Norsk
Gamereactor
forspill
Control

Vi har prøvd Control

Control vil naturligvis være på E3, men vi har faktisk allerede prøvd spillets demo.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Vi tok turen til London for å se nærmere på spillet, eller mer spesifikt den utgaven av spillet som blir tilgjengelig på E3 neste uke, som inneholder et helt oppdrag. Oppdraget vi her snakker om heter Directorial Override, og er det tredje i spillets kampanje. Dermed hadde vi kun et begrenset utvalg av evner, men vi fikk dog muligheten til å møte noen nye karakterer, og lære litt mer om omgivelsene.

Control
ControlControl
Dette er en annonse:

Du spiller som den nye direktøren for Federal Bureau of Control, Jesse Faden, og det er opp til deg å finne ut av hvordan det merkverdige arbeidet som byrået gjør er blitt litt mer merkelig, og en del farligere. I dette oppdraget ble vi sendt dypt inn i bygningens innerste kamre for å trykke på noen knapper, reparere ødelagte ting og få generatorer tilbake online. For å være helt erlig er dette ganske standard for spill av denne typen hvis du kun fokuserer på målet ditt, men hvis du velger å utforske og divergere fra den faste stien, så ser du en annen side av Control, en som føles langt mindre som et generisk tredjepersonsskytespill.

Under oppdraget igjennom bygningen møtte vi vaktmesteren Arish, en mann som simpelthen var stappfull av nonsens og merkverdige visdomsord, og vi kunne ikke forstå noe av det. Det var dog en slags Twin Peaks-inspirert "The owls are not what they seem"-følesle over samtalen, som sikkert er helt bevisst. I det minste fikk vi noen konkrete instruksjoner ut av ham, så vi kunne fortsette med oppdraget. Vi antar at man møter Arish flere ganger i løpet av spillet, og hans enigmatiske personlighet var nok til at vi gleder oss til neste gang.

Control
ControlControl
Dette er en annonse:

Det var heretter tid for å gjennomføre vårt egentlige oppdrag, som mer spesifikt var å reparere noen pumper, og få store deler av bygningen online igjen. Dette var dog ikke så mye mer enn å utforske en smule kombinert med noen utrolig lettfordøyelige puzzles. Dog var det naturligvis ikke så simpelt, for snart var det svermer av fiender over oss. Ved å bruke skytevåpen samt diverse teletekniske evner kan Jesse kaste fiender rundt med dødbringende hastighet og treffsikkerhet. Man kan merke en smule Quantum Break-DNA her, da det mest av alt handler om å håndtere sine evner på best mulig vis. Det handler om å holde øye med sine cooldowns.

En pistol som kjører på cooldown? Ja, for dette er ikke et typisk "run n' gun"-spill, dette går en del dypere enn det. Ditt skytevåpen er mye mer enn bare en pistol, det er faktisk et såkalt "Object of Power", og disse er det flere av i bygningen, og som er direkte forbundet til hvorfor situasjonen er ute av kontroll. Det er også derfor Jesse er den nye direktøren, for våpenet adlyder kun henne, som Arthur som er den eneste som kan trekke sverdet ut av stenen. Våpenet kan transformere seg, og er nøkkelen til de mange evnene Jesse kan bruke. Men som sagt er hver evne på cooldown, så bruk dem med omhu.

Jesse har en meget god grunn til å være i bygningen, som vi oppdaget etter en mellomscene før oppdraget startet, og hun ser ut til å være motivert av Mulder-inspirerte grunner. Det overnaturlige elementet spiller en sentral rolle i Control, og om du liker tv-serier som X-Files, så vil du så sannelig sette pris på temaene her. Remedy vet hvor de skal la seg inspirere fra, det er helt sikkert.

Control
ControlControl

Både før og etter oppdraget snakker Jesse med hennes kollega, og der husker hun på en traumatisk hendelse da hun var ungdom. Direktøren husker hvordan hun som barn brukte en projektor til å få adgang til andre verdener, og hvordan disse overnaturlige opplevelsene etterlot henne med følelsesmessige arr. Denne scenen satte spotlys på studioets filmatiske ambisjonsnivå, for hver gang vi får et flashback flyr vi inn i Jesses hode i en flott sekvens, hvor vi hører hennes indre monolog. Det er ikke live-action som i Quantum Break, men det filmatiske behovet er der fortsatt.

Så mystiske og enigmatiske som spillets omgivelser og historie er, så føles selve mekanikkene litt mer tradisjonelle til sammenlikning. Remedy oppfordrer deg konstant til å spille mer aggressivt, for du må beseire fiender for å få livspoeng, som ofte betyr at du blir nødt til å presse fremover og ta sjanser, snarere enn å være forsiktig. Enkelt sagt - dette er ikke et cover-basert skytespill. Du skal i stedet rulle rundt på bakken, bruke en dash-evnene og dynamiske bevegelser for å unngå fiendtlige skudd. Samtidig med at du må bruke omgivelsene som våpen, og potensielt skjold også.

Under en Q&A etter selve demonstrasjonen fortalte Remedy-kommunikasjonssjefen Thomas Puha, at de har brukt en form for metroidvania-struktur, hvor evner etter hvert bli gjort tilgjengelige for spilleren, som å kunne sveve, som kan gi deg adgang til tidligere utilgjengelige områder. Dessuten påpekte Remedy at spillet ikke er lineært selv om det er definerte kapitler som leder til en bestemt slutt - det er ikke så simpelt som å bevege seg fra A til B.

Control
ControlControlControl

Masser av innhold er gjemt bort, og spillet vil konstant forsøke å belønne din nysgjerrighet med merkelige oppdagelser. Vi utforsket en del i løpet av vår tid med spillet, og det var lett da spillet faktisk ikke forteller deg hvilken vei du skal gå via en markør. Vi fant flere sideoppdrag, og i det ene måtte vi reise til en annen dimensjon fylt med grå firkanter, som det var vår oppgave å klatre ut av, og til slutt fant vi et nytt Object of Power, som var... en plastikkhest i en karusell? Vi fikk dessuten vite at disse distraksjonene er med på å gi spilleren en klarere ide om verdenen.

Remedy mener at spillet vil ta omtrent 15 timer å fullføre hvis du holder et relativt høyt tempo, men de som tar seg tid og undersøker aller kriker og kroker kan lett forlenge spilletiden med minst 10 timer. Det er dessuten kun én vanskelighetsgrad, og det er ikke noe New Game+. I følge Remedy er direktørens arbeid aldri ferdig, og det vil være ting å lage etter at rulleteksten har rullet over skjermen, inklusivt de to planlagte utvidelsene. Utover det ser Remedy stort potensiale i serien generelt, og planen er å bygge videre på fundamentet hvis lanseringen går bra.

Control er ikke generisk, men det innoverer heller ikke noen ting, men det tilbyr en interessant blanding av ingredienser. Remedy gir oss en enigmatisk, mystisk verden som utforskes ved hjelp av tradisjonelle mekanikker. Man er alltid spent på hva som gjemmer seg i neste hjørne. Vi trenger ikke å vente så altfor lenge på spillet heller, for det kommer til PS4, Xbox One og PC den 27. august.

HQ

Relaterte tekster

1
ControlScore

Control

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Remedy gjør atter en gang en meget god jobb når de blander superheltkrefter med en historie fylt med interessante personer i et fascinerende univers.

0
Få Control gratis på PC

Få Control gratis på PC

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Siden Remedy sitt Control hadde et par tekniske problemer den første tiden klarte det ikke helt å kjempe mot Resident Evil 2, Sekiro: Shadows Die Twice og Death Stranding...

0
Control er gratis på PC

Control er gratis på PC

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

De av oss som er PlayStation Plus-medlemmer var heldige nok til å få den forbedrede utgaven av Control "gratis" fra første stund, og nå er det PC-spillere sin tur. For...



Loading next content