The Shallows

The Shallows

I en sjanger full av tornadoer og forvokste hvithaier med flere hoder er det forfriskende å se en haifilm som har litt andre strenger å spille på...

Haifilmer er sin egen lille nisje i filmkulturen, en gullgruve for filmer med lite artistisk visjon, annet enn å se personer bli middagen til store, sinte haier i solfylte, eksotiske områder. Etter at Steven Spielberg i bunn og grunn skapte konseptet med popcornfilmer med dyre budsjett som lanseres om sommeren, med den uforglemmelige Jaws fra 1975, har sjangeren bare vokst og vokst. Likevel er det veldig sjelden det kommer noe som helst annet enn hjerneløs underholdning, perfekt for sosiale samlinger eller late søndager. Mens Jaws var en gjennomgående fantastisk film, har trenden gått i en annen retning.

The Shallows er i den rare gråsonen. Det er i sin kjerne ingenting annet enn en hjerneløs historie om en kvinne som blir jaktet av en blodtørstig hvithai, men det er kvaliteter her som må anerkjennes. Et fokus på hovedpersonen som er forfriskende, vakker fotografi, og interessante kreative valg som spiller veldig godt på restriksjonene som kommer med det lille geografiske området filmen inviterer publikum til. Filmskaperne har strødd litt omtanke bak settingen, hovedpersonen og måten de håndterer haien på, og det gjenspeiles i noen øyeblikk som ikke bare føles ferske i en ganske tørr sjanger, men også ganske imponerende. Likevel er filmen et produkt av sin sjanger, og med et premiss så banalt som å unngå en hai relativt nærme land, er det en del dødtid og kjedsomhet spredt mellom de gode øyeblikkene.

The Shallows
United International Pictures

Blake Lively er så å si den eneste karakteren du tilbringer tid med i The Shallows. Hun spiller studenten Nancy som er på jakt etter en bortgjemt strand i Mexico, hvor hennes avdøde mor tilbrakte mye tid ved på hennes alder. Ganske umiddelbart ser vi den solfylte, vakre stranda og filmskaperne kaprer en skjønnhet som bare slike omgivelser kan framstille. Det tar ikke lang tid før Nancy vekker oppmerksomheten til en hvithai, og resten er en kamp for overlevelse og bytting av spesifikke steder i havet for å holde seg unna beistet.

Det The Shallows gjør best, er hvordan den ser ut. Den er polert og har mange flotte kameravinkler, både over og under vann, og veldig sterkt fargebruk som fremhever de sterke blå- og rødfargene som naturligvis hører hjemme i en film om haier; hav og blod. Den er rett og slett veldig pen å se på, til tross for at de kunne spart seg for flere av de åpenbare undervannsbildene hvor vi ser fra haiens perspektiv, en evig klisjé. Likevel hjelper komposisjonen når filmens historie når sine dødpunkter. I tillegg leverer Blake Lively en kontrollert fremførelse, og hun bærer filmen på sine skuldre. Manuset gir oss hennes karakteristikker og litt bakhistorie slik at det blir enklere å føle med henne, men det krever likevel mye av Lively for å gjøre filmen verdt tiden, og hun består testen. Hun gjør sitt beste med materialet hun har til rådighet, og tilbyr sjarm, frykt og humor til den enkle historien, og det er godt å se at regissør Jaume Collet-Serra har tenkt på slike ting, da det fremhever opplevelsen mange hakk.

Filmens store skurk, hvithaien, er godt animert og ser veldig livstro ut, et fryktinngytende beist som sirkler rundt Nancy med en tålmodighet som aldri går tom. Den blir vist akkurat nok, og fremstilles mer med et uhyggelig nærvær enn noe annet, da den sjelden vises i sin helhet. Dette gir filmen nok tid til å fremheve Nancy og hennes situasjon, og filmen blir som et resultat mer avhengig av hennes tanker og valg i stedet for lysten etter å se haien vise grov vold i all sin prakt - selv om det alltid er artig når det først skjer. Visse kameravalg hvor skyggen til haien sees bak en bølge for eksempel, er smarte og veldig effektive.

The Shallows
United International Pictures

Likevel er filmen, til tross for godt skuespill og kule kreative valg, et produkt av sin sjanger, som nevnt tidligere. Det er en film om et haiangrep, og det er begrenset hvor mye innhold du kan skvise ut av dette. Filmen kan tidvis være litt kjedelig i midtpartiet, manuset sparer ikke på kruttet når det kommer til corny dialog og enkelte klisjeer, og det er aldri noen tvil om hvordan filmen kommer til å utspille seg. Dette er polert og underholdende, men hjernedød underholdning. Sluttpartiet i filmen, selv om det er artig å se på, er på kanten til å gå altfor langt og blir nesten litt dumt, men den haler seg akkurat i land. Jeg setter pris på dedikasjonen til regissøren og Blake Lively, og det er tydelig at de ville lage en haifilm som vil huskes som en av de bedre, og det er det også. Faktum er vel bare at «en av de bedre» i denne sjangeren er i bunn og grunn en litt over middels film som lett glemmes etter én dag eller to.

Filmen har kvaliteter som tidvis imponerer, og den er stort sett rimelig underholdende. The Shallows anbefales, men det krever at du skrur av hjernen, finner noe godt å knaske på, og gjerne har hyggelig selskap å se den med.

The Shallows er nå ute på blu-ray og DVD. Filmen ble sett på blu-ray og bildekvaliteten spesielt var særdeles imponerende.

The Shallows
United International Pictures