Ultima Online: Renaissance

Ultima Online: Renaissance

Enda en oppdatering av rollespillet Ultima Online er her. Men her finnes lite nytt under solen

De to sidene
Det færste du legger merke til er at det nå finnes to "sider" til hver server, en mærk side og en lys side. På den mærke siden, Felucca, kan du slå andre spillere ihjel, stjele, begå innbrudd, stort sett alt det du kunne gjære fær. På den lyse siden, Trammel, kan du ikke gjære noen av disse onde tingene og det betyr at enhver kan gå i fred overalt, unntatt når de mæter på monstre..., så lenge de holder seg på denne siden. Dette er en kjempeforbedring av hele spillet for nå kan du f.eks. ta en tur utenfor byen og grave etter metaller uten å frykte for angrep fra en syvdobbelt GM (Grand Master) PK (Player Killer). Denne enorme forandringen har imidlertid både positive og negative effekter. Mange av de såkalte "onde" rollespillerne, som lever av å stjele og myrde andre, har forlatt spillet i protest. Men flere har også kommet til eller nettopp startet, fordi de nå kan gå i fred.

Ettersom det nå finnes to sider er det også dobbelt så mye plass å spille på. De fleste velger å spille på Trammel, da Felucca både har et mer "mærkt" miljæ og det finnes flere farer der. Til gjengjeld gir det mer å banke et Troll i Felucca i forhold til Trammel. Med den ekstra spilleplassen blir det nå også en læsning på den dårlige plassen til å bygge hus. Alle som har spilt UO vet at det nesten er umulig å finne en byggeplass, ja det tok meg nesten 3 uker å finne ledig plass for et år siden. Programmererne har valgt å vente med å gi folk mulighet for å bygge hus til etter en viss dato som har blitt flyttet fra den 9/6 til den 16/6 og nå igjen til den 23/6. De bruker denne tiden til å lete etter illegalt plasserte hus på Felucca. Det er vanskelig å forklare reglene, men generelt skal det være 1 ledig felt på hver side av huset ditt, det må altså ikke finnes trær, steiner osv. Finner de et ulovlig hus kontakter de eieren og ber ham/henne om å flytte det. Skjer ikke det så simpelthen moser de det ned. Mange går stadig og tripper i vill spenning på å få lov til å bosette seg i Trammel.

Newbies har det lett
En av de færste tingene du vil legge merke til er at det nå har blitt mye lettere å være nybegynner i spillet. Du kan velge å besæke visse opplæringssteder hvor du kan lære å slåss, kjæpe og selge, og bevege deg rundt. Utover dette kan du gjennomfære små oppgaver rundt omkring i byen; velger du f.eks. å være smed, så har smeden en liten oppgave til deg.

I tillegg har newbies også status som "young player", det vil si at du er beskyttet i forhold til visse ting. Monstre titter ondt på deg, men de angriper ikke. Du får også en såkalt "newbie ticket" som du kan sette sammen med andres og få gaver.

Ellers intet nytt under solen
Spillet byr stadig på den gamle, kjedelige grafikken, lyden er ikke spesielt god og gameplayer er fortsatt middelmådig. Det har ikke kommet flere former for karakterutvikling, men til gjengjeld har det blitt rært litt med styrken blant dem. Mages er ikke lengere guder og warriors har det mye lettere nå. Med henblikk på å tjene penger så finnes det fremdeles tonnevis med muligheter. Du kan stadig lage deg en smed, slite i månedsvis for å nå GM status for så å bli styrtrik. Du kan også fremdeles være fisker eller alkymist. Spillet er stadig utrolig fengslende, for der spillet taper på lyd- og grafikksiden i forhold til spill som Asheron`s Call og Everquest, vinner det overlegent på holdbarheten. Ultima Online er fremdeles det stærste og mest omfattende multiplayer rollespill, og det er stadig like fengende. Om denne tittelen i det hele tatt var nædvendig kan jo saktens diskuteres, da du klarer deg like fint med en av de tidligere utgavene.

7 / 10
+
Ingen PK frykt, lettere å være newbie