Lego Movie Videogame

The Lego Movie Videogame

Nå er spillet basert på filmen basert på leketøyet endelig her, men når TT Games' nyeste opp til sine forgjengere? Plastic fantastic eller plastic bombastic?

Det kan vel sies at TT Games er en av de mer suksessfulle filmspillskaperne vi har. Lego-spillene har gjort det overraskende bra, det til tross for få nyvinninger. Det har liksom aldri vært et stort problem, for spillene er fylt til randen med sjarm og tullete humor. Så en skulle jo tro at TT Games var rett gjeng til jobben når det kom til å lage et spill basert på Lego-filmen, ikke sant?

Filmen har i skrivende stund ikke kommet til Norge enda, men det sies at dette er en av de beste animasjonsfilmene på lenge. Det sier mye, for vi lever i en tid etter filmer som Up og Frozen. Humor, sjarm, kreativitet - filmen skal ha så mangt. Men spillet basert på filmen er derimot en litt annen sak.

Lego Movie Videogame

For problemet her er ikke at spillet er dårlig. The Lego Movie Videogame er mer eller mindre identisk med de tidligere spillene, foruten et par ekstra nye funksjoner som egentlig ikke gjør stort for totalopplevelsen. Nei, for meg ligger problemet i måten utvikleren har prøvd å fremstille handlingen fra filmen. Fra før av har vi sett TT Games lage egne filmsekvenser basert på scener fra filmene, gjerne med litt tull og tøys inne i bildet, som for eksempel at Frodo drar frem en gulrot istedet for et sverd, men denne gangen har de rett og slett bare klippet inn scener fra den faktiske filmen. Jeg mener dette var et feilgrep.

Ikke bare kan du ødelegge hele filmen for deg selv ved å spille spillet først, men det har seg nemlig slik at filmen tar i bruk en veldig annerledes visuell stil enn det vi ser i selve spillet. I filmen ser det nesten ut som stop-motion-animasjon, til tross for at det ikke er det. Men filmskaperne har virkelig gjort dette til et poeng, og selv brikkene har riper, i tillegg til å se generelt brukt ut. Det gir et interessant uttrykk, men spillet selv tar i bruk en stil som ligner mer den vi har sett i tidligere spill fra samme studio.

Lego Movie Videogame

Dette skaper en stor kontrast mellom gameplay og filmsekvensene, og de gangene vi får dialog utenfor filmsekvensene blir det nesten umulig å få med seg hva som skjer, til tross for at figuren som prater får en liten snakkeboble over hodet sitt. Dessverre blir du gjerne nødt til å løse en eller flere oppgaver på samme tid, og da er det ikke like lett å holde følge med handlingen lenger. Det føles lite gjennomtenkt, og jeg må si at det lukter litt hasteverksarbeid.

For å si det enkelt hadde jeg lyst til å hoppe over filmsekvensene etter å ha spilt noen oppdrag. Det mangler rett og slett sjarm. Det er helt utrolig, men her sitter vi faktisk med et Lego-spill som ikke er spesielt sjarmerende. Nå skal det sies at mine største problemer med dette spillet ligger i fremstillingen av handlingen, gameplayet selv er som sagt mer eller mindre identisk med tidligere spill.

Lego Movie Videogame

Som i Lego Marvel Super Heroes får du muligheten til å utforske byen både til fots og i diverse kjøretøy. Visse kjente superhelter tar også turen innom, så du har nok av valgmuligheter her. Kontrollen er dessverre like kjip som den var i Lego Marvel, og det føles som om du konstant trasker gjennom en myr fylt med honning. Har du spilt noen av de tidligere spillene vet du hva du får her. Du skal knuse objekter i bytte mot Lego-mynter, løse gåter og fullføre diverse brett. Det er mye å ta fatt i, og er du av typen som liker å samle på alt mulig rart, så kan du belage deg på noen uker i Legoland.

Det er alltid like kjipt når du støter på en gåte du vet du allerede har løst i alle de tidligere Lego-spillene, og selv om TT games har gjort en veldig god jobb rent generelt sett, skulle jeg ønske at nivået lå litt høyere når det kommer til å skape nye opplevelser.

Lego Movie Videogame

Den største nyheten for meg personlig, er definitivt at TT Games endelig har konstruert hele spillverden ut av Legobrikker. Alt du ser er bygget av Lego, noe jeg har savnet helt siden Lego Star Wars-spillene. Til tross for den store visuelle kontrasten mellom filmsekvensene og gameplayet, så ser The Lego Movie Videogame relativt flott ut, og jeg håper dette er noe utvikleren velger å ta med videre.

Alt i alt er jeg ikke veldig begeistret for TT Games' nyeste. Misforstå meg rett, dette er fortsatt et godt familiespill, og jeg tviler på at lillebror eller søster bryr seg så veldig mye om at filmsekvensene ikke passer inn, eller omvendt. Men det kan være en idé å se filmen først, for spillet presenterer akkurat de samme scenene, bare blottet for personlighet og sjarm. Det er veldig trist, for vi vet at TT Games kan bedre.

5 / 10
+
Alt er bygget av Lego for første gang!