Tetris Effect

Tetris Effect

"Man kan ikke finne opp hjulet igjen" er noe enkelte liker å si, men nå viser Enhance Games at dette bare er tull. Tetris Effect tar nemlig en velkjent oppskrift til nye høyder.

De aller fleste har spilt eller i alle fall sett Tetris før, for gjennom de siste trettifire årene har vi sett hundrevis av tolkninger av det mange betrakter som verdens mest innflytelsesrike spill. Nå til dags er det derfor fort gjort at annonseringen av et nytt Tetris forsvinner i skyggen av Call of Duty, The Elder Scrolls og andre storheter. En av grunnene er nok at det har blitt vanskelig å innovere når konseptet er såpass enkelt, så mange holder seg heller til utgavene de har. Ingen kan da finne opp hjulet på nytt? Det viser seg at Tetsuya Mizuguchi, skaperen av blant annet Lumines og Rez, faktisk vet hvordan man gjør det, for Tetris Effect er uten tvil det beste Tetris-spillet som finnes der ute. Faktisk er det kanskje et av de beste spillene, punktum.

Tetris Effect

Enhance Games har nemlig klart å tilføre noe nytt og spennende til nærmest alle aspekter av Tetris i Tetris Effect. Det grunnleggende konseptet er selvsagt det samme. Brikker kalt tetrominoer må spinnes og flyttes slik at de passer inn i et loddrett rektangel. Hvordan i alle dager kan man forbedre noe slikt nevneverdig? Vel, la oss starte gameplaymessig. Hovedmodusen kalles Journey, og her får man servert tjuesju brett, hvert med unike omgivelser, tetrominoer, sanger, lydeffekter og vanskelighetsgrader. Det mest spesielle med denne delen av spillet i forhold til resten er den nye Zone-funksjonen. Ved å fjerne linjer vil du bygge opp en måler som lar deg fryse tiden når den aktiveres. Alle rekkene du fjerner i løpet av disse sekundene fraktes ned til bunnen mens du forhåpentligvis fortsetter å bygge opp antall linjer og kombinasjoner. Når måleren er tom vil tiden gå som normalt igjen, mens linjene du har klarert vil forsvinne i en eksplosjon av farger og partikler. På denne måten kan Zone både kunne redde en ut av en knipe eller bare bygge opp sinnsyke kombinasjoner om brukt til rett tid. En flott nyvinning som forbedrer opplevelsen både for nybegynnere og eksperter.

Nyttigheten av denne er nok også grunnen til at den ikke kan brukes i de femten Effect-modusene som er tilgjengelige. Flere av disse fungerer nemlig som spesielle utfordringer hvor Zone ville ødelagt for det grunnleggende konseptet. Med klassikere som Marathon og Focus hvor det handler om å fjerne et bestemt antall linjer så raskt som mulig eller tjene så mange poeng som mulig på et bestemt tidsrom er sjansen stor for at din favoritt er her. I tillegg til dette har vi hjernetrimmoduser som krever at vi tømmer et brett ved å plassere et bestemt antall tetrominoer riktig, overlever så lenge som mulig mens tilfeldige effekter som enorme tetrominoer, speilvendte kontroller og lignende plutselig dukker opp og mer. Om du bare er ute etter en rolig runde med Tetris er det også avslappende spillelister enkelt nok kalt Relax hvor du ikke kan få game over. Du skal altså klare å finne en modus som passer perfekt uansett hvilket humør du er i. Presentasjonen gjør også sitt for at følelsene kanskje til og med vil ta overhånd.

Mizuguchi er jo kjent for å lage spill hvor både lyd og bilde er en essensiell del av opplevelsen, og det er dette som gjør at Tetris Effect virkelig fortjener navnet sitt. Som sagt har vært eneste brett sine helt egne design, tetrominoer, lydspor og lydeffekter, så det er ufattelig at kvaliteten er ekstremt høy på alle sammen. Jeg har vært omringet av delfiner under vann som lager lyder hver gang jeg fullfører en linje, gått rundt i jazz-by, sett astronauter kjøre rundt på månen, svevet rundt i en ørken med kamelkaravaner og besøkt en rekke andre steder hvor både lyd og bilde drar meg inn i opplevelsen. Noe av dette skyldes uten tvil et absolutt fremragende lydspor som reagerer på hver eneste ting jeg gjør også. Å spinne eller flytte tetrominoer skaper lydeffekter som passer perfekt til musikken du hører på og hva du ser på skjermen. Lyden av vanndråper i en regnfylt skog, et piano i jazz-byen og føtter som går over sand i ørkenen. Alle gjør de sitt for at alt annet rundt meg bare forsvinner når jeg spiller Tetris Effect. Og da har jeg ikke nevnt muligheten til å spille i PlayStation VR engang.

Tankene mine er ikke på noe annet når jeg spiller på TVen, men tar jeg på headsetet glemmer jeg nesten at det finnes noe annet der ute. Innlevelsen blir rett og slett total i virtual reality. Absolutt alle aspekter taes til nye høyder når du ikke engang har mulighet til å se eller høre noe annet enn det Enhance Games ønsker du skal. Da spillet ble offentliggjort fryktet jeg at de utrolige omgivelsene og effektene bare ville bli forstyrrende i VR, men jeg skal aldri tvile på disse utviklerne igjen. Siden de aller fleste figurene består av partikkeleffekter blir det ekstremt sjeldent et problem å se brettene eller tetrominoene. I stedet bygger de bare opp atmosfæren ved å forsvinne i underbevisstheten. Hvordan er dette mulig når både kameler, ridende cowboyer og cowgirls, store hvaler og andre ting regelmessig går foran brettet? Magi? Både hva de gjør og farten på dem endres i samme takt som utfordringene slik at hjertet bare pumper ekstra raskt og hardt når hurtigheten tar seg opp eller at jeg nærmer meg nirvana når ting er som roligst. Jeg befinner meg enkelt og greit i Tetris-universet, og opplever den ultimate Tetris-effekten. Ja, jeg har endt opp med å drømme om spillet flere ganger etter å ha spilt det...

Så var det det å finne noe å pirke på da. Her må jeg lete dypt. Som nevnt forsvinner jeg for det aller, aller mest helt inn i spillet, men det har vært noen ytterst få ganger hvor partikkeleffektene har kommet mot meg på en slik måte at øynene mine ikke klarte å fokusere på brettet eller at figurene på skjermen går foran brettet akkurat idet ting er som hektisk og påvirket meg akkurat nok til å gjøre en dum feil. La det være sagt, dette har skjedd ekstremt få ganger, og kan kanskje ha blitt verre av at jeg da har spilt i tre, fire timer uten pause. Problemene er enda mindre i VR hvor alt er tredimensjonalt, mens de er bittelitt verre på på TV-skjermen. Heldigvis kan man justere effekter og lignende, så problemet kan fjernes helt om du samtidig er villig til å spille et mer tradisjonelt Tetris.

I samme slengen er det litt uvant å ikke ha multiplayer i et moderne Tetris-spill, noe som nok vil skuffe enkelte. Jeg kan dog forstå Enhance Games' begrunnelse. Å implementere multiplayer ville satt en kraftig demper på opplevelsen i de aller fleste modusene siden lyd- og bilde-designet er en såpass essensiell del av opplevelsen. Å høre lydeffekter fra motstanderen ville bare vært forstyrrende, og personlig ser jeg ikke poenget i å bare se motstanderen på skjermen heller når alt fokuset uansett blir på ditt eget brett.

Tetris Effect

Multiplayeren har i stedet blitt erstattet med vanlig poengtabeller og rangeringer hver gang du fullfører et brett eller en spilleliste. Etter hvert som du spiller vil du få erfaringspoeng som gjør at du øker i level. Her snakker vi ikke om et rollespillsystem hvor du blir bedre, det ville jo bare vært rart, men i stedet belønner deg med nye avatarer som andre spillere kan se og studere mens de flyr rundt på skjermen over der du bor. Noen av disse avatarene kan bare skaffes ved å fullføre spesielle utfordringer også, så de fungerer som en ekstra grunn til å prøve alt spillet har å by på.

En av definisjonene på Tetris Effect er at en person begynner å se, tenke på og drømme om mønstere man har fokusert mye på, så du kan trygt si at Enhance Games har valgt rett navn til sitt nyeste spill. Hadde du sagt at Tetris Effect ville bli en het kandidat til å være blant årets fem beste spill hadde jeg fnyst av deg for noen måneder siden, men så feil kan man altså ta. Tetris Effect er en fantastisk videreutvikling av konspetet vi har elsket i over tretti år pakket inn i noe av det vakreste jeg har sett og hørt noen gang, særlig i PlayStation VR. Den nye Zone-funksjonen forbedrer opplevelsen for både nybegynnere og mer erfarne samtidig som den øker en allerede høy puls i noen intense sekunder. Om du er ute etter litt variasjon har du også en rekke ulike moduser å velge blant, hver passende til ulike ønsker og humør. Noen vil kanskje savne multiplayer og la seg irritere de få gangene de fantastiske effektene blir litt for fantastiske og forstyrrer, men dette er småtteri når alt ellers er såpass bra. Tetris Effect er det beste Tetris-spillet som finnes på markedet, og er noe som bare må oppleves.

9 / 10
+
En visuell fryd, Fantastisk bruk av dynamisk musikk, Zone-funksjonen hjelper både nybegynnere og eksperter, En rekke moduser uansett humør