The Golf Club 2019

The Golf Club 2019

Foooooore! Daniel har tatt turen tilbake på golfbanen for å teste den nyeste utgaven av The Golf Club.

The Golf Tour utvikles av HB Studios, som har inngått et samarbeid med 2K, før de nå gir oss det tredje tilskuddet til sin meget populære golfsimulator-serie. The Golf Club 2019 featuring PGA TOUR gir oss nye muligheter til å slice og hooke ballen som aldri før.

Partnerskapet med 2K ble inngått like før utgivelse, og dette har skapt noen småproblemer for HB Studios. I slutten av juli annonserte de at spillet skulle komme sent i august, men siden den gang har vi ikke hørt stort fra de før spillet ble sluppet forrige tirsdag. Dette gjorde sitt til at fans av serien ble frustrerte og bombaderte forumene med kritikk. Heldigvis har det roet seg siden den gangen, og fokuset er nå tilbake på golfspillet.

The Golf Club 2019

Det er kun ett år siden forrige The Golf Club-spill ble utgitt, men på den tiden har utviklerne jobbet godt med serien. Med en fersk PGA-lisens har de også gitt oss seks offisielle TPC-baner med håp om at flere kommer etter hvert.

Dessverre er det ikke noen lisensierte PGA eller LPGA-spillere i dette spillet ettersom de har fokusert på de nevnte TPC-banene og karrieremodusen til å begynne med, og heller beholdt muligheten for å tilpasse spillerne selv. Denne løsningen ville nok fungert bedre dersom de tillot deling av spillerlister laget av brukere ettersom det er mange navn å redigere. Mange har nok tålmodigheten til å gjøre dette, og om det hadde vært mulig å dele disse ville opplevelsen blitt mer autentisk for flere.

The Golf Club 2019

Den nye karrieremodusen gir meg nye muligheter for å spille golf alene. Hvor forgjengerne fokuserte mest på flerspiller, gir denne versjonen oss flere valgmuligheter på enspillerfronten. Målet er å kvalifisere seg til PGA-touren gjennom Q-school finale til Web.com-touren før man tar turen inn i det gode selskap. For meg som har spilt The Golf Club i flere år nå var det ikke så vanskelig å komme seg til PGA-touren, selv på de høyere vanskelighetsgradene, men det er nå flere alternativer for at en nykommer skal klare å tilvenne seg spillet. Med helt nye treningsmoduser, og fem forskjellige vanskelighetsgrader, skal det ikke være noe problem for de fleste å finne en sammensetning som gir den lærekurven man ønsker for å kunne nyte dette spillet.

Hvordan spilleren min ser ut er jo alltid viktig. Med mer utstyr og flere måter å endre utseende på er det ikke noe problem for meg å få spilleren min til å se ut som meg selv, med mindre du er av den mer «tykkfalne typen» som undertegnede. Av en eller annen grunn har HB Studios valgt å få samtlige spillere til å se meget godt trent ut selv om jeg velger min virkelige vekt og høyde i profilen. Jeg skal motvillig innrømme at jeg ikke er like veltrent som det figuren min skal ha meg til å være, men det gir meg i det minste en liten selvtillitboost om ikke annet.

The Golf Club 2019The Golf Club 2019

Sponsoravtaler er noe nytt i årets versjon. Gjennom karrieren låser jeg opp opptil fem forskjellige sponsorer, med forskjellige mål for å komme videre til neste nivå. Her må jeg vinne en major-turnering, gjøre en eagle eller treffe alle greenene «in regulation», som det så fint heter på golfspråket, for å komme videre til neste nivå hvor jeg også låser opp nye sko, hodeplagg eller klær. Dette er en flott måte å få karrieremodusen til å handle om mer enn å bare vinne turneringer.

En av de største utfordringene med de tidligere utgavene av The Golf Club har vært vanskelighetsgraden med å slå ballen fra roughen. Til tider kunne det føles helt håpløst å slå ballen ut fra hva som virket å være helt ålreite posisjoner. Dette fikk det til å føles som jeg ble straffet unødvendig hardt for små feil. I The Golf Club 2019 featuring PGA TOUR har HB Studios gjort drastiske endringer på området, og kanskje litt for mye. Selv om ballen nå ligger i dyp rough kommer den ut uten problemer.

The Golf Club 2019
Ny siktemekanisme kan gjøre det enklere for nybegynnere.

En annen utfordring jeg kommer over tidlig er at ballen virker nærmest håpløst å stoppe på greenen. Selv et høyt slag med lob wedgen triller noen ekstra meter etter nedslaget på de mest kompakte greenene, og også til dels på de mykere. For de av oss som spiller eller ser på golf til vanlig er ikke dette så veldig realistisk, og det gjør også at innspillene blir langt vanskeligere enn det skal være. Både ballbehandlingen i rough og på green er noe utviklerne tidlig har fått tilbakemeldinger om, og det kan virke som dette blir justert i en kommende oppdatering.

Svingmekanismen og oppførselen til ballen er ikke veldig ulikt det jeg finner i tidligere spill, men det har vært noen justeringer her også. Samtidig som at ballen kommer lettere ut fra roughen har ballplasseringen i forhold til beina mine mer å si nå. Ligger ballen lavere enn beina, er det nå langt mer sannsynlig at jeg oppnår en «slice» på slaget mitt enn før, og dette er en velkommen endring mine øyne.

The Golf Club 2019The Golf Club 2019

The Golf Club 2019 featuring PGA TOUR ser og høres helt brilliant ut. Jeg prøvde både PlayStation 4 Pro og Xbox One X-versjonen, og gjentatte ganger ble jeg satt ut av hvor flott grafikken og lydene er. Jeg fikk en ørliten bedre opplevelse på Xbox One X, men forskjellen er ikke så veldig stor. Lydene når man treffer ballen, hører dyrene i bakgrunnen eller når ballen treffer i vannet (som skjedde litt for ofte for min smak...) er veldig presise, og det får meg til å føle at jeg er på golfbanen samtidig som jeg slår baller til høyre og venstre.

Dessverre er det også noen negative sider med grafikken, og her er det publikum som er nøkkelordet. Først og fremst er det flott å se at publikumsmengden vokser ut fra hvor stor turneringen er, men de er fortsatt veldig statiske og reagerer ikke på hvor ballen er. I tillegg går ballen gjennom tilskuerne, og selv om det kan være en fordel for å holde aldersgrensen nede på spillet, ser det unektelig litt dumt ut om man treffer inn i en folkemengde, og ballen bare går gjennom alle. Atmosfæren i det man spiller inn på den velkjente greenen på hull 16 på TPC Scottsdale har de prøvd å gjenskape så godt de kan, men også her virker det hele litt halvveis. Publikum på tribunene reiser seg om jeg treffer greenen, og lydnivået er litt høyere enn på andre punkter i spillet, men det er ikke på langt nær så magisk som man opplever det i virkeligheten på dette verdenskjente hullet.

The Golf Club 2019
Hull 16 på TPC Scottsdale er verdenskjent for sin atmosfære

Brukerbygde baner er en stor del av golfsimulatorene fra HB Studios, og årets versjon er intet unntak på området. Det kommer til å være mange tusen baner som er skapt av brukere i tillegg til de offisielle banene, og med de små forbedringer på banebyggeren i år vil nok antallet bare øke. Det er nå lettere for mannen i gata å bygge en enkel bane, samtidig som de mer avanserte skaperne har fått litt ekstra verktøy å jobbe med. Splines (i mangel av et bedre norsk ord) er et verktøy som enkelt hjelper meg med å forme fairwayer, rough, green og tee-sted i akkurat den formen jeg ønsker.

The Golf Club 2019 featuring PGA TOUR er et spill man rett og slett må kjøpe om man er fan av golf eller golfspill. Med noen små justeringer som jeg har nevnt i denne anmeldelsen vil det være en perfekt golfsimulator. Jeg er ikke klar for å gi det toppkaraktér riktig enda, men HB Studios og 2K nærmer seg, og de nærmer seg veldig.

The Golf Club 2019The Golf Club 2019The Golf Club 2019
9 / 10
+