Total War: Three Kingdoms

Total War: Three Kingdoms

Anders har igjen tatt på seg rollen som hærfører, denne gangen i Three Kingdoms. Lever spillet opp til forventningene?

Ringenes Herre, Braveheart eller 300? Om du, som meg, elsker filmer med enorme slag og massive armeer som barker sammen, er det kjekt å vite at Total War-spillene er blant det nærmeste du kommer dette innenfor spillmediet. Serien har holdt koken siden årtusenskiftet og har nå kommet opp i formidable 13 hovedtitler, samt 4 spin-offs. I fjor trasket vi gjennom britisk historie i Thrones of Britannia. Denne gangen beveger vi oss lenger øst, nærmere bestemt Kina.

Vi befinner oss nå ca. 200 år etter Kristus i tidsperioden "De tre rikers tid," hvor Kina domineres av de tre kongerikene Wei, Shu og Wu. Enspillerdelen lar deg velge mellom 12 fraksjoner som representeres av ulike generaler, hvor målet er å ende opp som keiser av Kina. Generalene har ulike styrker og svakheter, noen er f.eks. taktisk kloke, mens andre mer brutale i strid. I hvert fall fremstår de slik før man velger sin utkårede leder. Så fort spillet er i gang gjenspeiles ikke egenskapene i like stor grad. De skilles derimot mer gjennom vanskelighetsgrad, da du ikke velger mellom ordinære "easy, medium, hard", men heller i hvilke situasjoner generalene dine befinner seg i når spillet starter. Noen kan f.eks. være omringet av fiender fra alle kanter, noe som gjør det en god del tøffere å komme i gang.

Total War: Three Kingdoms

Enspillerdelen lar deg også velge mellom to moduser: "romance" og "records".
Romance-modusen bygger på romanen "Beretningen om de tre kongedømmer" av Luó Guànzhōng. I denne modusen vil generalene dine være svært mektige og nærmest inneha overnaturlige krefter. De setter mye større preg på kampene, kan ikke dø av alderdom eller av banesår man ellers ville strøket med av. Records-modusen er da på sin side en mer strak motsetning. Opplevelsen er her mer autentisk og historisk troverdig, hvor generalene dine har mye mindre påvirkning på alt som skjer.

Ferden mot ønsket over makten i Kina er fylt med strategiske forberedelser, taktiske valg, allianser, forræderi og sosiale interaksjoner. På verdenskartet beveger du generalene dine rundt som brikker på et brettspill, hvor du har et visst antall ting du kan gjøre før det er motstanderen sin tur. Å styre dine betrodde krigere krever ikke bare taktisk klokskap, du behøver også ressurser for å brødfø individene som befinner seg i ditt selskap. Å erobre ulike punkter på kartet vil la deg reise større eller mindre byer hvor du kan konstruere gårder og andre bruk som vil stå for ressursene. Du tjener også inn noen slanter hver gang du nedkjemper fiendene dine og etter å ha vunnet et slag bestemmer du selv om du vil erobre området, plyndre det for gods for så å trekke tilbake, eller bare jevne det med jorden.

I det øyeblikket du beveger generalen din inn i fiendtlig territorium er konflikten i gang og med en oversikt over sannsynlig utfall kan du alltids simulere hele kampen om du ønsker å få det unnagjort. Hvis ikke entrer du slagmarken og tar kontroll over alt selv. Før slaget begynner kan troppe dine flyttes, deles og rokkeres på som øving til et 17. mai-tog og ofte lønner det seg å være godt forberedt. Ved å ta i bruk omgivelsene kan du f.eks. overraske fiendene med et bakholdsangrep. Hvilke enheter du bruker er naturligvis også av betydning. Det har aldri vært og vil aldri være en god idé å sende kavaleriet ditt rett inn i en horde av spydmenn, og bueskyttere fungerer alltid best på avstand.

Total War: Three Kingdoms
Total War: Three Kingdoms

Så fort du har plassert enhetene dine og startet kampen, vil enorme mengder soldater barke løs på hverandre i et brutalt kaos uten like. Med enheter som angriper automatisk etter hvor du trykker er det ikke så veldig mye du kan gjøre for å endre utfallet så snart hærskarene gyver løs på hverandre, men å sørge for at styrkene dine befinner seg rundt en leder til enhver tid er essensielt. Blir de sendt inn på egenhånd vil de holde ut svært kort tid før frykten sprer seg og de begynner å løpe for livet. En snedig nyhet er at generalene kan gå alene inn i duell med hverandre før slaget begynner. Her vil de sloss på bakgrunn av evner og våpen de er utstyrt med og det vil sette en kraftig støkk i moralen til enhetene til generalen som taper denne duellen. Det er derimot lurt å være bevisst på om du faktisk vil vinne denne duellen, for så fort du har godtatt tvekampen finnes det ingen annen utvei enn å rømme, som naturligvis også vil sørge for demotiverte soldater.

En annen nyvinning er at hver arme nå kan ha 3 generaler i stedet for 1. Når hver general også har muligheten til å kontrollere 6 enheter om gangen, kan du bygge opp en formidabel styrke av enheter for å vinne de mange kampene dine. Ute på verdenskartet kan generalene også utstyres med nye våpen, rustninger og tilbehør som vil påvirke ferdighetene og lederskapet deres i strid. For å styrke dine enheter og således også sjansene for seier i kamp, kan du konstruere ulike bygninger i byene du kontrollere og også drive "forskning" på ny teknologi hver femte runde.

Det er faktisk ganske forbløffende hvor mye du faktisk kan mikrostyre fra verdenskartet. Nye spillere vil nok sette pris på at serien stadig klarer å beholde sin klassiske formel, samtidig som den kommer med interessante nyvinninger. For nye spillere kan det derimot bli for mye å holde styr på og fasen for innlæring av alt av muligheter og ikoner som befinner seg på kartet, kan være småseig.

Når vi først snakker om nyvinninger, så fokuserer også Three Kingdoms mye på at kampene kan vinnes uten å måtte spille blod. Generalen din fremstår som en "rollefigur" gjennom hele kampanjen og vil interagere med andre karakterer du støter på rundt omkring på kartet. Enkelte vil kanskje tilby deg fredsavtaler for å hindre sin egen undergang. Om vedkommende ikke utgjør en veldig stor trussel, kan det derfor lønne seg å alliere seg med dem, fremfor å plyndre til seg det lille av ressurser de måtte inneha. Dette maktspillet er nemlig veldig flytende og ønsker du å fremstå som en ren tyrann, kan det straffe seg senere hvis flere fraksjoner velger å rotte seg sammen for å sørge for at du går ned for telling. Dette øker naturligvis fokuset på strategi også utenfor kamp og er en interessant vinkling på tross av at det befinner seg i en spillserie som har hatt mest fokus på de store kampene.

Total War: Three Kingdoms

Ytelsesmessig kjører spillet tidvis overraskende tungt. Med det faktum at min maskin definitivt trenger noen oppgraderinger i nærmeste fremtid, er lastetidende allikevel voldsomt lange og jeg tror faktisk ikke de vil være særlig mye kortere uten å ha en SSD-disk plassert ved roret. Grafikkmessig er det naturlig at serien aldri har kunnet skyte til værs på grunn av alle figurene som finnes på skjermen samtidig, men Three Kingdoms ser egentlig ikke så aller verst ut. Med sin kunstneriske fremtreden er den visuelle stilen skreddersydd tidsperioden spillet er satt til. På slagmarken vil spillet aldri imponere voldsomt på avstand, men så fort du begynner å zoome inn på enhetene dine, vil du se detaljer som bidrar til at kampene føles massive og levende. Litt fiffig er det også at man nå virker å ha mer oversikt over hva som skjer mellom hver enkelt soldat på slagmarken, uten at det bør være noen åpenbar grunn til det, annet enn skarpere teksturer. Det skal allikevel sies at det ikke er all verden av forskjell på hvordan enhetene ser ut, så det er ikke alltid like lett å holde styr på hvem som er dine egne soldater ute i møljen som oppstår.

Lydbildet er også svært bra, noe som i grunn har vært tilfellet ved flere anledninger i denne serien. Bakgrunnsmusikken setter virkelig stemningen og lydene av krigshorn og ropene fra motiverte soldater bidrar også godt. Et noe tidvis lunkent stemmeskuespill drar med seg en og annen klein kommentar, men ellers både ser og høres det meste veldig bra ut.

Total War: Three Kingdoms
Beileringer er noe av det mest givende spillet har å by på.

Total War: Three Kingdoms føyer seg inn i rekken blant utmerkede strategispill på markedet og er med sin snedige blanding av turbasert og sanntidsbasert strategi, et av de mer omfattende spillene man finner i denne sjangeren. Spillet er tro mot seriens veletablerte formel, samtidig som det klarer å fornye seg en liten smule mot det som er nødvendig for hvert nye kapittel i serien. Erfarne spillere vil nok kunne legge ned et solid antall timer også i dette spillet, samtidig som det også er mulig for nye spillere å sette seg inn i. En viss innlæringsfase er derimot på sin plass for å kunne fordøye alt Three Kingdoms har å by på, samt at spillet krever sitt fra maskinen det kjører på.
Men med tanke på kvalitet og innhold er Three Kingdoms en ganske god investering.

Total War: Three Kingdoms
Flerspillerdelen byr også på spennende moduser med og mot andre spillere.