The Wolf Among Us

The Wolf Among Us: Episode 1 - Faith

Studioet bak storsuksessen The Walking Dead har erstattet zombier med eventyrfigurer. Innta rollen som den store stygge ulven i høstens store detektivhistorie...

Det var i løpet av min tidlige studenttilværelse at kokken på studentkantina introduserte meg for den noe annerledes tegneserien Fables fra Vertigo forlag. Fra første øyeblikk ble jeg betatt av historien om kjente eventyrfigurer som lever i skjul som flyktninger i vår verden, på grunn av ondskapsfulle krefters fremferd i eventyrlandene deres.

Ikke bare er serien godt tegnet, samtidig som det grunnleggende premisset er interessant, mange av eventyrfigurene viser seg også å være rake motsetninger av hvordan vi tradisjonelt kjenner dem. Prince Charming er skjørtejegeren som har vært gift og skilt tre ganger, Pinocchio er over 300 år gammel og møkkalei av aldri å bli voksen, og Jack (han med bønnestengelen) er den evig uansvarlige slyngelen som får Han Solo til å virke som en mønstermodell for A4-mannen. Eventyrlige som de er til tross, viser det seg at rolleregisteret i Fables er svært menneskelige, både på godt og vondt.

Persongalleriet i Fables lever i hundrevis av år, og er praktisk talt udødelige så lenge vi allmenne dødelige (eller mundys, som de selv kaller oss) husker dem og holder dem i live gjennom eventyrene våre. Det finnes flere eventyrfigurer boende rundt omkring i verden, men flesteparten av dem bor i New York-området innenfor to sentrale soner: Fabletown, et område i New York by hvor de menneskelige og rike eventyrfigurene bor midt blant intetanende mundys, og The Farm, hvor man finner snakkende dyr og de med mindre menneskelige trekk (og som ikke har råd til de kostbare kamuflasjeformularene som kreves for å bo i Fabletown).

The Wolf Among Us
Den store stygge ulven heter nå Bigby Wolf og er Fabletowns sheriff.

Som lovens håndlanger i dette vaklende systemet står ingen andre enn den store stygge ulven, Bigby Wolf, som har benyttet Fabletowns amnesti for å starte et nytt og bedre liv. Men ulven i ham er ikke borte, og Fabletown-innbyggerne er sene med å tilgi hverandre for gamle synder.

Det er midt i denne settingen av eventyrlighet, menneskelighet og mistro at Telltale Games, skaperne av fjorårets kritikerroste The Walking Dead, tar oss med for å løse et mordmysterium i beste noir-stil. Mordet er det første Fabletown har opplevd på ekstremt lang tid, og Bigby må ikke bare løse en uvanlig sak, men samtidig forholde seg til et byråkratisk system som slettes ikke er forberedt på en slik skandale.

The Wolf Among Us
Ikke alle eventyrfigurene ser like menneskelige ut, noe som er et av de mest betente politiske spørsmålene blant eventyrfolket.

Med sin alltid rufsete stil og høye konsum av alkohol og tobakk, kan man ikke annet enn å fastslå at Bigby kler rollen som noir-detektiv aldeles utmerket. Tar man i tillegg med at kriminelle mysterier er et tema med lang tradisjon innenfor pek-og-klikksjangeren, sitter man igjen med en lovende kombinasjon med utmerket potensiale. Den første av totalt fem episoder presenterer et drama som ikke bare inneholder alt et mordmysterium trenger, men som også føles som en naturlig forlengelse av tegneserien. Det er spennende å se hvordan Fabletowns innbyggere lar seg integrere i spillmediet, og det er ikke bare Bigby som kler noir-sjangeren.

Ettersom handlingen er satt til et ikke-bestemt tidspunkt før tegneserien, er det på ingen måte nødvendig å kjenne denne før man går igang med spillet. Takket være Book of Fables-funksjonen får man dessuten tilgang til relevant og nyttig fakta om Fabletowns innbyggere, samfunnsstruktur og historie underveis. Samtidig er det grenser for hvor mye informasjon man kan få pakket inn i en to timer lang episode. Selv om det uten tvil vil dukke opp mer informasjon i episodene som kommer, er inntrykket derfor at spillere som ikke er fans fra før av, sannsynligvis vil sitte igjen med noen spørsmål. I hvert fall foreløpig.

Det er derfor liten tvil om at fansen vil ha størst glede av spillet som bringer tegneserien til live. Og for et vakkert liv det er. Den visuelle stilarten bærer tydelig preg av å være bygget rundt samme grafikkmotor som The Walking Dead, men den har samtidig et klart og tydelig særpreg som rammer inn Fables-stemningen på vakkert og eventyrlig vis. Helt perfekt er den imidlertid ikke, og noe smårusk i grafikken kan spores her og der. Fansen vil også muligens stusse over gjengivelsen av noen av hovedpersonene, og særlig Snow White skiller seg veldig ut fra hvordan hun fremstilles visuelt i tegneserien. Likevel er følelsen av å befinne seg i en levende tegneserie uten tvil underholdende, og en følelse småplukket aldri klarer å slå bein under.

The Wolf Among Us
The Wolf Among Us byr på mange kjente fjes fra tegneserien, for eksempel den flyvende apen Bufkin.

Som pek-og-klikkspill med detektivtematikk flest, blir man tatt med til forskjellige åsteder. Der får man så muligheten til å kontrollere Bigby og etterforske området. Har man spilt sin dose med pek-og-klikk, vet man hvordan dette fungerer. Man går rundt, leter etter spor og forsøker å koble sammen det man allerede vet med det man finner på det nye åstedet. Dessverre er det også her spillet skorter mest. Erfarne pek-og-klikkspillere vil etter alt å dømme riste litt på hodet over hvor lett spillet kjennes. Åstedsgranskningen føles noen ganger overfladisk, og alt for ofte er mulighetene for få eller tiden man får til disposisjon for liten. Altfor ofte føles det som at åstedsgranskningen bare er til stede for å sørge for at jeg faktisk får litt aktiv spilletid mellom de lengre dialogsekvensene.

I disse sekvensene derimot, er valgmulighetene i The Wolf Among Us mangfoldige. I ekte Telltale-stil får man flere samtaler der svaralternativet må velges innen relativt kort tid. Valget man tar kan få konsekvenser for historiens fremtidige utfall og hvordan spillfigurene oppfatter Bigby og handlingene hans. Noen ganger øker actionnivået, noe som resulterer i quicktime-hendelser, og også her hender det at man må foreta valg som får drastiske konsekvenser for historiens utfall. Resultatet er at to gjennomspillinger sjelden er helt identiske, og spesielt moro er det å kunne lese statistikken over andre spilleres valg etter endt episode. Telltales styrke ligger tradisjonelt i det narrative, og takket være de interessante og vanskelige valgene føles spillet aldri kjedelig.

The Wolf Among Us
Ulv mot tømmerhugger. Dette har jeg da hørt om før da jeg var liten, har jeg ikke?

Det er vanskelig å skulle fatte en endelig konklusjon i skrivende stund, ettersom vi bare har den første av fem episoder å forholde oss til. Telltale Games viser at de fremdeles mestrer gamle kunster, uten å innovere allverden. Men har man et godt grunnkonsept og en velfungerende formel, er det selvsagt ikke grunn til å endre på ting for endringens skyld heller. The Wolf Among Us burde appellere både til gamle og nye fans, og likte man The Walking Dead-episodene burde dette også falle i smak. Selv om spillet har sine mangler, er det ingen tvil om at første episode av The Wolf Among Us gir meg mersmak etter eventyrlig krim i høstmørket. Det er bare å glede seg til fortsettelsen.

7 / 10
+
Ivaretar Fables-stemningen, kvaliteten vi kjenner fra The Walking Dead er videreført, et spennende og stemningsfullt noir-mysterium, utsøkt visuell stilart.