The Division 2

The Division 2 - Episode 2

Ubisoft både oppdaterer og utvider The Division 2 med Episode 2.

Hvis du ikke har spilt The Division, eller The Division 2, så kommer den følgende teksten ikke til å gi noe mening. Du er herved advart.

Når ditt spill neste gang oppdateres, så er det en masse nye tiltak, men har du kjøpt et Season Pass, så er det også en masse ekstra innhold, for Ubisoft har faktisk forstått at "Downloadable Content" reelt bør være fylt med ekstra innhold, men kanskje også i en grad hvor man kanskje kan vurdere om innholdsmengden ikke er desidert overveldende for eventuelle nye spillere. Det gjelder heldigvis også den delen som er tilgjengelig for alle.

Men la oss starte med de morsomme elementene som er der, uansett om du har åpnet lommeboken eller ei. Først må du vite at du ikke har adgang til godene før neste uke, med mindre du har kjøpt et Season Pass.

The Division 2
The Division 2The Division 2

Det kommer nå et rangeringssystem til de forskjellige ekspedisjonene, så det er en god grunn til å spille dem igjen, og når vi snakker om solen, så kommer Black Tusk-invasjonene også til Camp White Oak og min personlige favoritt, Manning National Zoo - som forøvrig har en hemmelig boss som jeg ikke har slått ihjel enda. Kenley College vil forøvrig ha alle avdelinger åpent, for alle. Det er gull, sølv og bronsemedaljer å hente alt etter hvor rask du er. Hver av de tre vanskelighetsgradene har hvert sitt sett medaljer.

Det skulle også være et nytt belønningssystem for dem som hjelper andre når det kalles på hjelp, nemlig det såkalte "Shepard System", som vil gi "endorsements", men vi klarte dessverre ikke å finne ut av hva det helt presis betyr. Det er dog fantastisk at Ubisoft på denne måten oppfordrer til å gjøre noe bra for andre. Men hva jeg kan se er at man får kosmetiske ting som belønning, og systemet anerkjenner tidligere hjelp - det er service.

Det er naturligvis en del i dette som dypest sett er en billig måte å gi mer gjenspillingsverdi i eksisterende innhold, men det er da pent gjort av Ubisoft å øke underholdningsverdien i det man allerede har.

The Division 2
The Division 2The Division 2

Utover det er det flere elementer i spillet som har fått en større overhaling, det er tilføyet mer navngitt utstyr i den dyre enden, og ikke minst har man fått "Targeted Loot". Her kan man spesifikt jakte komponenter av en spesiell type, utstyr eller våpen av en spesiell type, selv merker og modifikasjoner kan man gå etter, og systemet forteller deg hvor lenge det du gjerne vil ha fortsatt er en del av det Loot Table, som er tilgjengelig i eksempelvis et spesifikt oppdrag. Det vil også senere være mulig å gå målrettet etter bestemte Gear Sets - det er dog ikke implementert enda.

I tillegg får spillet en spesialitet til, og kravene for å låse opp de nå to ekstra spesialitetene har blitt senket. Den nye spesialiteten er Technician, som er en rakettkaster, hvilket kanskje ikke gir supermye mening når slagmarken enten er byområde eller trange korridorer.

Til de som spiller PvP har vi gode nyheter. Normalization forsvinner, altså ingen stats vil bli modifisert, verken i Dark Zones eller Conflict. Det er naturligvis med mindre man er under Gear Level 500, for da blir man boosted. Det er også flere Supply Drops flere forskjellige steder, og med flere forskjellige fiender, og en besatt Dark Zone betyr Black Tusk-soldater. Og så har Thieves Den blitt oppgradert når det kommer til hva som tilbys, og hvor ofte. I tillegg er det Server Transfer, dette burde bety at spillerne alltid kommer til en server med masse andre spillere. Det er også en ny del, Team Elimination i Conflict. Det er 4vs4, og det spilles best av syv. Det er en del mindre forbedringer, eksempelvis at det alltid er belønninger til de som spiller ferdig en kamp. Det er også en ny bane, Wharf, som sender deg til den lokale fiskehavnen.

The Division 2
The Division 2The Division 2

Recalibration har også blitt endret, eller rettere sagt, måten man bruker det, og det er kanskje også for det bedre. Dette burde gjøre det enklere å bruke, da man enklere kan finne den egenskapen man søker, og det stykke utstyr det må tas fra. Det gjør også at man kan flytte egenskaper fra et merke av utstyr til et annet, dette gir et helt annet nivå av fleksibilitet.

Til min store glede er det også nye Classified Assignments, disse små mini-historie-oppdragene har vært noe jeg har likt ganske godt. De to oppdragene er dessverre forbeholdt de som har Season Pass, og gir både en ambassade med et nedstyrtet helikopter, og en marine som kan brukes som sentralt våpenlager - det er Outcasts som er fienden begge steder.

Det er også en masse andre småting, som kort sagt optimerer hele opplevelsen. Deriblant at man kan nøye seg med fire deler av et spesifikt rustning-sett for at man får bonus med Exotic-utstyr, og Raid Gear Sets kan nå finnes utenfor Raids, men ryggsekk og chestpiece er fortsatt eksklusivt for Raids.

Hard Wired Gear Sets har også blitt enklere å få tak i. Og så har alle Brand-settene fått et stykke utstyr til alle plasseringer, det er ikke lenger nødvendig å sitte med en utstyrsoversikt for å lage en optimal build - og det betyr langt mer loot i spillet, hvilket jo litt er meningen med en looter shooter.

The Division 2
The Division 2The Division 2

Navngitte våpen skal ha blitt kraftigere, og det er tilføyet 35 nye. Mange av dem hører dog til Heroic Missions og Checkpoints på maximum Gear Level, og enhver som har prøvd å innta et Checkpoint på maksimalt alarmnivå vet at det ikke er lett. Alle de navngitte våpnene har bedre versjoner av det talentet de bruker, gir et våpen +10% hodeskade, vil det navngitte våpenet ha +15%. Og nei, vi kom oss ikke igjennom alt, det var ganske enkelt for mye. Men din Stash har blitt oppgradert - med mulighet for opptil 300 ting, hurra!

Pentagon - The Last Castle

Det helt underholdende er dog den narrative tilnærmingen man har tatt til Black Tusks, og deres besettelse av Pentagon. Til absolutt ingens overraskelse er det noe der inne de gjerne vil ha, og for deg er det kun én mulighet, nemlig å skyte deg gjennom.

Pentagon-delen er rent gameplay-messig fantastisk utfordrende, som har gjort en del ut av at man må tenke seg om i forhold til posisjonering, og ikke minst hvordan man fjerner hindringer som ikke bare kan skytes.

Stemningen i Pentagon er ganske fantastisk, men generelt sett er det også hva man forventer. Det er intenst, det er fiender overalt, og man må bevege seg raskt og intelligent for å unngå en sikker død, et forstyrrende mjau fra husets katt eller kjæresten som roper "middagen er klar", og du er ferdig. Det hjelper naturligvis også at dette er tiltenkt som et oppdrag for flere spillere, i likhet med de andre større oppdragene i spillet.

The Division 2
The Division 2

Med tanke på historien vil jeg nøye meg med å si at vi kommer nærmere en vaksine, men det er det dessverre andre som også har innsett, eller Black Tusks, som også har deres egne motiver. Jeg har alltid hatt det litt vanskelig med å akseptere at et privat vaktvern, en parodi på amerikanske Blackwater, kan bli så sterke, og ha så mange ressurser. Altså inntil man finner ut av at deres moderselskap har over 22.000 ansatte. Så er The Division 2 plutselig litt mer realistisk enn man bryr seg om. Og så er det et oppdrag til, nemlig en tur til DARPA-laboratoriet, som er en viktig del av historien - men den må du selv spille deg igjennom.

I motsetning til de fleste andre anmeldelser du vil lese, så har jeg kjøpt og betalt for mitt eget Season Pass med mine egne penger, og jeg synes faktisk at jeg får noe for dem, og det er snart en sjeldenhet i disse griske DLC- og Live Service-tider.

Det er bra at det er en narrativ vinkel på oppdragene som er klare og gjennomgående, man er aldri i tvil om hvorfor man skal gjøre noe, og hva det fører til.

Hvis du liker The Division 2, så vil du elske Episode 2.

9 / 10