Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
forspill
The Outer Worlds

The Outer Worlds

Vi fløy hele veien til Obsidian sitt hovedkvarter i California for å ta en titt på studioets kommende rollespill, The Outer Worlds.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Hva mener du er viktige elementer som bør være med i et rollespill? En stor og åpen verden, eller prioriterer du heller rikelig med innhold og godt varierte områder og fiender? For Obsidian Entertainment handler det ikke om å velge mellom det ene eller det andre, men heller å få til en god blanding av alt dette. I tillegg til å lage et spill som fokuserer på spillerens frihet til å gjøre (nesten) akkurat som de vil. Dette er i hvert fall inntrykket vi satt igjen med etter at vi besøkte spillstudioet, og fikk se på en forhåndsvisning av Obsidians kommende spill, The Outer Worlds.

The Outer Worlds har nå vært under utvikling i litt over to år, og utvikles av Obsidians desidert mest erfarne folk - de har jobbet med spill som Pillars of Eternity: II, South Park: The Stick of Truth og Star Wars: The Old Republic II. Vi ser hvor mye og hardt arbeid som er lagt til grunn her, og sitter igjen med et godt inntrykk, spesielt av spillets atmosfære, som preges av morsom dialog og lettbent humor.

I The Outer Worlds har du kun muligheten til å spille i enspillermodus og er låst til den gode gamle førstepersonsvinkelen, men enkelte ganger kan det endres til tredjeperson, hvis du for eksempel står helt stille en liten stund. Det vi derimot la spesielt merke til var den flotte art nouveau-stilen, blandet med futuristiske gjenstander og teknologi. Dette valget forklarer sjefsdesigner, Charles Staples, som følger

«It takes place in an alternate future where humanity has expanded. The game takes place in a colony on the edge of known human space, [which] was founded by a corporate board of ten corporations. They sent two main colony ships to found the colony, of which along the way one made it and one did not. The player was aboard the one that did not. [After 70 years] a crazed scientist finds the player and thaws him out of hibernation and asks you to save the rest of the colonists."

The Outer Worlds
The Outer WorldsThe Outer Worlds

Som oftest liker man å få spille så fort som mulig, noe Obsidian har skjønt. Spillet deres har en relativt kort intro, før man får friheten til å slå seg løs i universet. Viktigst av alt så får du lov til å ta dine egne valg. Dette utdypet spillregissøren Tim Cain i etterkant:

"The scientist wants you to help collect more chemicals to save the other colonists. But you don't have to help him do that, you could decide I'm going to hand him in to the evil board of corporations and turn this guy in to see what happens. [If you do so] you'll get a lot of money and get to live in the city of the elite [called Byzantium]. It's really important for us that players can drive the story. We want this to be as open-end for players as possible. [...] Players can drive the story, be any kind of player you want to be. You want to be an anti-hero, you want to be a hero or you want to be a psychopath?"

Hjemmet ditt befinner seg på et romskip som går i bane mellom to av hovedplanetene; den terraformede planeten 'Terra-2', og den mindre vellykkede planeten 'Monarch', som blant annet er overfylt med ufyselige romvesener og andre uhumskheter. Sjefsprodusenten, Matthew Singh, fortalte oss at:

"Your ship is your means to move between different locations. It's not like you'll be charting your course on a map, [but] there will be a travel system from your ship itself."

Begge planetene er kolonisert av to organisasjoner. Gjenstander du finner på veien vil være merket med hvilke organisasjon de tilhører. Alt fra byer til fabrikker til mennesker tilhører en av disse organisasjonene. Den ene spesialiserer seg på billige varer av dårlig kvalitet som våpen og rustninger, mens den andre spesialiserer seg på å selge matvarer og dop, og tilgjengeligheten av våpen-modifikasjoner varierer fra organisasjon til organisasjon. Så her gjelder det å utforske, finne den rette selgeren og kjøpe i vei.

The Outer Worlds
The Outer WorldsThe Outer WorldsThe Outer Worlds

Det er mye interessant utviklerne har fått til med spillet, som blant annet måten ferdighetene dine og vennskapet ditt med følgesvennene dine former historien. Du får tilgang til et ganske kompleks ferdighetstre som gir deg muligheten til å oppgradere figuren din i hytt og gevær. I tillegg kan du gi figuren din feil og mangler, som for eksempel høydeskrekk. Disse kan ikke gjøres om på og gjør figuren din litt mer personlig.

Du vil bli kjent med mange forskjellige mennesker på veien, og få muligheten til å tillate dem å videreutvikle samfunnet i romskipet ditt. Følgesvennene dine er mer effektive om du har valgt å putte en del poeng i ledelse, eller så kan de bli frustrert over deg om du heller skulle velge å være dum som et brød (ja, Obsidians frihet betyr at du kan også spille som en dum figur).

Du tar med deg opptil to av dem med på oppdrag, og det interessante er at selv om det er en enspiller, føles det litt som en flerspiller. Mye fordi følgesvennene dine snakker med deg om alt mulig rart, og reagerer på tingene du gjør. Velger du å lyve så det renner av deg åpner det seg opp ganske mange muligheter, men det vil påvirke følgesvennene dine ved at de enten lar vær å bli med deg, eller i verste fall så ender de opp med å ikke like deg som hverken leder eller menneske. Du kan få folk til å hate deg, men romanser er (merkelig nok) ikke en mulighet...

The Outer Worlds
The Outer WorldsThe Outer Worlds

I tillegg til selve historien fikk vi muligheten til å få med oss litt av hva vi kan forvente oss når vi utforsker The Outer Worlds. I følge Charles Staples vil spillet både føles og ses spesielt ut, fordi det er "inspired by Art Nouveau art, and Mobius has been a bit of an inspiration for us as well. We're taking a lot of inspiration from the gilded age of sci-fi and the Robber Barron's era."

For oss høres det ut som en slags miks av estetikken i Bioshock og No Man's Sky, en assosiasjon som blir bekreftet når vi oppdager hvor fargerikt The Outer Worlds-universet er. På planeten Monarch vil man finne røde, grønne og gule trær befolket av romvesener som Raptidons, en slags blanding mellom fisk og reptiler. Vi fikk også øye på et stort insektlignende vesen kalt «Mantisaur». Det vil også finnes mange andre skapninger som er genetisk manipulert frem av de ulike organisasjonene for profitt. En megastor slange, for eksempel, gir ekstra mye skinn som igjen gir mer penger.

The Outer Worlds
The Outer WorldsThe Outer WorldsThe Outer WorldsThe Outer Worlds

The Outer Worlds har et par elementer vi kjenner igjen fra andre rollespill, som Borderlands-lignende rifler, revolvere, pistoler og oppladbare energivåpen. Du kan også herje rundt med laserdrevne nærkampvåpen som økser og slegger. Spillet inneholder også et interessant element som kan minne litt om Fallout sitt VATS, eller Red Dead Redemption sin "Dead Eye"-funksjon, nemlig 'tactical time dialation' - egenskapen til å sakke ned tiden, som gjør det mye enklere å skyte fiendene i hodet. Da vi spurte om spillet kom til å inneholde romkamper sa Staples: «an interesting idea, but not something we're working on right now».

Kort oppsummert fikk vi inntrykket av at Obsidian har laget et rollespill som er lystigere og mer lettbent enn de mer sedvanlige dystre rollespillene, som for eksempel Cyberpunk 2077. Skal vi tro Obsidian blir dette et spill med mye frihet, friheten til å ta egne valg og oppleve historien og verdenen som man selv vil, og dette har potensialet til å gjøre The Outer Worlds til en veldig underholdende opplevelse. Så spørs det bare om det har nok som skiller det ut gameplay-messig til at spillere vil ta turen ut i det ytre rom.

Relaterte tekster

The Outer WorldsScore

The Outer Worlds

ANMELDELSE. Skrevet av Lisa Dahlgren

Obsidian Entertainment er endelig tilbake med et nytt førstepersons RPG-spill, og vi våget oss dypt inn i Halcyon-stjerneklyngen for å finne en score å gi det.



Loading next content