The Sinking City

The Sinking City

Ayub tar på seg hodetelefonene, trekker for gardinene og fester brillene godt på plass før han hiver seg ut i Frogwares' skrekkslagne detektiv-spill, The Sinking City.

Frogwares er utviklerne bak The Sinking City, og for de av dere som ikke kjenner til dem er det verdt å nevne at de blant annet har stått bak utviklingen av en rekke Sherlock Holmes-spill opp igjennom årene. Utviklerne er sterkt inspirert av H.P. Lovecraft sine skrekkfortellinger og man vil derfor kunne finne noen synlige fellesstrekk mellom de og The Sinking City.

Handlingen utspiller seg i byen Oakmont i Massachusetts som nylig er blitt oversvømt og som har resultert i forekomsten av alle de ufyselige vesenene som du vil møte på i spillet. Du inntar rollen som detektiven Charles W. Reed som har en psykisk lidelse som gjør at han til tider opplever drømmer, syner og mange andre ubehagelige hendelser som han ikke helt klarer å forklare. Det viser seg at svaret på problemene ligger i Oakmont og din jobb er å finne ut hvordan du kan reddes fra denne grufulle lidelsen, men det viser seg at du ikke er alene, for mange av innbyggerne i byen har den samme utfordringen - redsel, skrekk og vonde drømmer som blir til virkelighet. Mysterier, hemmeligheter og grufulle monstre er knapt en brøkdel av det du kommer til å møte på, for ikke å glemme de vanskelige valgene du blir nødt til å ta. Med andre ord betyr det at historien er dynamisk og det gjenspeiler seg i avslutningen også. Videre må jeg si at det er spennende å se Frogwares gå for en litt annen løsning når det gjelder spillvaluta. I stedet for bruk av penger, som man er vant til i de aller fleste spill, benytter The Sinking City-universet seg heller av ammunisjon som det ikke bare er begrenset tilgang til i spillet, men som også er nødvendig om du ønsker en litt mer overkommelig kamp mot monstrene.

Med over 50 timer spilletid føler jeg at jeg har sett nok av hva The Sinking City har å by på for å kunne gi en rettferdig anmeldelse av spillet. Har du spilt de siste Sherlock Holmes-spillene vil du se noen klare likheter her og der. Du kommer til å løse en god del gåter og mysterier så her gjelder det å følge godt med. Videre er hvert hovedoppdrag satt opp slik at jo lengre du kommer i oppdragene desto mer vil du finne av informasjon om den spesifikke hendelsen. Basert på informasjon du sitter igjen med til slutt får du ulike valgmuligheter som fører til ulike konklusjoner av saken. Her må du matche to valg om gangen, som etter hvert fører til en konklusjon. Her gjelder det å tenke nøye igjennom hva du mener er de rette valgene.

Det som også er artig er evnen til å se visjoner. Den fungerer slik at du bruker opp litt etter litt av en blå bar som representerer din psykiske helse. Avhengig av hvor mye det er igjen av baren vil du enten se universet i hel og fin form eller trøblete med hallusinasjoner av monstre som nesten fører til blackout. Videre er denne funksjonen nyttig i håndtering av ulike oppdrag også der du eksempelvis kan åpne hemmelige vegger, skatter og diverse, som kun kan gjøres ved å bruke denne evnen.

The Sinking CityThe Sinking City

Jeg må innrømme at de første timene med The Sinking City var vanskelig å håndtere. Kombinasjonen av grusomme monstre, nervepirrende bakgrunnsmusikk (som er utrolig bra!) og en dyster atmosfære skapte en viss redsel og assosiasjoner til Silent Hill-universet. Nå fokuserer ikke The Sinking City på ren psykologisk skrekk, men måten utviklerne fremstiller det på er helt genial. Dessverre forsvinner mye av skrekkfølelsen i takt med hyppige forekomster av tekniske problemer. Dette ser jeg på som utrolig leit, fordi det ødelegger store deler av spillet. Et eksempel var da jeg stod et stykke unna monstrene (ikke for langt fordi da forsvinner de, og ikke for nærme for da kommer de mot deg) og skjøt dem uten at de reagerte. Samme gjaldt med kasting av granater. Dette gjør at du lett kan "jukse" med å øke ditt ferdighetsnivå, og motta poeng som kan brukes til å oppgradere diverse evner. Er det med på å ødelegge opplevelsen? Definitivt. Ikke nok med det, i løpet av spillet finner man kun fem forskjellige typer monstre som herjer rundt i gatene, og det er relativt tamt.

Stadig vekk opplevde jeg treghet (uavhengig om det foregikk mye eller lite i området man befant seg i). Deler av monstrene gikk gjennom veggen og det resulterte i at jeg bare stod på den andre siden av veggen for å slå dem i hjel uten å selv bli truffet. I tillegg opplevde jeg andre type problemer som at monstre, av en eller annen merkelig grunn, hoppet litt opp i lufta hver gang jeg trakk frem inn-game-menyen, og på toppen av kransekaken, jeg opplevde en gang da jeg løp rundt i byen at Charles Reed plutselig svevde opp i lufta for så falle ned på bakken. Jeg har ikke som intensjon å skremme vekk lesere og de som potensielt er interesserte i spillet, men jeg mener det er viktig å påpeke problemer jeg stadig vekk møtte på (det med at Charles svevde opp i luften hendte forøvrig bare en gang). Tidligere spill som Frogwares også har laget led også av tekniske problemer, og det er tydeligvis ikke et unntak her.

The Sinking City

Ved siden av hovedhistorien, er det en del andre typer sideoppdrag som er verdt å prøve ut, fordi etter å ha fullført hele oppdraget så får du et unikt kostyme du kan ha på deg. Variasjonen er ikke allverden, men noen nye ting finner man ved å blant annet kle seg ut som lege, agent, fisker og et par andre ting. Videre vil man få en bredere forståelse over hvordan innbyggerne er påvirket av den spesielle lidelsen som herjer rundt i Oakmont.

Eksempler på sideoppdrag er å hjelpe en lege med å finne eksempelprøver fra monstre av ulike slag, å finne en sjømanns forsvunne kiste fra en båtferd, og mysteriet om plyndringen av en gravplass. Sideoppdragene varierer i lengden, men alt i alt handler det om hvor erfaren du er som spiller, og på hvilke måter du velger å benytte deg av biblioteket, politistasjonen og/eller bygningen med en samling av krønike, i forhold til det du leter etter. Det som er veldig kult gjort av Frogwares er i stedet for å hjelpe deg med eksakt hvor de ulike tingene ligger, er du nødt til å bruke kartet nøysomt og lese av de ulike hintene du mottar underveis. Er du en som elsker å spille på den aller høyeste vanskelighetsgraden, så kan du til og med skru av all type hjelp slik at du selv må finne ut om alle gåter i hvert enkelt oppdrag er løst eller ikke.

Frogwares sier at The Sinking City utfolder seg i en åpen verden (noe det i for seg gjør), men det er viktig å poengtere at universet egentlig ikke er så stort som man tror når man ser på kartet. Man klarer faktisk helt fint å vandre til fots fra det ene hjørnet av kartet til det andre hjørnet innen kort tid. Videre føles en god del av områdene identisk like ut. Dette er aller mest synlig i innredningen husene og bygningene, som får meg til å stille spørsmålet om Frogwares ikke har drevet med en del 'klipp-og-lim' her...

Dessverre er det aller verste man vil møte på i spillet den usedvanlige mengden av lasteskjermer og lastetider som forekommer når som helst. Jepp! Jeg har til og med opplevd små lastetider mens jeg har gått fra A til B til fots (samme gjelder med kjøring av båt). Det som er godt å høre er at det varierer avhengig av hva man gjør. De lengste forekommer selvfølgelig når man laster inn spillet fra lagringsfilen, eller skal teleportere fra ett sted til et annet, men ærlig talt. Med så mange lastetider og lasteskjermer mener jeg det ødelegger flyten. Det eneste man kan håpe på er at utviklerne gjør noe med det.

The Sinking CityThe Sinking City

Til syvende og sist er det historiedelen som briljerer mest av alt i tillegg til god musikk som gir deg en skrekkelig god opplevelse. Allikevel føler jeg spillet er mer rettet mot fans av H.P. Lovecraft sine gufne univers for det er mye rart som foregår i spillet som kan være vanskelig å forstå for noen. Dessverre er det så mye tekniske problemer med spillet at det har ødelagt mye av skrekkfølelsen jeg satt med i begynnelsen. Spillet er fremdeles skummelt, men det er stor forskjell mellom hvordan jeg håndterer det nå enn hvordan jeg gjorde det de første timene.

5 / 10
+
Åpen verden. Interessante side-oppdrag og hovedhistorie. Musikken er god. Flott atmosfære og grusomme monstre. psykologisk skrekk.