Warlocks vs Shadows

Warlocks vs Shadows

Når en demon fra verdensrommet bokstavelig talt kaster skygger over en hel planet, er det kun trollmennene som kan rydee opp. Metoden er å gjøre det samme gang på gang...

Hvor mange spill med "vs." i tittelen eksisterer egentlig? Selv tør jeg ikke tippe engang, spesielt hvis man inkluderer mobilplattformen. Faktisk har det kommet så langt ethvert spill med "vs." i tittelen forsvinner inn i en anonym mengde. Hjernene min siler dem ut som spill jeg garantert har sett noe tilsvarende av før. Det er egentlig litt dumt, for jeg risikerer selvsagt å gå glipp av gode spillopplevelser fordi jeg plasserer ting i bås kun basert på tittelen.

Det nye spillet til Frozen District er ikke bra nok til å fortjene beskrivelsen perle, men det er likevel et mye bedre spill enn hva tittelen antyder i mitt hode. Det er basert på en enkel men gjennomtenkt idé, som det aldri viker fra. Tvert imot går spillet inn for å støtte oppunder sitt eget grunnlag i alle ledd, med engasjement og iver.

Warlocks vs Shadows

La oss ta det fra starten. En meteor har rammet planeten Folara, og med seg hadde den en demon som ønsker å oversvømme verden med monstre laget av skygger. Det er de modige Warlocks-krigerne som må ta jobben med å hindre at dette skjer (derav spilltittelen), og noen fyldigere bakgrunnshistorie enn dette blir aldri servert. Dette er med andre ord ikke et spill for de som søker en dyp og intrikat fortelling. Det er snarere et spill som tilber meningsløs, men adrenalinfylt 2D-action, blandet med RPG-elementer.

I rollen som trollmann kjemper du enten alene eller sammen mot tre andre, på en arena der stadig nye bølger med skyggelagte fiender stormer mot deg. De er greie nok til å organisere seg i økende vanskelighetsgrad, slik at utfordringene blir større jo lengre du holder ut. Utvalget av spillfigurer du kan velge mellom er dessuten stort og variert, slik at du kan finne en kriger som passer akkurat din spillestil. Selv valgte jeg en ekstra hurtig trollmann av den utradisjonelle sorten. En moderne trollmann kalt Zardonic, The Bass Wizard, hvis spesialegenskap er "drop the bass". Dette angrepet gjør skade over et stort område taket være hardcore trance-musikk. Originalt.

Warlocks vs ShadowsWarlocks vs Shadows

Utseendemessig ligner Warlocks vs Shadows på et spill fra tiden da man snakket om hvor mange "bits" konsollene hadde. Hvis du liker retro-stilen vil dette falle i smak, og de ulike figurene har faktisk plenty av personlighet selv om de er bygget opp av bare noen få firkanter. Fiendene er derimot ensformige og kjedelige. Alle er svarte, naturlig nok ettersom de er skygger, men de er aldri fryktinngytende. De er i det hele tatt fryktelig anonyme, med unntak av bossene. Der er det lagt ned tilsvarende mengde arbeid som med trollmennene, og underveis møter du fem av dem. Én boss på slutten av hver av de fem verdenene, som selv består av ca. syv brett. Hver bane har naturligvis sin egen distinkte stil. Ikke fullt så originalt.

Hvis du spiller alene kan vanskelighetsgraden i Warlocks vs Shadows være en skikkelig munnfull. Heldigvis tjener man opp erfaringspoeng underveis, som kan brukes til diverse oppgraderinger. I tillegg etterlater mange av skyggene bruktbart utstyr på bakken, som du kan plukke opp når de er døde. På noen av brettene kommer også en kjøpmann av og til ridende på en dinosaur (hva ellers?), og av han kan du kjøpe dyrt, men verdifullt utstyr i kampens hete. Å ha bra utstyr gjør spillet mer overkommelig alene, men jeg vil likevel heller anbefale deg å slå deg sammen med noen venner. Enten lokalt eller over nettet. Da skinner spillet vesentlig klarere, idet eksplosjoner og ild fyller skjermen. Fremfor å kjempe en desperat kamp om å overleve endrer spillet seg til en slags konkurranse om å kvitte seg med flere fiender enn de andre.

Warlocks vs ShadowsWarlocks vs Shadows

Co-op fungerer altså bra, men etter noen timer begynner likevel Warlocks vs Shadows å bli en ensformig opplevelse. Man føler trangen etter å gjøre noe nytt. Denne trangen blir ikke tilfredsstilt av å teste ut horde-modusen, som i praksis byr på det samme som historiedelen i akkurat dette spillet. For min del ble trangen heller ikke tilfredsstilt av den tredje modusen, versus, der trollmennene faktisk kjemper mot hverandre. Det var nemlig ingen andre online som hadde noen interesse av å teste ut dette. Jeg fant i hvert fall ingen.

Tilbake på den positive siden kan jeg melde at Warlocks vs Shadows har et kult lydspor, som best beskrives som middelalder-techno. Lydeffektene gjør også en god jobb, men også her blir alt etterhvert preget av ensidighet. Det er simpelthen ikke nok variasjon i dette spillet. Warlocks vs Shadows er derfor det en plattformentusiast vil kalle et "filler"-spill, altså noe man kan fordrive tiden med mens man venter på noe mer omfattende. Det er ålreit i mindre doser, men alt for ensformig til å holde deg engasjert i timevis.

Warlocks vs ShadowsWarlocks vs ShadowsWarlocks vs ShadowsWarlocks vs Shadows
7 / 10

0