Norsk
Gamereactor
artikler
Destiny

Vi snakker Sparrow Racing med Bungie

Har du kjørt mye rundt på Sparrow-scooteren din i Destiny? Ut desember kan du vise alle hvor god du faktisk er som sjåfør, i Sparrow Racing på Mars eller Venus...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Denne uka ble Sparrow Racing en greie i Destiny, altså organisert kappkjøring med svevende scooterne man tidligere har brukt som et rent transportmiddel. Vi i Gamereactor har allerede rukket å teste ut både Mars-banen og Venus-banen, og vi har også slått av en prat med Derek Caroll fra utvikler Bungie. Han kunne fortelle at dette eksperimentet fort kan ende opp som det første av mange.

Hvordan kom dere opp med ideen til Sparrow Racing?

- Da vi utviklet grunnspillet ønsket vi å holde oss til kjerneopplevelsen for å sikre at denne ble så god som mulig. Derfor passet ikke racing inn i planene helt innledningsvis. Når det er sagt så vi fort at spillere som ble utdelt hvert sitt kjøretøy rimelig raskt begynte å kjøre om kapp. Folk likte kjørefølelsen, og mange lekte med uformelle Sparrow-løp i Patrol-områdene. Etter en kort stund begynte også henvendelsene om mer offisielle Sparrow-konkurranser å komme inn, allerede under pre-alpha-fasen.

Dette var grunnen til at Sparrow Racing tidlig ble nevnt da vi satt oss ned for å se på måter å utvide Destiny-opplevelsen på. Vi hadde et internt maraton i koding, som vi kalte et hackathon, der et av lagene satt sammen en mer strukturert måte å kjøre Sparrow-løp på. Resten av teamet likte det de så, og vi satt det opp på listen over prosjekter for realisering i fremtiden. Resten er historie, og nå kan alle som eier The Taken King kose seg med Sparrow Racing gjennom hele desember.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Hvor mye spontan racing så dere egentlig i løpet av Destinys første år

- Veldig mye faktisk. Det faller ganske enkelt naturlig for veldig mange å kjøre om kapp, nesten uavhengig av hva slags kjøretøy man har for hånden. Det er bare sånn folk er, og det er kult for oss å kunne lede dette engasjementet over til en morsom event.

Hva kan du fortelle om banene dere har designet?

- Campus Martius-banen på Mars ble skapt av Todd Juno, men som alltid i Destiny-sammenheng har mange vært med på å forme banen til designet den har i dag. Vi har flere folk i teamet som har erfaring fra å utvikle racingspill, og de lærte oss at nøkkelen ligger i å prøve masse forskjellig for å sinne en løype som er både morsom og utfordrende. Juno gikk for Mars på grunn av variasjonen, og skapte en bane med masse twister og svinger. Den starter ute ved sanddynene, men ender opp inne i byen. Det er en raskt og morsom bane som ble designet for å være litt mer tilgjengelig og enkel enn Venus-banen.

Venus-banen, som har navnet Infinite Descent, er nemlig hakket mer utfordrende. Det var Josh Markham som hadde ansvaret for denne, og han bestemte seg tidlig for å bruke Vex-arkitektur og en terrenget på Venus til å lage en bane som gikk nedover hele veien. Banen er én enste lang bakke, og i bunnen finner du en Vex-teleporter som sender deg tilbake til toppen på et blunk. Det er også en mer krevende løype enn Mars-banen.

DestinyDestiny

Og Sparrow Racing er allerede oppe og kjører, ikke sant?

- Det stemmer, startskuddet gikk med en oppdatering som vi ga ut 8. desember.

Når avsluttes Sparrow Racing, da?

- Vi har dette gående frem til den 29. desember, så nesten ut året.

Hva kommer folk til å gjøre i løpet av denne treukers perioden? Hvordan er strukturen?

- Man starter ved The Tower, der man møter Amanda Holiday og får sin første Sparrow Racing-lisens. Deretter er det bare å kaste seg ut i det, og starte å tjene inn reputation-poeng ved å kjøre løp. Underveis i løpene droppes det også racingfokusert loot, og jo bedre reputation du har desto bedre blir utstyret. Matchmaking er dessuten på plass, slik at du møter motstand som er omtrent på ditt nivå i kjøreferdigheter.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Blir dette de første og eneste Sparrow Racing-løpene, eller vurderer dere å fortsette med nye løp senere?

- Dette kan fort bli de første av en hel serie med Sparrow Racing. Samtidig er dette et slags eksperiment for oss, der vi gir fansen noe de har spurt om samtidig som vi beveger oss litt utenom Destiny-opplevelsen slik den har vært frem til nå. Jeg tror vi allerede kan slå fast at Destiny kan være rammeverket for andre typer spillopplevelser enn bare kjernen, og hvis responsen fra publikum blir positiv vil vi vurdere å komme tilbake med mer Sparrow Racing i fremtiden. I første omgang må vi imidlertid se hvordan spillerne reagerer på dette.

Så dere tenker altså at Destiny kan utvide seg til noe enda større enn originalspillet, og tilby mange forskjellige opplevelser?

- Definitivt. Jeg tror vi har bygd opp et solid fundament for Destiny i fremtiden. Det var hele tiden målet for dette spillet å lage noe som kunne stå sterkt og bli bygget videre på, i større grad enn noen spill vi har utviklet tidligere. Før i tiden utviklet man et spill, solgte det og så var man ferdig. Med Destiny er det annerledes, og vi har muligheten til å spe på med både små oppdateringer for å bedre spillbalansen, samt større innholdspakker.

Dessuten trenger ikke alt å knyttes til hovedhistorien, og når sant skal sies har Sparrow Racing mer å gjøre med Destiny som en sandkasse enn med historien. Racing er noe alle kan ha det moro med. Det er mer tilgjengelig innhold som ikke krever like mye av spillerne som eksempelvis Raids og Trials of Osiris. Og det er jo dette det handler om, å bygge et spill alle kan like.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Relaterte tekster

Destiny: Rise of IronScore

Destiny: Rise of Iron

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Orremark

I løpet av de siste to årene har Destiny utviklet seg til å bli en bauta i bransjen. Med den nyeste utvidelsen står imidlertid spillet på stedet hvil...

Destiny: The Taken KingScore

Destiny: The Taken King

ANMELDELSE. Skrevet av Andreas Bjørnbekk

Ett år har gått, men Bungie er på ingen måte ferdig med Destiny. Vi har sett på The Taken King-utvidelsen, som starter Year 2 med en masse forbedringer...

Store Destiny-endringer annonsert

Store Destiny-endringer annonsert

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Bungie annonserte for noen uker siden Age of Triumph-eventen, og bruker tiden frem mot lansering til å fortelle om de utallige endringene som kommer med den. I går kunne...



Loading next content


Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.