Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
artikler

Ting vi blåser i når vi spiller #4

Listen over merkelige ting i spill er nærmest uendelig, så her kommer flere ting vi bare må finne oss i.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Vi som har spilt videospill i en del år har fått oppleve ganske mye som de færreste av oss hadde fått ellers. Personlig har jeg stormet oppover strendene i Normandie, gjemt meg fra dinosaurer, klatret opp Eiffeltårnet, hoppet ut av fly uten fallskjerm, og mye mer. Mesteparten av dette har nå blitt et ganske vanlig syn på TVen min, noe som har gjort at jeg nærmest har glemt at virkeligheten ikke er helt slik i mange tilfeller. Listen over slike ting er faktisk så lang at jeg allerede har skrevet tre artikler om det, hvor den forrige var i februar. Nå har det altså gått åtte måneder siden forrige gang, og jeg har fått spilt enda flere spill. Dette har ført til at jeg har blitt obs på enda flere merkelige ting jeg ikke tenker over lenger, så da passer det godt med en ny liste.

Neida, vi trenger ikke flere
Det er stille. Altfor stille. Jeg kan nærmest høre pulsen til både Iron Bull, Cassandra og Morrigan skape ekko i denne hulen. Hvor er alle sammen? Denne hulen skulle vært fylt med Slemskjegg sine banditter, men vi har ikke møtt på en eneste en. Plutselig hører vi klirring lengre inn i hulen. Vi sniker oss innover, og finner en stor tredør helt i enden. "Skål for en god jobb, folkens". Slemskjegg er her, og han aner ikke at vi har han på kornet! Nå kan vi gjøre slutt på krigen en gang for alle. Jeg prøver å åpne døren, men den er låst. Alle de tre partnerne mine ser bare spørrende på meg. Ingen av dem kan dirke opp dører. Her hadde vi sjansen til å virkelig komme med et overraskelsesangrep, men der gikk den planen rett i vasken. Iron Bull drar i stedet fram den enorme øksen sin, og starter å hugge seg gjennom døren. Vi hører roping inne i rommet, og våpen som tas ut av skaftene sine. Det var den overraskelsen. Hvorfor tok jeg ikke med de tre personene som kan dirke opp låser også? De sitter jo bare og kjeder seg på rommene sine hjemme i landsbyen. Ja, hvorfor tok jeg de egentlig ikke med dem?

Jo, siden spillet av en eller annen merkelig grunn kun lar meg ha med et bestemt antall partnere samtidig. Vi har fått jobben med å stoppe verdens undergang, og jeg har ikke lov til å ta med alle de ti personene og skapningene jeg har rekruttert? I spill som Final Fantasy X, Dragon Age: Inquisition, Mass Effect: Andromeda og Darkest Dungeon får jeg bare lov til å ta med meg noen få utvalgte i kamp mot enorme skapninger, mens resten av gjengen blir igjen hjemme av en eller annen grunn. Dermed blir det ikke bare vanskeligere å drepe fiender, men også i mange tilfeller umulig å gjøre enkelte ting. Jeg vet ikke med deg, men hadde verdens skjebne vært i mine hender ville jeg tatt med meg all den hjelpen jeg kan få.

Ting vi blåser i når vi spiller #4
Eeeehh...jeg skal bare løpe hjem og hente resten av gjengen.

Hurtigmat
Jeg kan nærmest kjenne den ekstremt dårlige ånden til zombiehorden som nærmer seg. Det må da finnes en plass å gjemme seg. Der! Bakdøren til Bobs Elektronikk gikk nesten i ett med mørket, så den var ikke lett å få øye på. Sonic kunne ikke løpt inn den døren raskere enn meg, og låsen stenges like raskt. Uheldigvis har jeg også tatt mye skade, og trenger noe å helberede meg med. Enda godt jeg har noen planter jeg kan mikse til en helbredende spray i sekken. Den settes på gulvet, og jeg lener meg ned for å...EN ZOMBIE! Bob har ikke komme uskadet ut av det hele, og de døde øynene er nå på full fart mot meg. Tiden stoppes, jeg tar frem plantene, blander dem i en bolle og smører det hele på sårene mine. Ah. Alt er mye bedre nå. Jeg tar på meg sekken igjen, og tiden er igang. Bob sine negler gir meg noen stygge merker på armen. Hadde jeg ikke fått brukt de plantene hadde jeg vært død nå. Enda godt tiden stopper når man leter gjennom ting i virkeligheten...vent nå litt.

Stopp pressen! Tiden stopper faktisk ikke om man leter gjennom skuffer, lommer eller andre ting i virkeligheten. Du kan være verdens beste farmasøyt, men du klarer ikke å lage et legemiddel eller en drikke på et millisekund. Leon i Resident Evil-serien, Link i The Legend of Zelda: Breath of the Wild og "Eric" i Fallout 4 har derimot ingen problemer med å lage eller spise noe på denne tiden. En fiende sitt slag eller kule kan være en millimeter fra ansiktet ditt, men du har uansett nok tid til å enten lage deg noe helbredende og/eller spise litt helsegivende mat om du går inn i menyene. Det stopper ikke der heller. Man kan skifte klær, rustninger, våpen og mye annet med et raskt knappetrykk. Hvor lett, og litt sjokkerende, hadde ikke klesshopping vært da?

Ting vi blåser i når vi spiller #4
På tide med en rask matbit.

Lovens late arm
Hvorfor i alle dager flyttet jeg til Oslo? Det vil jo ta flere timer før jeg kommer hjem med denne bilkøen. Vennegjengen kommer klokken sju, så dette har jeg ikke tid til. Jeg gasser på, dytter bilen foran litt til siden, og presser meg dermed mellom rekkene med biler. Alle bilene kjører litt til siden for å gi meg plass, så gasspedalen trykkes lengre og lengre ned. Med farten jeg har nå vil jeg bare suse gjennom lyskrysset foran meg som nå viser rødt. Å nei! Det er to politibiler som står først i lyskryssene. Adjø, kjære førerkort. Med godt over hundre kilometer i timen på speedometeret rekker jeg såvidt å få litt øyekontakt med de to politibetjentene i bilen til høyre mens jeg kjører på rødt lys. De ser litt forvirret på meg før de ser på hverandre. Nå blir det blålys og sirene...eller? I bakspeilet ser jeg de to bare se på hverandre og trekker på skuldrene. Å kjøre langt over fartsgrensen på rødt lys er jo ikke farlig nok til at politiet skal bry seg.

Slik er det i alle fall i spill som Grand Theft Auto V og Watch Dogs 2. Man slipper unna med mye rart i disse spillene. Politiet har jo allerede ganske mye å gjøre i disse spillene, men jeg tviler uansett på at de ville oversett ekstremt farlig kjøring, et helikopter som flyr på bakkenivå, en person som går midt på motorveien og lignende.

Ting vi blåser i når vi spiller #4
Skal vi kappkjøre?

Hvor er vaktmesteren?
Lara Croft bruker alt hun har av muskler og skarpe gjenstander for å kjempe seg gjennom den tette jungelen. Det har ikke vært andre personer her på flere hundre år, men hun bare vet at Pål-Bjarne sitt gravkammer må befinne seg her en plass. Macheten går ikke akkurat som smør gjennom de tjukke kvistene, men Lara vet at slitet blir verdt det når hun blir den første som får se graven igjen. Hun hugger til, og treffer endelig på stein. Inngangen til gravkammeret! Den er fullstendig dekt av mose, men hun finner uansett hullet som den gullbelagte nøkkelen skal settes inn i. Den blytunge døren spinner til side, og man kan både se og høre luften skytes inn i vakuumet som har bygd seg opp. Nå starter turen gjennom det tunge mørket som har...tente fakler gjennom hele gravkammeret? Hele området er jo dekt med tente fakler...som har brent i hundrevis av år...i et vakuum?

For vi har vel alle vært vitne til det? Å utforske eldgamle huler eller gravkammere i The Elder Scrolls V: Skyrim, Tomb Raider og Uncharted 4: A Thief's End er ikke noe problem når mange av dem har rekker med tente fakler eller lignende. De lysestakene vi kjøper i butikken nå til dags varer jo maks noen timer! Hvorfor bruker de ikke bare det samme materialet som disse faklene består av? Da hadde vi jo bare trengt å kjøpe ett lys noen gang. Merkelig.

Ting vi blåser i når vi spiller #4
Er det dere som har tent alle lysene her, karer?

Vi skal ikke ha noe!
Dette kommer til å ta sin tid. Max Payne står i en nærmest uendelig korridor fylt med leiligheter. Hvordan skal han klare å finne Mr. Badguy når han må gjennomsøke hver av disse? Jaja. Det er bare å starte. Første, andre, tredje og fjerde dør er låst. Ikke så rart. Folk har sikkert hørt skuddene, og låst seg inne. Samtidig er det jo en mulighet for at Badguy har låst seg inne i en av disse. Payne slipper et fortvilet stønn når han prøver den femte døren. Den er åpen, og to kuler fyker like forbi det venstre øret hans. Han kaster seg fremover i sakte film, og planter en kule midt i hodet på Badguy som står midt på gulvet i leiligheten. Makan til flaks at den femte døren var åpen, og at Badguy befant seg akkurat der...sant?

Såkalte usynlige vegger er et aspekt av spill de fleste er kjent med. Her snakker vi om usynlige eller unaturlige hindringer som hindrer oss fra å gå til steder vi ikke skal. Dette kan være så lett som at figuren vår bare stopper opp, og ikke vil gå lengre. Et annet eksempel er at alle dører utenom èn er stengt i en hel blokk. For det første: låser absolutt alle mennesker dørene sine når de er hjemme? For det andre: ville ikke du låst døren om noen jaktet på deg?

Ting vi blåser i når vi spiller #4
Noe sier meg at jeg ikke skal den veien.

Mangler det ikke noe?
"Do you know the definition of insanity?" Hadde det ikke vært for at du drepte broren min kunne jeg faktisk likt deg Vaas, men nå skal jeg i stedet gjennomsøke hele dette øyparadiset på jakt etter deg. Først trenger jeg bare det rette utstyret. Smokk (sånn høres et slag ut på Nordmøre)! Nå har jeg i alle fall et maskingevær. Smakk! Og en pistol. Men hvor skal jeg ha all ammunisjonen min? Jeg har det! Det høres en hel haug med pistolskudd, og nå ligger det fire øgler døde på bakken. Alt jeg trenger å gjøre er å bruke skinnene deres til å lage et fint belte og noen poser som jeg kan putte alt i. Glem det at jeg kanskje vil trenge nål og tråd, litt leire eller noe annet for å feste eller bare lage det hele.

For har du lagt merke til hvor mye utrolig du kan lage med relativt få ressurser i mange spill. Det er ikke nok med at tiden som nevnt stopper opp i de fleste menyer, men crafting-systemer lar oss ofte droppe et par grunnleggende ting når vi skal lage noe også. Igjen kan vi bruke noen gamle kjenninger som eksempler. Hvor får Leon den sprayboksen urtene forvandles til når de blandes? Hvor får en rekke figurer flotte fjær til pilene sine når de bare krever litt tre og i noen tilfeller jern? Og da har jeg ikke engang nevnt det viktigste spørsmålet: hvorfor i alle dager kan jeg ikke bare bruke beltene eller sekkene de menneskelige fiendene har på seg?!

Ting vi blåser i når vi spiller #4
Jeg kan jo bare ta sekken din, men vil i stedet dykke etter fisk for å lage min egen.


Loading next content