Uru: Ages beyond Myst

URU - Ages Beyond Myst

Nå har Myst fans virkelig noe å glede seg over. Ikke bare har det kommet et nytt spill i serien, men vi har fått URU Live også!

Nå har Myst fans virkelig noe å glede seg over. Ikke bare har det kommet et nytt spill i serien, men vi har fått URU Live også! Serien står som nummer to av de mest solgte spillene i verden, kun overgått av The Sims. Det første Myst spillet kom ut for 10 år siden, og siden da har fansen bare strømmet på. Nå som URU har kommet ut, vil antallet sikkert øke enda mer. URU byr på akkurat det vi håpet på og det vi likte så godt i de forrige spillene. Da snakker jeg om stemningen i spillet, de utfordrende oppgavene, og opplevelsen av nærmest perfekt grafikk i en vakker og fantasifull verden.

Selv om URU er mye av det samme som vi har sett i tidligere spill, har allikevel Cyan Worlds klart å følge med i utviklingen, og med URU har det siste bidraget i Myst-serien fått nye klær. Den tidligere "pek og klikk" i første person er byttet ut med 3D grafikk og en spillefigur man selv skal lage. Etter en oppbygging av karakterens utseende skal det være mulig å få figuren til å likne seg selv. Altfor lite valg i konfigurasjonen gjør at det ikke likner annet enn standardfiguren uansett hvor mye du prøver. Under utforskingen av Myst-landskapene kan man bytte mellom 1. eller 3. persons visning. Det er fremdeles bøker som brukes til å linke seg til andre verdener (Ages), og det er gåter som må løses for å komme videre i spillet. I hver Age er det sju håndavtrykk som må finnes og aktiviseres for å fullføre stedet.

Noe annet som er nytt med URU er online delen. URU Live er dessverre ikke oppe og går for fullt før i begynnelsen av 2004, men det ser ut til å bli veldig bra. Det åpnes for nye steder som skal utforskes i grupper, og oppgaver skal løses sammen. URU Live blir en slags fortsettelse av spillet, og dermed har man et spill som vil vare lenge. Dette høres spennende ut, og vi får håpe at det blir som de har lovet.

Når du starter spillet befinner du deg i ørkenen et sted i New Mexico. Det er litt vanskelig å få tak på selve storyen helt i starten, og det er uklart hvorfor du befinner deg i ørkenen. Midt ute på plassen står en campingvogn, og utenfor sitter en mann som heter Zandi. Han gir et par tips for komme i gang med selve spillet, og det gjøres selvfølgelig ved å knekke et par koder. Når ørken-brettet er vel overstått befinner du deg på en liten øy i et tåkehav som skal være basen din resten av spillet.

Til å begynne med er spillefiguren vanskelig å bevege. Det tar såpass tid før man venner seg til det at det blir nesten litt irriterende. I URU er det ingenting som heter Game Over eller You Died. Hvis ulykken ikke er til å unngå og dypet åpner seg under føttene, vil figuren handle instinktivt og røre ved boken i beltespennen for å linkes tilbake til basen. Kjekt? Jo da, men det kjedelige er at loadingen mellom flytting fra sted til sted kan ta veldig lang tid.

Som andre Myst spill er også URU en fryd for øyet, og det er alltid like spennende å komme inn i nye scenarioer. Lydmessig er det ingenting som skuffer. Lydeffektene beveger seg elegant gjennom spillet. Hører man det knirke i et maskineri langt unna, blir lyden sterkere jo nærmere man kommer og den endrer retning i forhold til figurens hørselsvinkel. Musikken er med på å gi den fine, mystiske stemningen. Alle disse tingene på én gang gjør URU til et fantasy adventure spill som absolutt holder mål. Selve gåteløsingen er godt variert både når det gjelder type oppgaver og vanskelighetsgrad. De fleste er vanskelige, men innimellom dukker det opp et par som går helt på skinner. Noen kjenner kanskje igjen følelsen når man våkner opp midt på natten og tror at man har løsningen? Da går det jo ikke an å legge seg igjen uten at teorien er testet ut!

Alle eventyr har en slutt, og det har også URU. Når spillet er over og alle gåter er løst, sitter man igjen med en følelse av at det var litt kort på tross av at man bruker lang tid på løse alle gåtene. Siden URU Live ikke er tilgjengelig ennå, og man ikke vet hvordan det vil fungere, er det også usikkert om det vil gjøre at spillet blir forlenget. Spillet har ingen gjenspillingsverdi, siden gåtene allerede er løst. Det gjenstår å se hva URU Live har å by på. Men en ting er i hvert fall sikkert. Når man har begynt å spille Myst, slipper det ikke tak i deg tak i deg før det er fullført. Heldigvis.

8 / 10
+
Utrolig bra grafikk og lyd er med på å gi akkurat den Myst-stemningen som forventes