Det begynner å bli noen måneder nå siden ulven fra tegneserien Fables begynte å vandre iblant oss, men fremdeles har vi ikke kommet lenger enn til tredje episode.
Med et slikt tempo står Telltale Games fort i fare for å miste publikums interesse. Som en slags kompensasjon for dette svarer til gjengjeld studioet med å diske opp det som muligens er den beste episoden til nå, og som foreløpig indikerer en trend på at det episodebaserte spillet bare blir bedre og bedre.
Vi befinner oss fremdeles blant eventyrskikkelsene som har flyktet fra sine respektive verdener og nå lever så normalt som mulig blant New Yorks innbyggere. Vi følger fremdeles Bigby, den store stygge ulven som i et forsøk på et nytt og bedre liv prøver å holde eventyrskikkelsene i tømmene som sheriff. Og vi forsøker fremdeles å komme til bunns i et mordmysterium, en kriminalsak hvis like aldri har funnet sted blant eventyrfolket etter at de flyktet til vår verden. Ingen kan stole på noen, og det begynner å haste for Bigby å nøste opp i mysteriet.
Etter at andre episode sluttet med en nokså betydelig avsløring, skulle man tro at kriminalsaken var opplagt. Fullt så enkelt behøver det imidlertid ikke å være. Det er fremdeles en rekke uløste spor som krever Bigbys - og dermed vår - oppmerksomhet, og som ikke det var nok er det stadig nye aktører som vil ha et ord med i laget og komplisere saken ytterligere.
Det er nesten som man skulle tro at alle faktorene bare skaper rot og forvirring, men Telltale trår ytterst varsomt i sitt stilige noir-mysterium. De nye sporene føles aldri som om de er tatt helt ut av det blå, og for kjennere av Fables-tegneserien begynner det hele virkelig å bygge seg opp etter mønster av tegneserieuniverset en har lært seg å kjenne. Og jo mer vi spiller, jo større innblikk får vi i samfunnet eventyrskapningene lever inn under: et komplisert politisk bilde preget av maktkamp og inkompetanse, klasseforskjeller, personlige tragedier og rollefigurer som har langt flere lag enn det man skulle tro. At spillet makter å få dette såpass tydelig frem etter bare tre episoder er heller berømmelig.
Som vanlig er i Telltale sine spill presenteres du her på valg. Noen av valgene får større konsekvenser enn andre, og særlig interessant er det at episode tre fort kan ende opp med at du går glipp av sentrale biter av puslespillet uansett hva man velger. Her gjelder det med andre ord å trå varsomt og tenke seg om, selv på den korte tiden man har til å foreta beslutninger. Det er fremdeles også slik at mesteparten av spillet består av nettopp disse beslutningene og dialogen i for- og etterkant. Spesiell aktiv deltakelse fra spillerens side forventes ikke, og i de situasjonene man faktisk får gå fritt rundt for å etterforske åstedene er verken variasjonen eller vanskelighetsgraden noe å få bakoversveis av.
Slike svakheter til tross er det likevel noe som spenner meg fast til tredje episode av The Wolf Among Us. Det kan selvfølgelig ha noe med min generelle forkjærlighet for noir-sjangeren, gode kriminalmysterier og/eller Fables-tegneserien. Kombinasjonen man får på ferden med Bigby er uansett fortsatt knall, og med to episoder igjen av spillet er det fremdeles noe å se frem til i tilfelle sommermånedene skulle bli regntunge og våte.