Tre år siden siste utgivelse, er Nadeo og Ubisoft tilbake med Trackmania, og nå også for første gang til konsoll. Mange har ventet lenge på dette fartsfylte bilspillet som lager sin egen sjanger. Bare så det er sagt, det er fortsatt fryktelig gøy.
Vi har alltid forbundet Trackmania med enkel moro. Ikke den helt storslåtte grafikken, men det har vært stor underholdning å kjøre. Denne utgaven er intet unntak fra våre tanker, men det ser akkurat såpass mye bedre ut som man kunne forvente når det nå kommer til denne generasjonens konsoller og PCer. Nadeo har også klart å holde seg unna detaljer som gjør at spillet hakker når du kjører, som er ganske essensielt i et slikt type spill. Speedometeret viser nemlig godt over 500 km/t på flere tidspunkt når du spiller, og da kan en ørliten framedrop bli skjebnesvanger.
I alle de tidligere versjonene av Trackmania har vi valgt å slå av lyden på spillet, og heller sette på en spilleliste på gode gamle Winamp. Musikken i denne utgaven er derimot av bedre kvalitet enn tidligere, men vi ender uansett opp med ekstern kilde for vår musikk i 2016 også, ettersom kommentatorene blir gjentagende og kjedelig etter veldig kort tid. Det er begrenset hvor mange ganger det er morsomt å høre at du kjører som en blind mus eller få bekymringsmeldinger om lakken på bilen.
Den aller største fordelen med Trackmania-spillene kontra mange andre bilspill, er at man aldri går tom for nye baner å begi seg ut på. Når man har fullført de 200 banene spillet selv har å by på, er det en jungel av brukergenererte baner i online-delen av spillet. Nadeo har i tillegg lagt til en autogenerator som skal gjøre det enkelt å lage nye baner ved å kun velge hvilket tema du ønsker på banen. Denne funksjonen fungerer dessverre ikke optimalt ved utgivelse, da det er mye rart som kan dukke opp når hjernen til spillet setter i gang med kreativiteten sin. Vi har fortsatt håp om at dette kan rettes i en oppdatering senere, slik at vi enkelt kan få enda flere baner tilgjengelig.
Er du av den kreative typen, og ikke minst den tålmodige typen, kan du også bygge bane i avansert modus. Her er det kun fantasien (og tålmodigheten, som nevnt) som setter grenser for hva du kan gjøre med ditt eget mesterverk. Det er ekstremt vanskelig å få tak på den avanserte byggemetoden, men mulighetene er mange og vi fikk inntrykk av at Nadeo har løst det på best mulig måte. Setter man seg inn i systemet, er det mulig å bruke verktøyet på en effektiv måte.
Trackmania kan du fint spille time etter time alene, men det stopper ikke der. Det finnes nemlig et solid utvalg av moduser også for online-delen av spillet. Enten du vil kjøre fort - fortere - fortest, eller om du ønsker å gjøre litt stunts for å få litt ekstra boost på motoren, så finner du alternativ for begge deler her. I tillegg kan man også friste med "Double Driver"-funksjonen som er ny for denne versjonen. Her styrer to personer samme bil, og bilen oppfører seg som et gjennomsnitt av hva de to sjåførene gjør. Svinger den ene brått venstre og den andre brått høyre, går bilen rett frem. Dette er kun mulig om du har en venn fysisk ved din side, og ikke over nett sådan. En eventuell forsinkelse på nettlinjen ville naturlig nok gjort denne modusen langt mindre presis.
Det er ikke mye negativt å finne om dette spillet, men skal man være ekstra kritisk så faller det litt gjennom på nevnte lydspor. I tillegg ser menyen ut som et gammelt arcadespill som sto på automater rundt omkring på kiosker. Dersom dette er grunnen til at menyene er utrolig responsiv og enkle, er det derimot helt greit.
Mange timer vil bli brukt med Trackmania Turbo fra vår side, og det er lite som slår den følelsen du har når navnet ditt står øverst på resultatlista som inneholder 100 andre navn. Det er gøy å være best, og i Trackmania Turbo kan alle være best nå og da.