Tropico 6

Tropico 6

El Presidente er tilbake igjen, dog litt mer oppblåst enn før.

Mange år og seks iterasjoner av El Presidentes folkeutnyttelse i et tropisk paradis er kanskje litt for mye av det gode. Et tegn på utbrenthet kan ha vært studioskiftet fra Haemimont Games til Limbic Entertainment. Derimot er det fortsatt litt luft i denne oppblåste kroppen, selv om det som tilbys kan virke spesielt kjent for veteraner av serien.

For de nye der ute så er Tropico en by-simulator med et tropisk tema hvor du tar kontroll som El Presidente. Dine daglige oppgaver inkluderer å sette opp gårder, prosessanlegg, hus til folket, og en hel haug med underholdning og infrastruktur. Unikt for Tropico er de forskjellige politiske mekanismene som kan utnyttes for å sikre gjenvalg, som å la dissidenter falle offer for «tilfeldige uhell» og lignende. Serien utnytter klisjéene til temaet til det fulleste. Balansering av budsjett, din bankkonto i Sveits, folkets tilfredstillelse, diverse interngrupper som kommunister og kapitalister mens konkurrerende supermakter hiver seg opp i det hele - det tar litt tid å bli vant til. Spesielt da den sjette utgaven ikke fjerner noe de tidligere spillene inneholdt og heller bare legger til en haug på toppen.

Det er ingen stor kampanjemodus denne gangen, men heller et utvalg av scenarioer med unike historier og oppgaver rundt forskjellige temaer, fra organisert krim til logistikk og diplomati. De enslige øyene har blitt utvidet til hele skjærgårder, som oppfordrer til et større fokus på masseforsendelser og logistikk generelt. Nye bussruter, tunneler og broer hjelper folket på reisen hjemmefra til arbeidsplassene sine. Jo større republikken din blir, jo mer penger må du bruke på reisemuligheter. For de som er vant til Cities: Skylines så er disse valgene ingenting spesielt, men er uansett fint å ha i forhold til byplanleggingen din. De største kartene og befolkningene er skremmende å administrere, og mikromanagingen som skjer tidlig i spillet blir nesten umulig senere. Den utvidede skalaen går litt imot de detaljerte enkeltpersonvalgene spillet fortsatt har.

Tropico 6

Andre nye egenskaper inkluderer den fine, men kun kosmetiske, muligheten til å tilpasse palasset ditt slik du vil, holde valgtaler for å bygge opp tillitten til folket ditt, et nytt forskningssystem for å låse opp flere bygninger og deres muligheter for tilpassing, i tillegg til de omtalte verdensunderverkene du kan stjele for å ha som turistattraksjoner. Underverkene føles litt søkt ut, da de er langt unna det totalitære-tropetemaet og føles ut som en mekanikk bedre tilpasset et annet spill. De legger derimot til store gameplay-fordeler i tillegg til deres åpenbare turisme-egenskaper, men de føles virkelig ikke ut som de passer helt inn.

Anmelderkopien vi fikk var ikke den ferdige versjonen man kan kjøpe nå, så noe tekniske problemer kan være løst i senere tid. Veibygging var spesielt problematisk i trange områder som burde ha hatt masse plass, men den aggressive magnet-funksjonen til veiene lot oss ikke sette start og slutt fritt. Noen hendelser gjentok seg igjen og igjen, som virket enten som noe de glemte i utvikling eller en bug.

Tropico 6

Visuelt er Tropico 6 pent med sine blå hav, frodige landskap, og fin variasjon mellom miljøene fra et område til det neste. Endringen i omgivelsene fra standard jungelrike troper til ørkenøyer er hjertelig velkommen og gir forskjellige scenarier litt ordentlig personlighet. Under lupe fungerer ikke de flate teksturene og lite detaljerte bygningene eller landskapene like bra. Det største problemet her er ikke at Tropico 6 er skrekk og gru å se på, men heller at Tropico 5 fra 2014 ser nesten like bra ut på flere områder. Forskjellene i detaljer burde være større enn det er nå med tanke på at det er fem år mellom dem. Lyd går det greit med, med kjente calypso-sanger, latinske rytmer og generelt tilbakelent øytematikk. Det er noen virkelig fengende låter i spillet også.

Den største synden Tropico 6 faller under er at det ikke helt klarer stå oppreist under vekten av seriens historie. Det er en lang liste med ting i spillet som er enten altfor simple eller rett og slett ikke passer sammen. Dette gjør planleggingen av utvikling gjennom spillets fire deler vanskelig uten en hel haug med erfaring under beltet. Tropico 6 er til syvende og sist fortsatt en underholdende diktator-em-up med tilbakelent og spesiell holdning, men neste versjon bør enten prøve noe helt nytt eller gi opp tematikken. Seks El Presidenter er kanskje nok for verdenen, så kanskje Haemimont dro for å overleve på Mars av den grunn.

Tropico 6Tropico 6Tropico 6
6 / 10
+