Norsk
Gamereactor
anmeldelser
When Ski Lifts Go Wrong

When Ski Lifts Go Wrong

Odd Karsten har prøvd seg som skiheisbygger og det har ikke gått spesielt bra...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

When Ski Lifts Go Wrong er et indespill som har vært ute til PC en god stund, men kom nylig også ut til Nintendo Switch, så i den anledning fikk jeg plukket det opp for å se om det er verd å heise seg opp for.

Utviklet av Hugecalf Studios og gitt ut av Curve Digital (som også har gitt ut det hysterisk morsomme Human Fall Flat), så handler dette puslespillet hovedsakelig om å bygge skiheiser for å frakte intetanende ofr- jeg mener alpint- og snowboardkjørere opp i fjellet.
Dette gjøres fra bunnen av med fundamenter og varierende materialer, fra planker og tømmerstokker, til tau og snøkanoner.

Via et par treningsoppdrag blir jeg introdusert til de forskjellige modusene av en skiinstruktør som ikke lar den ene South Park-referansen vente på seg. Den første innebærer å lage en så lite effektiv som mulig dødsfelle (skiheiser), mens en annen tar for seg å bygge hopp og broer så en spillerstyrt figur kan ta seg fra punkt A til B. I sistnevnte kan man velge mellom enten ski og snowboard, men et par baner er også spesielt dedikert til snøskutere.
Etter endt introduksjon har jeg fått en innføring i basiskonseptene: Trekanter er sterke, alpintkjørere er myke og bør ikke mistes i bakken, hold belastningen på kabelen så jevn som mulig.

When Ski Lifts Go Wrong
Dette er en annonse:

Med optimisme i øynene begir jeg meg ut på de første par banene, og det går jo nogenlunde greit. Hindrene er ikke så veldig til bry, og høydevariasjonen er lav. Problemene banker derimot på døra etter hvert som vanskelighetsgraden øker, og jeg finner fort ut at jeg må gi opp å prøve på bonusoppdragene (holde seg under budsjettet, stabile strukturer som ikke bryter sammen under last, samle medaljer plassert rundt om kring på banen) til fordel for å bare klarere den fordømte banen.

Vanligvis har jeg ingenting mot vanskelige spill, jeg liker jo Soulsborne-serien og Ninja Gaiden, men i puslespill som dette tar tålmodigheten min slutt lenge før den burde. Det er heller ikke den gøyale typen frustrasjon, hvor man føler seg tilfreds når man endelig klarer banen, det føles bare tomt. Kanskje det henger sammen med at man kun får en liten fanfare og en meny som lar deg gå til neste bane når du klarer banen, kanskje det er fordi jeg suger i puslespill og føler meg dum når jeg kommer meg forbi banen fordi løsningen var rett under nesa på meg? Hvem vet?

Mitt hovedproblem er at det ikke er all verdens til feedback angående hva som er galt med strukturene man bygger, og ikke minst hvordan man kan forbedre de. Man kan slå på en stressindikator som indikerer hvilken del av strukturen som blir belastet mest, og den sist sviktende delen blir markert med rødt, OG man kan spille av hva som skjer i saktefilm. Men likevel... Til tross for hjelpemidlene føler jeg at jeg kun plasserer ut elementer på måfå for å se hva som funker, en "trial and error"-tilnærmelse om du vil. Så etter å ha lagt ned en del timer på de forskjellige banene sitter jeg fremdeles igjen med følelsen av at jeg burde tatt minst ett sivilingeniørfag på høgskolen.
Heldigvis er det mange humoristiske elementer i spillet som gjør mine mislykkede forsøk mindre smertefulle (for meg). Når strukturene feiler gjør de det ofte spektakulært med mange følgefeil, samtidig som blod og gørr fra de stakkars alpintkjørerne spruter rundt. Jeg kan bare håpe at de har helseforsikringene sine i orden.

When Ski Lifts Go Wrong
Dette er en annonse:

Samtidig, så har jeg sjekket et par løsninger på internett når jeg ikke lenger har klart å pønske ut hvordan jeg kan få de helsikes skifolka trygt i havn. Helt klart et feilsteg, for noen av konstruksjonene til folk er sinnsyke og helt utenfor hva jeg ser på som sannsynlige konstruksjoner. Men det er bra at noen klarer denne typen spill.

Alt i alt er spillet ganske gøy, men jeg innser at jeg nok ikke burde ta på meg å anmelde flere puslespill i fremtiden. When Ski Lifts Go Wrong er billig dog, så det skader ikke å gi det et forsøk.

06 Gamereactor Norge
6 / 10
+
Morsomt konsept, variert, blod og gørr.
-
Brå vanskelighetsgradkurve, til tider obtuse løsninger.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster



Loading next content