Weathering With You - Das Mädchen, das die Sonne berührte

Weathering With You

I 2017 ble regissør Makoto Shinkai verdenskjent med filmen Your Name. Nå er hans neste film snart klar for norgespremiere.

Animefilmregissøren Makoto Shinkai var allerede et navn mange animefans hadde begynt å merke seg tidlig på 2010-tallet takket være filmer som 5 Centimeters per Second (2007), Children Who Chase Lost Voices (2011) og The Garden of Words (2013). Det var imidlertid i 2017 at navnet hans skulle høste langt mer omfattende internasjonal anerkjennelse, da dette var året Your Name hadde premiere på kinoene utenfor Japan. Filmen høstet mer eller mindre utelukkende lovord fra et samlet publikum, ikke minst på grunn av filmens sylskarpe animasjonsteknikk og gripende historie.

Når Shinkais nyeste film Weathering With You nå begynner å nærme seg de norske kinosalene, sier det seg selv at forventningene naturligvis er høye. Lista er lagt høyt av Shinkai selv, men Weathering with You klarer nesten å nå opp til de samme høydene.

I en alder av seksten år rømmer Hodaka hjemmefra og forlater den isolerte øya han kommer fra til fordel for Tokyo. Mens hjemstedet er badet i sol opplever Tokyo et grått og trist regnvær som aldri tar slutt. Naturligvis er det ikke lett for en ung mann på rømmen å tjene til livets opphold, men gjennom en rekke uforutsette hendelser blir Hodaka kjent med Hina. Hina viser seg å være en såkalt godværsjente, som betyr at hun kan be sola om å titte frem. Sammen begynner Hina og Hodaka på et nytt eventyr i Tokyo hvor Hinas talenter får komme til nytte.

Det er mange karakteristiske kjennetegn som gjør det lett å merke at dette er en Shinkai-film. Gutt møter jente. Overnaturlige elementer. Et tøft møte med livets harde realiteter. Bisarre og komiske situasjoner som fort går over til det dramatiske. Musikk fra bandet Radwimps som plutselig bryter ut i gitartung J-pop, noe som ikke alltid passer like godt overens med resten av filmens musikalske spor. På samme måte som at det er lett å skille en Ghibli-film fra mengden når man har blitt vant til stilen, kan man lett merke at dette er en Shinkai-film. Det er ikke i seg selv noe negativt, men det gjør samtidig at filmen mister noe av sitt overraskelsesmoment.

Noe man straks vil legge merke til er at Weathering With You er minst like vakker å se på rent estetisk sett som Your Name. Animasjonsteknikken er sylskarp, og i en film der været spiller en stor rolle leker animatørene seg med lys- og vanneffekter. Resultatet er strålende vakkert, og det er lett å bli imponert over hvor naturtro og realistisk filmen kan være til tross for å være en animefilm. Det er også imponerende å se det høye detaljnivået når det kommer til de ulike bydelene i Tokyo. Her er flere områder gjengitt til punkt og prikke slik de fremstår i virkeligheten, og har man vært i Tokyo noen ganger er det faktisk fullt mulig å kjenne seg igjen flere steder bare ut ifra hvordan en gate er gjengitt (ja, jeg snakker av erfaring her). Vi kan kanskje ikke reise til Tokyo i 2020 likevel, men vi kan i hvert fall se Weathering With You, og det er nesten en fullgod erstatning.

Det er likevel ikke alt som sitter like godt med Weathering With You. Persongalleriet i filmen sitter aldri helt som det skal, og særlig hovedpersonene sliter med å komme inn under huden på deg. Blant birollefigurene er situasjonen litt bedre (ikke minst takket være et par gjesteopptredener som Shinkai-fans vil sette pris på), men hovedpersonene som vi bruker mest tid på mangler det lille ekstra som hever dem fra å være gode til fantastiske. Dette påvirker selvfølgelig også historien og tempoet i fortellingen, noe som blant annet resulterer i at filmen føles litt for lang for sitt eget beste. Dette er særlig merkbart i filmens tredje akt, et problem som for øvrig går igjen i Shinkais filmer.

Weathering with You ender til syvende og sist opp som den litt svakere lillebroren til Your Name. Det er på alle måter en fin film som lett kan falle i smak hos mange, og både animasjonsteknikk og musikk er mesterlig (til tross for de totalt upassende J-poplåtene som popper inn her og der). Samtidig mangler filmen det lille ekstra som hever nivået ytterligere, slik man for eksempel fikk fra regissørens forrige film. Weathering With You har mye å leve opp til, noe filmen også lider litt under, men likevel klarer den langt på vei å skape sin egen identitet som mange vil oppleve som både vakker og underholdende.

7 / 10
+
Nydelig animasjonsteknikk, høyt detaljnivå, festlige birollefigurer, stort sett vakker musikk.