series-tekster
WandaVision

WandaVision: Eiriks spoilerfrie anmeldelse

Marvel starter fase fire av universet sitt litt tamt med de første par episodene, men deretter viser de hvorfor universet har blitt megapopulært.

Jeg er en av dem som først så Agents of S.H.I.E.L.D. etter at serien ble avsluttet, men det var uansett artig å da forstå alt av referanser og hint til filmene. Serien hadde dog sine feiltrinn, og bar preg av å ikke være Disney og Marvel sitt hovedfokus. Spenningen var derfor stor da gigantselskapene annonserte en drøss med serier og lovet at disse ville spille en langt viktigere rolle i fase fire av filmuniverset. Etter hvert ble det altså slik at Wanda og Vision skulle få æren av å starte det hele med den mystiske WandaVision-serien, så hva kan man si om denne begynnelsen? For å si det kort gleder jeg meg nå veldig til både kommende serier og filmer.

WandaVision

Dette til tross for at de to første episodene virkelig fikk meg til å vurdere om det var verdt å fortsette. Til tross for noen nysgjerrighetspirrende scener og noen artige referanser til klassiske serier og Marvel Cinematic Universe synes jeg nemlig at de blir litt for langtekkelige med en humor og stil som ikke passer meg. Heldigvis ga jeg episode tre en sjanse, og da var det gjort.

For det er her fantasien og teoriene dine virkelig begynner å få kjørt seg. Man forstår hva selve hovedfokuset til serien er, og akkurat hvorfor de to første episodene er slik de er. Nå er det selvsagt vanskelig å si hvorfor uten å røpe noe, så jeg nøyer meg med å si at Elisabeth Olsen og Paul Bettany virkelig får vist hva de kan som skuespillere. Mange ville raskt endt opp med å bare bli latterlige karikaturer av TV-klassikerne de baserer seg på, men begge to klarer å blande det gamle med moderne på en fortreffelig måte slik at utviklingen av historien føles naturlig og gripende.

Disse to ordene kan også brukes om selve handlingen og alt som skjer på skjermen. Etter den uvanlige starten blir vi etter hvert vitne til både mer tradisjonell spenning fra filmene og et dypdykk i hvordan to superhelter lever og tenker når de ikke er ute og redder verden. På denne måten blir de mer menneskelige, og personlig har jeg blitt langt mer fascinert av og glad i Wanda, Vision og et par karakterer jeg ikke skal røpe her etter å ha kost meg gjennom denne sesongen. Å lære hvordan fortiden har satt sitt preg både på dem og resten av verden tror jeg vil få alle MCU-fans til å sitte klistret til skjermen mesteparten av tiden, men samtidig er nok dette også en av seriens svakheter.

Dette er nemlig ikke en serie du bør hoppe inn i om du ikke har sett flesteparten av filmene. Både regien og manuset baserer seg i hovedsak på at vi i alle fall vet hva som skjer i Avengers-filmene. Uten den bakgrunnen vil få scener ha den samme effekten, og noen vil kunne gå deg helt over hodet.

I tillegg ender siste episode opp med å ikke helt oppnå det klimakset enkelte ting la opp til, men i stedet gå fra å være ekstaordinær TV til å bli et mer alminnelig eventyr. Med få skikkelige overraskeler og en slutt som fungerer mer som en begynnelse på noe annet ender jeg opp med å heller tenke på hvilke spennende ting fremtiden nå vil kunne bringe enn å reflektere over det som akkurat har blitt vist.

Ikke at det altså stopper meg fra å si at dette er noe enhver MCU-tilhenger bør få med seg, for selv om begynnelsen og slutten ikke er optimale får du servert godbit etter godbit mellom dem. Flott skuespill, referanser som får Marvel-barnet i deg til å fnise og en glimrende oppbygning av mystikk og drama med noen nye interessante bekjentskaper er dette en meget god start på det som kan bli enda en storhetstid for Marvel-universet.

8 / 10
+
Spennende og mystisk historie, Meget godt skuespill, Kule referanser til MCU og gamle serier