series-tekster
The Wheel of Time

The Wheel of Time - Serieanmeldelse

Amazon Studios' nye fantasyserie inneholder mange gode elementer, men lider under den tunge vekten av kildematerialet.

Mens manges øyne fortsatt er fast festet på hva Amazon Studios vil gjøre med sin storbudsjetts TV-adapsjon av Ringenes herre i 2022, er produksjonsselskapet nå klart med en fantasyserie basert på Robert Jordans The Wheel of Time. Serien kommer til strømmetjenesten Amazon Prime Video senere denne uka, og jeg har fått lov til å tyvstarte på serien for å vurdere om den er verdt å bruke tid på.

Hvis du ikke har lest serien, som spenner over hele 14 bind, regnes denne historien som en av tidenes største fantasybokserer, med flere romaner som har debutert på toppen av New York Times' bestselgerliste. Den er satt i en magisk verden, fullpakket med mennesker, dyr og andre skapninger, og følger en gruppe individer i deres kamp mot en mektig ond skapning, som truer med å innhylle heleuniverset i et mørke. Plottet i seg selv er langt mer komplekst enn denne oppsummeringen, som du kanskje forventer, men det i grove trekk er det altså premisset.

Seriens narrative univers strekker seg flere tusen år tilbake, i forhold til hvor TV-serien begynner, hvilket betyr at det er virkelig mye informasjon å tygge igjennom og forstå, og helt ærlig kan serien være litt vanskelig å følge. Fra det første minuttet kastes du inn i dette spraglende universet, og så er det ellers bare å følge nøye med hvis du vil forstå karakterenes motivasjoner og deres plass i universet. Det er litt som å skulle lære å svømme ved å bli kastet ut på dypet med en gang.

Det er en enorm mengde av plottet jeg ikke forstår i det hele tatt. De intrikate detaljene som gir liv til historien og karakterene blir ofte feid under teppet til fordel for å fremme den overliggende fortellingen. Hvorfor er Aes Sedai (magikerne) delt inn i en rekke fraksjoner? Hva driver Children of Light til slik grusomhet? Hvem er egentlig Rosamund Pikes Moiraine Damodred, og hvorfor er hun så bestemt på å holde de fem unge mennene og kvinnene unna de andre magikerne? Mens mye av historien er forklaret i minst en liten grad, etter å ha sett serien, sitter jeg igjen med mange flere spørsmål enn da jeg startet, og det er litt frustrerende å forholde seg til.

The Wheel of TimeThe Wheel of Time
The Wheel of Time

Plottet til side - det er noen få andre områder som gjorde meg litt irritert. Mens castingen for det meste fungerer, syntes jeg skuespillet, spesielt i scenene der magiske evner blir brukt, føltes litt merkelig og til tider ufrivillig komisk. For eksempel, når Pike skal kaste trylleformler danser hun en rar dans som mest av alt minner meg om de merkelige oppblåsbare figurene som danser i vinden, som ofte plasseres utenfor bilselgere og liknende. Det passer dårlig med den ellers brutale verdenen.

Når dette er sagt har The Wheel of Time fortsatt en aura av høy kvalitet. Dette er en serie som er godt støttet og finansiert av Amazon, og som stort sett er ganske underholdende å se på. Scenografien, kostymene, CGI-en - det hele er på topp, og det er derfor det er ganske skuffende at det er litt forvirrende å følge med på. Dette er en serie som kan ha godt av å ta et pust i bakken her og der, bare for å sikre at seeren ikke blir overlesset med fantasy-sjargong og vage profetier. Her kunne serien ha lært mye av Peter Jacksons Ringenes herre-filmer, som klarer å gjøre et stort fantasyunivers forståelig selv for de som ikke har lest bøkene.

Poenget er at The Wheel of Time er en fornøyelig serie å se på som rett og slett er hemmet av vekten av kildematerialet. Med 14 romaner å trekke på og neppe 14 planlagte sesonger, virker det som at de har prøvd å klemme litt for mye inn i denne ene sesongen. Det er fortsatt mye her som vil underholde, men hvis du hadde håpet på en serie av kaliberet til Game of Thrones (før sesong 8), så er det ikke dette Amazons The Wheel of Time serverer.

The Wheel of TimeThe Wheel of TimeThe Wheel of TimeThe Wheel of Time
6 / 10