Torchlight

Torchlight

Om du taster inn Blizzard Entertainment i Google, kan du være sikker på at det dukker opp millioner av sider som livlig beskriver gledene ved utviklernes spill, samt de skyhøye forventningene folk har til Starcraft 2 og ikke minst Diablo 3.

Du vil finne utallige diskusjoner hvor hvert sekund av videoene som foreløpig har blitt visst blir analysert, og hvor det spekuleres hardt om hvilke hemmeligheter som ennå ikke har blitt avslørt.

Et emne du derimot knapt finner noe som helst om, er at de originale utviklerne bak Starcraft og Diablo for lengst har forlatt Blizzard for å gå sine egne veier. Folka bak Diablo dannet først Flagship Studios og utviklet Mythos, et Diablo-alternativ vi akkurat rakk å rose i Gamereactor før pengekonflikter stengte serverne her hjemme.

Selv om endringen av navnet fra Flagship Studios til Runic Games, er teamet og kompetansen fremdeles intakt, noe som kanskje forklarer hvordan det har vært mulig å produsere en såpass fengende opplevelse som Torchlight på under ett år.

Som en av tre forskjellige klasser skal du utforske huler og drepe alt av monstre som måtte stå i veien for deg. Du belønnes med erfaringspoeng, penger og sjansen for at noen mister et stykke unikt utstyr i form av våpen, rustninger, smykker eller magiske steiner.

Klassene består av Destroyer, som med ett eller to sverd og masser av liv fokuserer på nærkamp og slag så kraftige at de glatt sender ti fiender av gangen i døden. Alchemist fokuserer på magiske angrep og bruken av sin trofaste Golem-robot, som kompenserer for det alkymisten mangler i nærkampevner. Den siste klassen er Vanquisher, som bruker buer, pistoler og geværer samt feller som inkluderer blant annet flammekastere og kanoner.

Men uansett hvilken klasse du velger, er du aldri alene. Før du begynner på eventyret velger du ett av to forskjellige kjæledyr, en hund eller en forvokst katt. Dyret hjelper til med å bekjempe fienden, og du tildeler det utstyr og magiske formler.

Den beste grunnen til å ta med dyret ditt på tur er at de kan bære ting for deg. Med ett enkelt klikk kan de beordres til å samle sammen utstyr, og med et klikk til løper de tilbake til byen for å selge det for deg mens du selv kan fortsette innover i hulene. Skulle du trenge litt ekstra hjelp til kampene, kan du fore kjæledyret ditt med forskjellige typer fisk som kan fanges i et eget minispill. Dyret forvandler disse til ett av flere forskjellige monstre som alle har magiske krefter.

Det høres unektelig velkjent ut, og det er det til en viss grad også. Fate og Mythos var begge kraftig inspirert av Diablo, og Torchlight er en resultatet av disse erfaringene. Det er derfor ikke særlig originalt, men det er til gjengjeld latterlig fengende. Runic Games har bedre enn noen annen Diablo-klone klart å gjengi rammene som gjorde Diablo og etterfølgeren så spesielle.

Filosofien bak grafikken er for eksempel den samme som Blizzard, og derfor har utvikleren satset på en metode som gjør at spillet går helt glatt også på eldre maskiner. Spillet ser likevel lekkert ut, og overbeviser med en nesten karikert tegneseriegrafikk ikke ulik den man ser i World of Warcraft. Fiendene er nydelig animert, effektene er mange og heltene selv er så herlig karikerte at man ikke kan annet enn å nyte å kommandere dem rundt på skjermen.

Musikken er enda bedre enn grafikken. Trege gitarer, skiftende tempo og fantastiske komposisjoner som hele tiden underbygger opplevelsen med massevis av stemning - ispedd et lite hint av uhygge. Mannen bak musikken er Matt Uelmen, og ikke overraskende er det samme mann som lagde musikken til både Starcraft- og Diablo-serien. Lydbildet han har skapt er utrolig originalt og uimotståelig vakkert, og det er vanskelig å ikke totalt forsvinne inn i eventyret når musikkens hypnotiske toner først har satt i gang. Det er derfor synd at lydeffektene er så få i tallet og slett ikke lever opp til resten av lydbildets enorme kvalitet.

Torchlight har for all del sine mangler, og det er ikke til å komme utenom at å ikke inkludere en flerspillerdel er den største av dem. Spill i denne sjangeren har tradisjonelt sett blitt bedre for hver nye spiller som blir med i monsterjakten, og jeg hadde konstant denne mangelen i bakhodet når jeg spilte. Planen er at Runic Games skal gi ut en gratis MMO-versjon av Torchlight i løpet av 18 måneder, men det hjelper meg fint lite i skrivende stund.

Det ufattelig mange grunner til å anbefale Torchlight til alle monsterjegere med en forkjærlighet for magiske brynjer og brennende sverd. Grafikken er lekker, musikken fantastisk og spillbarheten har en perfekt balanse mellom utfordring og belønning, og best av alt er det uhørt billig. Spillet selges kun digitalt, blant annet via Steam, til den nette pris av rundt 120 kr, noe som også inkluderer verktøyet spillet har blitt laget med.

Hadde Runic inkludert en flerspillerdel og kanskje en klasse eller to ekstra, hadde vært snakk om en endelig arvtager til Diablo IIs posisjon som kongen av sjangeren. I stedet må Torchlight nøye seg med tittelen som en av årets største overraskelser, samt kanskje det beste tilbudet på markedet for de som vil ha maksimal valuta for pengene.

TorchlightTorchlightTorchlightTorchlight
8 / 10
+