Norsk
Gamereactor
forspill
The Elder Scrolls: Blades

The Elder Scrolls: Blades (Switch) - Inntrykk fra QuakeCon

Vi fikk spille denne versjonen av Bethesdas RPG på QuakeCon for å se hvordan mobilspillet tar seg ut på Nintendos konsoll.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
The Elder Scrolls: Blades

Early Access-spillet The Elder Scrolls: Blades er Bethestdas stikk på å dominere mobilmarkedet ved å levere en multiplattformopplevelse som påstås å være på høyde med selskapets øvrige RPG-spill til konsoll. Tenk Skyrim eller Oblivion som får plass rett i lomma, hvor fremgangen din deles på tvers av diverse enheter (vel, dette er i det minste tanken). Under selskapets E3-pressekonferanse i juni ble det annonsert at Blades ankommer Switch denne høsten, men jeg fikk ta en nærmere kikk på denne nyannonserte versjonen da vi tok turen innom QuakeCon Europe forrige helg.

Demoen som var tilgjengelig på messegulvet inneholdt bare ett oppdrag som jeg husker å ha spilt gjennom tidlig i mobilversjonen. Her må man lete etter to savnede tømmerhuggere i en skog mens man hakker og slår seg forbi ulver og spriggans. Selve nivået er ganske lineært, og mesteparten av tiden fulgte jeg bare en glødende blå lysstripe hvor jeg stoppet opp underveis for å samle materialer eller begi meg ut i kamp. Selve demoen viste ikke frem noe nytt på historie- eller spillmekanikkfronten, men den gir deg en følelse når det gjelder to ting: Hvordan spillet styres på en Switch, og hvordan det tar seg ut på en TV.

Blades på Switch tar opp mange av kvalene vi har hatt med mobilversjonen når det gjelder styring. Her er det fullstendig frivillig å bruke touchskjerm. Å måtte tappe på skjermen for å bevege rollefiguren din to-tre skritt var langtekkelige greier, og det er mye mer naturlig å kunne dytte en analogspake i ønsket retning. Å styre på en mobilskjerm føles også ganske rotete, ettersom kommandoene for medisiner, spesialangrep og forsvarsblokkeringer med skjoldet befinner seg på samme plass på skjermen. Dette er for så vidt også tilfelle for Switch-versjonen, men her er det i hvert fall en dedikert knapp til hver slik at man nå ikke risikerer å trykke på feil kommando, noe som ofte er tilfelle på mobilversjonen for oss med tykke fingre.

Dette er en annonse:
The Elder Scrolls: Blades

Det bør nevnes at Blades ble testet i dokket modus med en Pro-kontroller, så det er fortsatt noen aspekter ved spillet jeg ikke fikk testet ut. På E3 kunne Bethesda vise at bevegelseskontroller kan tas i bruk, noe jeg antar vil fungere veldig bra for visse handlinger, som å svinge sverdet mot fiendene. Dessverre fikk jeg ikke testet dette i aksjon her. Jeg fikk heller ikke testet touchskjerm-kontrollerne på Switch på grunn av oppsettet, men jeg antar at disse vil fungere i korrelasjon med de dedikerte kontrollerknappene og dermed er fullstendig frivillige å bruke. Uansett er det gledelig at man nå kan spille med en ordentlig håndkontroll, og det er ikke lenge siden jeg surmulte over at The World Ends With You: Final Mix var ødelagt ettersom det ikke hadde et slikt kontrollsystem på plass.

Et salgsargument for Blades er at det er multiplattform og at fremgangen din kan overføres sømløst når man skifter til andre enheter. Dette betyr at du for eksempel kan spille på telefonen din mens du pendler og deretter fortsette eventyret på Switch når du kommer hjem. Nintendos konsoll har selvsagt fordelen av å være både portabel og mulig å koble til TV-en (med unntak av Switch Lite), så dette fjerner behovet for å veksle mellom to enheter. Dette, i tillegg til det faktum at Switch-versjonen virker å være den eneste som tilbyr bevegelseskontroller, er grunnen til at Switch vil være min foretrukne plattform når Blades er ute av Early Access senere i år.

Blades ser virkelig imponerende ut på mobil, men det føles ikke som den samme visuelle ønskedrømmen når det kjører på en TV. Jeg kan melde at Switch-versjonen ser identisk ut med versjonen som kjører på en iPhone X, uten noen synlige forbedringer til tross for at det kjører på langt kraftigere maskinvare. Flere skavanker begynte også å vise seg frem, som at figurmodellene var røffe i kantene og at grønnyansene i skogen virket falmet. Som et gratis mobilspill hever det seg over konkurrentene på det visuelle området, men det kan ganske enkelt ikke konkurrere mot andre store RPG-spill til konsoll som spillet hevder å være i samme klasse med.

Dette er en annonse:

Blades på Switch virker å være den definitive måten å spille dette gratis RPG-spillet når høsten kommer, siden det kan spilles både hjemme og på farten uten å måtte skifte enheter, og det inkluderer dessuten bevegelseskontroller. I håndholdt modus er man dessuten kvitt bruken av de langtekkelige touchkontrollene som ødelegger for mobilversjonen, men det hele er ikke like rosenrødt når man kobler Switchen til TV-en. Hvis du vil vite mer om spillets grunnleggende mekanikker anbefaler jeg at du sjekker ut vår første sniktitt på mobilversjonen som jeg skrev i fjor (engelsk versjon, red.adm.).

HQ
The Elder Scrolls: Blades

Relaterte tekster



Loading next content