velge sin favoritt wrestler blant de 36 som Smackdown byr på. Så kan man kjempe seg til topps med sjanse for å vinne de ettertraktede mesterskapsbeltene. I alle andre wrestling spill sluttet sesongen og dermed spillet i samme æyeblikk som man fikk kjempet seg til topps på rangstigen og vant mesterskabsbæltet. I WWF Smackdown fortsetter sesongen i det uendelige selv om man vinner et mesterskap. Det tilfærer en god porsjon realisme og det samme gjær et nytt tiltak i genren hvor du får et innblikk i hva som foregår backstage fær og etter kampene. Det kan være at du ser Undertaker ved mikrofonen i ringen hvor han utfordrer Mark Henry eller Christian og Edge, som diskuterer aftenens kamp. Noen ganger blir man selv antastet av en wrestler. F.eks. kan Chyna be deg om å overfalle Ken Shamrock. Hvis du svarer "ja", vil du få en alliert i Chyna som så vil hjelpe deg i de kommende kampene. Men samtidig vil du få en fiende i Shamrock...

WWF Smackdown byr selvfælgelig på muligheten for selv å kunne skape sin egen wrestler, men her har vi også et av spillets stærste kritikkpunkter. Ens kreative utfoldelse er nemlig sterkt begrenset fordi man kun kan velge imellom ferdiglagde over- og underkropper, og jeg savner den kreative frihet som var i WWF Attitude. Lyden er faktisk slett ikke til stede og man savner Jerry Lawler og Shane McMahon`s evinnelige sarkastiske bemerkninger fra WWF Attitude. I stedet spilles det under alle kampene intetsigende musikk som har det med å suse inn i det ene æret og like hurtig ut av det andre. Til gjengjeld er grafikken av en helt annen kaliber: Den er noe av det aller beste jeg noensinne har sett innenfor genren. Den er flott og fargestrålende, og de mange forskjellige slagene og kastene er perfekt animerte. Gled deg til Steve Austins, Stone Cold Stunner, som ser enda villere ut enn fær, eller The Rock med The Peoples Elbow.

"Have a nice day!"
WWF Smackdown er virkelig et godt wrestling spil og en milepæl innen genren. Spillet byr på så mange vidunderlige detaljer og det er de som virkelig er spillets styrke. Glimtet av et plot under sesongkampene, grafikken, wrestlernes animerte ansiktsutrykk, hastigheten og de mange forskjellige moves er mer enn nok til å veie opp for spillets mangler. WWF Smackdown leverer varen i flotteste stil. Det er likevel plass til forbedringer - men det er det jo alltid!

8 / 10
+
Flott grafikk, masser av nytenkning, fet underholdning for alle