Tony Hawk's Pro Skater 3

Tony Hawk's Pro Skater 3

Da GameReactor byttet eiere var THPS3, helt ufortjent, en av titlene som forsvant i det tomme intet. Nå retter vi ydmykt opp feilen.

En digital stjerne fødes
I 1999 ble ekstrem-sports genren på PSOne re-definert av et lite spill fra det den gang, ikke så kjente firmaet Neversoft. Spillet var Tony Hawk´s Pro Skater (THPS). Spillet hadde alt det som de andre ekstrem sport spill ikke hadde. Et superfett soundtrack, overlegent level design, realistisk gameplay og viktigst av alt - spillet var tro mot sin inspirasjon, Skateboarding. Suksessen ble som støpt i betong, da man ganske kort tid etter kunne boltre seg i en enda flottere og mer innovativ toer. Med skiftet til PlayStation 2 har denne anmelderen ventet i spenning på hvor Activision og i særdeleshet Neversoft ville bringe gullegget deres. Resultatet er et fantastisk spill, som uten tvil er en av dette årets (Les fjor årets viktigste. Red.) viktigste utgivelser, uansett om man liker genren eller ikke.

Kongen er tilbake!
Jeg var selvfølgelig helt i hundre over, at jeg skulle spille THPS 3 for første gang - og la meg si med det samme, at jeg er ikke lett å imponere. Men etter å ha spilt uavbrutt, ti timer i strekk på min første session, var jeg lykkelig som et lite barn på julaften. Dette spillet er ganske enkelt et fantastisk produkt.

Tony Hawk’s Pro Skater 3’s gameplay er umiddelbart det samme som i de forrige spillene - Skate rundt på forskjellige baner over hele verden og finn underlige svevende gule bokstaver, roterende videotaper og å utføre de villeste triksene noensinne sett på en planet med tyngdekraft. Og i forhold til å samle opp S-K-A-T-E og det hemmelige videobåndet, er det faktisk de samme oppdragene som i de tidligere spillene, men resten av de små oppdragene er bitt mye mer interaktive med det miljøet man skater i. F.eks. kan man bli utsatt for å skulle hjelpe noen små gutter med å komme unna en stor bølle som kaster snøballer etter dem eller du skal imponere andre skatere med din ekspertise på et brett, for å kunne avansere til de neste banene.

All den nye interaktiviteten som er på de ni nye banene (pluss de hemmelige) gjør at man blir mye mer involvert i banene. På alle baner, unntatt de tre konkurranse banene, snakker forbipasserende fotgjengere til deg, i det du skater forbi. Noen vil skjelle deg ut fordi man skater som en bølle, andre utfordrer deg til å imponere dem med dine mesterlige evner og hvis du velger å ta utfordringen og ellers leverer et hav av flotte triks og andre finurligheter, så får du en Spectator bonus i tillegg til din vanlige poengsum.

Utover den menneskelige kontakten, er det også masse oppgaver du skal løse, spredt utover banene. Et sted skal du f.eks. stoppe en biljakt som utspiller seg i Los Angeles gater, et annet sted skal du tenne en kontakt, som gjør at en plattform heves og dermed gir deg adgang til et helt nytt område. Spillet oppfordrer virkelig spilleren til å gå på oppdagelsesferd og man blir (nesten) alltid belønnet med en eller annen form for bonus, hvis man velger å se litt bort fra oppdragene og bare skater litt rundt og ser etter nye og spennende ting.

Hele trick repertoaret i THPS 3 har også fått et skikkelig spark oppover, der det før var ca. 100 forskjellige triks muligheter, er det nå minst det dobbelte og det kan i starten virke en smule uoverskuelig - men øvelse gjør mester, og det går ikke mange timer før man fyrer av de villeste 20 trik comboer. Igjen belønner spillet én hvis man prøver å tenke litt anderledes, da Neversoft denne gangen har implementert noe som heter Hidden Combos. Idéen er, at du i stedet for bare å følge de skrevne instruksjonene i manualen, kan utvide din triks med en masse forskjellige comboer som det ikke er mulig å utføre ved å følge de normale metodene. Og med alt dette, pluss de nye spesial triksene, så er det nok å ta seg til, hvis man skal mestre spillet fullt ut.

9 / 10
+
Et tvers igjennom genialt spill!