The Rite

The Rite

Djevelen. Usynlig er ikke ensbetydende med ikke-eksisterende, men The Rite kunne med fordel vært begge deler.

I denne grøsserthrilleren som angivelig er basert på sanne hendelser, (meget løst, om jeg skal gjøre en rask egenvurdering), spiller Anthony Hopkins en livstrøtt prest med spesialfelt eksorsisme.

På samme tid har den motvillige teologistudenten Michael Kovak (Colin O'Donoghue) sitt å stri med: en oppvekst preget av farens arbeid med lik, pynting og forbereding av døde mennesker før begravelsen, og som enhver anstendig far velger han å involvere Michael i arbeidet med å pynte på guttens mor. Sånt setter spor, men det velger filmen pent å ignorere. Under farens påvirkning tar Michael straka vegen til Italia for å studere Bibelen (i følge hovedpersonen selv består familiens hans utelukkende av prester og gravferdskonsulenter), selv om han gir sterkt uttrykk for å være skeptisk til alt dette med religion.

En av prestene noterer seg denne skepsisen og velger å sende ham videre til nettopp Anthony Hopkins, pater Lucas Trevant, for å få fortgang i troen på Djevelen, Gud, Julenissen og så videre. Selv etter å ha blitt demonstrert et par djevelutredninger utført av den eksentriske Lucas, har Michael fortsatt klokketro på at det snarere dreier seg om psykiske lidelser enn iboende Helvetesyngel.

Og herfra settes ateismen hans på prøve.
Da jeg med minst like stor skepsis som hovedrollen benket meg ned for å se The Rite, hadde jeg likevel et ørlite håp om at filmen ville tilby noe nytt. Filmer om eksorsisme finnes det nok av, så når man da bestemmer seg for å hente frem temaet på nytt bør man kunne by på en annerledes variant av fenomenet, noe utenom det som etter hvert har blitt velkjent. Der tok jeg feil, gitt. Det hjelper ikke at filmen formaner meg om å bevare troen når den ikke engang virker å ha hatt troen på seg selv.

The Exorcist gjorde det samme for drøye 38 år siden, bare bedre. Her får man ingen andre overraskelser enn at Djevelen faktisk eksisterer, selv for en ikke-troende, og hele opptakten i form av Michaels forstyrrede barndom ofres ikke flere tanker enn den enhver black metal-entusiast ofrer personlig hygiene.

The Rite er rett og slett et mesterlig oppkok av klisjeer og mangel på ideer, en herlig spikersuppe, hvor verken thriller-elementene eller grøssene overgår hva jeg selv kan gjøre med håndkamera og et tilklippet laken. Anthony Hopkins gjør riktignok en hederlig jobb som besatt, men det hjelper ikke når resten av filmen svinger unna alt som finnes av potensial.

Som demonen sier til den gravide tenåringen: "Shit it out and eat it!"

The Rite
Kjøpmann: - Se her. 20 kroner for denne eldgamle artefakten. Take it or leave it.