Norsk
Gamereactor
forspill
The Surge 2

Vi har prøvd The Surge 2

Litt over to måneder før utgivelsen har vi tatt en grundig titt på sci-fi-oppfølgeren fra Deck13.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Vi har holdt godt øye med Deck 13s sci-fi take på Soulsborne-sjangren, The Surge, siden det lanserte, og dykket dypt den i både grunnspillet og dets etterfølgende DLC-utgivelser (A Walk in the Park og The Good, The Bad and the Augmented). Vi ble derfor også fornøyde da vi fikk høre at det kommer en oppfølger, da originalen var blodig, hurtig og fylt med originale mekanikker, som eksempelvis lot deg kappe kroppsdeler av fiender, for så å installere dem i ditt eget exo-skjelett for å bli sterkere.

Vi har fått muligheten til å spille igjennom de første timene av The Surge 2 på PC, og fikk utforsket tre områder i Jericho City.

Vi ble rammet av déja vu fra spillets begynnelse, da den er stort sett identisk med The Walking Dead. Du våkner fra koma i en sykehusseng, og på mirakuløst vis er du uskadd, men du finner fort ut at hele byen er blitt lagt i ruiner. En sykdom, kjent som 'Defrag Virus', har rammet hele byen, og den syke delen av befolkningen er blitt voldelige. De angriper alle som ikke er rammet av sykdommen. Det er ingen flotte cinematics, som det var i originalen, men vi mistenker at disse ble fjernet for å involvere oss direkte inn i kampen.

Dette er en annonse:

Den første bemerkelsesverdige forskjellen på The Surge og oppfølgeren, er at The Surge 2 introduserer et character creation-system, istedet for å holde seg til den litt kjedelige protagonisten som originalen hadde. Her kan du justere på utseendet til din karakter, som vi kjenner det fra andre liknende systemer. Noe som kanskje er mer interessant er at du kan velge et tidligere yrke. Det kan være alt fra politi til tidligere våpensmugler, eller militærveteran. Vi vet dog ennå ikke om yrket man velger har en påvirkning på historien. Vi likte godt at vi hadde friheten til å lage vår egen karakter, men karakteren snakker ikke - akkurat som protagonisten i det første spillet heller ikke gjorde, noe som er litt synd. Og så fort vi hadde klasket på rustningen så man ikke lenger hvordan karakteren så ut, så hele tilpasningen av utseendet virket litt poengløst etter det.

The Surge 2

Som tidligere nevnt kunne vi i denne demoen oppleve tre forskjellige områder. De tre områdene er Downtown Jericho, Seaside Court og Port Nixon. Downtown Jerichos grafittifylte gater var på linje med de nedslitte bygningene, forlatte kjøretøy og hauger med giftig avfall. Seaside Court er et hub-område, hvor vi kan interagere med NPC'er i et gammelt kjøpesenter. Det siste området var Port Nixon, som mer eller mindre er en forlengelse av Downtown Jericho, med den åpenlyse forskjellen at vi nå er ved havet. Alle disse områdene føltes som en oppgradering i forhold til det noe kjedelige området i originalen, CREO Facility.

Utviklerne ser ut til å ha gått for en "if it ain't broke, don't fix it"-filosofi i deres kampsystem, som er stort sett identisk med originalen. Du vil stadig vekk hakke løs mens du følger med på staminabaren og prøver å kappe av fiendenes kroppsdeler. En subtil forskjell er at dine "tech scraps" (som minner om souls i Dark Souls) nå helbreder deg en smule hvis du er tett på dem, eller helbreder deg helt når du samler dem. Det gir en god mekanikk, hvor du hele tiden må vurdere om du får mest ut av å holde deg i nærheten og helbrede litt av gangen, eller om du bare vil helbredes fullstendig med det samme. Det er masser av blodige animasjoner når du henretter dine fiender, men disse er litt klossete da de noen ganger kaster deg fremover, noen ganger inn i giftig vann eller en annen gruppe fiender.

Dette er en annonse:

Fiendene er mer varierte, men det meste av tiden vår med spillet var det sykdomsinfiserte mennesker. Noen av de nye fiendene kastet ut turrets, som kan låse siktet på deg. Andre slapp ut små edderkoppliknende roboter som eksploderte i nærheten av deg. En annen forbedring vi så i forhold til originalen var en drone som du alltid har med deg, og hvordan den kan brukes i kamp. Du kan nå sikte deg inn på bestemte kroppsdeler og trykke på Y-knappen (på en Xbox One) for å angripe. Dette er en god måte å bekjempe fiender på, da du lettere kan treffe deres svakere punkter, og det var også et nyttig verktøy for å legge ut turrets uten å måtte stå i veien for deres skuddlinje.

The Surge 2The Surge 2

Ved Seaside Court fikk vi et lite innblikk i noe av de nye funksjonene, som vi kanskje vil se utvidet i det fulle spillet. Denne kampfire sonen er som nevnt fylt med NPCer, som vil selge deg rustninger og dronedeler. Her kan du også få sideoppdrag. Disse sideoppdragene er med på å fjerne den lineære følelsen som originalen var preget av.

Etter å ha kjempet oss igjennom Jericho Citys gater, kom vi i kamp mot den første store bossen, Little Johnny, som angrep oss fra sin store edderkoppliknende robot. Vi måtte hakke løs på bena mens vi ungikk dens voldsomme body slams og den giftige gassen den spydde ut. Det var meget utfordrende (vi måtte trekke oss tilbake og grinde litt mer før vi tok opp kampen igjen), men det var også en ganske gjenkjennelig bosskamp, som både i utseende og mekanikker minner om den første bosskampen i originalen.

Mot slutten av vårt besøk i Jericho City hadde vi lyst på enda mer, hvilket beviser hvor mye vi nøt denne demoen. Vi fant ut at Jericho City er langt mer inspirert når det kommer til omgivelser. Flere sideoppdrag, kjøpmenn og mer varierte fiender løfter nivået. Men det betyr ikke at vi ikke har noen bekymringer, som henrettelsesanimasjonen, og vi synes ikke historien var så veldig interessant heller i løpet av vår tid med spillet. Vi må bare vente og se hvordan det hele ender med å se ut, og det er heldigvis ikke så lenge til, da The Surge 2 kommer den 24. september på PC, PS4 og Xbox One.

HQ
The Surge 2The Surge 2The Surge 2

Relaterte tekster

0
The Surge 2Score

The Surge 2

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Deck13s oppfølger blander Dark Souls, Bloodborne og Sekiro på flere interessante måter, men bærer fortsatt preg av å ha mindre budsjett og finpuss.



Loading next content