Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War Saga: Thrones of Britannia

Anders har tatt på seg rollen som hærfører og begitt seg ut i kamp for å bli den eneste sanne herskeren av Storbritannia. Velger han å vinne ved hjelp av rå styrke, eller er han mer av den slue sorten?

Total War-serien har holdt det gående siden 2000. I løpet av disse årene har vi stiftet bekjentskap med alt fra romere til Warhammer-orker. I Thrones of Britannia beveger vi oss, som navnet tilsier, over til de britiske øyer. Vi befinner oss i år 878, hvor vikingene har satt i gang sitt enorme erobringstokt. Den hedenske hæren har inntatt Storbritannia, i et forsøk på å erobre tronen. Her møter de dog stor motstand i de engelske kongene, kanskje spesielt Kong Alfred av Wessex. Creative Assemblys sidetilskudd: Total War Saga, vil ta for seg historiske perioder som spenner over færre år enn mange av forgjengerne, noe som betyr kortere kampanjer, med større detaljnivå.

Total War Saga: Thrones of Britannia

I Thrones of Britannia får du tilgang til ti ulike grupperinger, som til sammen tilhører fem kulturer: angelsaksere, gælere, walisere, den store vikinghæren og Vikinghavets konger. Alle grupperingene har sine egne styrker og svakheter. Vikingene fostrer f.eks. brutale nærkampskrigere, mens angelsakserne har en forkjærlighet for hesteryggen. Enhetene tilhørende din gruppering, flyttes frem og tilbake på kartet, som i og for seg dekker hele Storbritannia. Fra "verdenskartet" bygger du opp din armé, forsker på teknologi, oppgraderer bygninger og tjener inn ressurser, før du planlegger ditt neste trekk.

Det finnes flere veier til seier i Thrones of Britannia. Du kan gå for den blodtørstige varianten og kjempe ned og erobre alle andre grupperinger som står i veien, men samtidig da også risikere at alle rotter seg sammen mot deg. Noen ganger lønner det seg heller å prøve en mer diplomatisk tilnærming, ved å tilby andre grupperinger ressurser, militær allianser eller giftemål. Innimellom dukker det også opp ulike "dilemmaer" på skjermen. Det kan f.eks. være å velge mellom å angripe en fiende eller ikke. Valgene du tar her, kan ha større eller mindre betydning for det som skjer videre.

Total War Saga: Thrones of Britannia

På verdenskartet handler det meste om strategisk tenking. Valmulighetene er store, faktisk så mye at det med stor sannsynlighet vil virke ganske overveldende for nye spillere. I starten får du opp en typisk "opplæring", men det er ikke alltid den er så fryktelig hjelpsom, ei heller at du gidder å lese gjennom alt. Ulike forslag du ikke ser behov for, kan du fjerne med enkle tastetrykk. Det vil ta tid å sette seg inn i alt spillet har å by på, både fordi det strategiske aspektet er dypt og omfattende, men også fordi spillet er rundebasert. Når du har gjort ditt trekk, må du pent vente på at motstanderen skal gjøre sitt. Etter en del prøving og feiling, vil spillet gradvis bli enklere å forstå.

Ofte vil du velge å ta steget ut på slagmarken. Total War spillene har alltid latt deg styre enorme mengder soldater, noe som naturlig nok er tilfellet her også. Kampene kan nå vanvittige proporsjoner, med flere tusen soldater som ryker i tottene på hverandre samtidig. På slagmarken gjelder det også å tenke strategisk og ta kloke valg. Alle enheter har sine egne styrker og påfølgende svakheter. Ryttere er f.eks. ypperlige for å flanke motstanderens enheter, men å sende dem mot en gruppe spydmenn, er ugunstig. Bueskytterne skyter langt og kan bruke omgivelsene til sin fordel, men i nærkamp faller de fort igjennom. Å posisjonere enhetene dine og vite når og hvor du skal angripe, kan være forskjellen på vektskålen mellom tap og seier. Stemningen på slagmarken settes virkelig av et flott lydbilde, da særlig med overraskende god musikk.

Total War Saga: Thrones of Britannia
Total War Saga: Thrones of Britannia

Kampene tar som regel mellom 20-30 minutter, men om du er altfor utålmodig, kan du simulere hele kampen i stedet for å spille den selv. Da vil to representanter fra de ulike hærene, stå og denge løs på hverandre i et par sekunder, før du får opp resultatet på skjermen. Utfallet avgjøres blant annet av nivået på kommandøren din, antall enheter i spill og også været. Når slaget er vunnet, kan du plyndre fiendene, rekruttere de overlevende eller ta livet av dem. Å bygge opp hærstyrker krever ofte mye ressurser, slik at man ikke kan pumpe ut hva som helst til enhver tid.

Total War Saga: Thrones of Britannia
Hvor er egentlig kommandøren min...?

Ytelsesmessig krever nok spillet sitt. Tidvis er lastetidene voldsomt lange, særlig de gangene du skal i strid. Nå anser jeg ikke PC'en min som det verste udyret du finner på markedet, men jeg synes den er god nok til at spillet ikke skal bruke så lang tid på innlasting. Om dette er bedret i den ferdige utgaven av spillet, vet undertegnede ikke. Rent visuelt har aldri Total War-spillene skiltet med sylskarpe teksturer eller skyhøy oppløsning. Thrones of Britannia bygger på grafikkmotoren til forgjengeren Total War: Atilla og ser generelt nokså greit ut. Zoomer du inn vil du få med deg detaljer og kule animasjoner og det er naturligvis begrenset hvor kraftig grafikk et spill med så mange enheter på skjermen samtidig kan ha, uten at hele spillet kreperer. Utenfor kampene er den visuelle stilen en lett blanding av klassisk, karakteristisk og noe snål.

Total War Saga: Thrones of Britannia er et tilskudd som sannsynligvis vil falle godt i smak for tilhengere av Total War-serien. For nye spillere er det bare å holde tunga rett i munnen og smøre seg med tålmodighet. Spillet tilbyr dyp strategisk planlegging, ofte med enorme kamper som utfall. Kampanjedelen lar deg ta del i flere historiske slag, selv om man naturligvis kan ta turen inn i flerspillermodusen også. Det er et omfattende spill hvor du fort kan legge ned noen timer, uten egentlig å ha gjort så altfor mye. Men det er nå samtidig litt av sjarmen med denne type strategispill.

8 / 10
+
Dyp og omfattende strategi, mange valgmuligheter, enorme slag, solid lydbilde, detaljrikt.