Norsk
Gamereactor
hardware-tekster

Test: MSI RTX3080 Gaming X Trio 10G

Hvorfor bruke bare never i en slåsskamp når du har adgang til et maskingevær?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Dette kortet kan kjøre Metro Exodus i 4K med over 67 FPS. Anmeldelse ferdig.

Ikke helt, men det kunne sannelig ha vært hele anmeldelsen, for det sier alt når man med "RTX" på i Metro Exodus i 4K kommer over 60 FPS.

Vi har lenge ventet på RTX3000-serien, og nå er den her, våre drømmer har gått i oppfyllelse, og våre barn må vente med å få mat til neste måned. Det merkelige kjøledesignet fikk potensielle kjøpere til å bekymre seg, og tvile på at tredjepartsprodusentene ville være i stand til å tilpasse seg dette. Men MSI har heldigvis ikke skuffet.

Før jeg starter med anmeldelsen vil jeg poengtere at Gamereactor, som alle andre europeiske medier, fikk kortet meget sent, og det er derfor mange funksjoner og muligheter vi ikke har fått testet i tide, så denne testen går dermed ikke inn på blant annet overclocking som følge av dette. Det vil derfor komme en oppfølgende anmeldelse av noe slag når vi får tak i et kort vi kan beholde litt lenger så vi får gjort en grundigere test.

Dette er en annonse:
Test: MSI RTX3080 Gaming X Trio 10G

Men la oss ta et kort overblikk først.

RTX3000-serien er basert på Ampere-plattformen, og bruker Nvidias andregenerasjons Ray Tracing-teknologi, men plattformen har vokst gjennom årene og er mye mer enn bare det nå.

Ray Tracing-kjernene på kortet er blitt oppgradert til andre generasjon, mens presisjonsmatematikk og Deep Learning som behandles av Tensor-kjerner nå er på tredje generasjon, mens streaming multiprosessorene som håndterer de rå kalkulasjonene har eksplodert, samt blitt oppgradert.

Dette er en annonse:

Et RTX3080 har 8704 Cuda-kjerner. Til sammenlikning hadde RTX2080 2944. Det er 10GB GDDR6X RAM, og det hele flyter avsted med 19GBps. Det er ganske raskt, og også derfor det har blitt ment at PCIe 4.0 var nødvendig. Vi har testet med både Intel som fortsatt kjører PCIe 3.0, og AMD som bruker 4.0, og det er ingen flaskehals å spore i den korte tiden vi har hatt kortet, Intel-eiere kan altså juble. Nvidias boost clock er på 1755Mhz, fordi de kan. Hukommelsen er på 320-bit, der er Displayport 1.4a og HDMI 2.1 ganske passende da du sikkert gjerne vil leke med 4K.

Test: MSI RTX3080 Gaming X Trio 10G

Alt sammen sluker 340 watt, og det kan merkes. Kjører du maskinen hardt kommer det mye ganske varm luft ut av systemet. Det tilsluttes med tre 8pin PCIe-tilkoblinger, så enhver med nyere og kraftig strømforsyning burde ikke ha problemer. Det følger også med en støttebøyle med en fin liten skumpute, siden kortet veier over halvannen kilo.

Test: MSI RTX3080 Gaming X Trio 10G

Alle de herlige kjernene og over 28 milliarder transistorer leverer menger rå regnekraft, og Nvidia har med rette kalt dette et kjempesteg framover. Jeg husker personlig ikke at det mellom generasjoner av grafikkort har vært et så massivt fremskritt som det er her. I tillegg kommer den mer raffinerte bruken av AI og Deep Learning som hjelper med å rendere bildet i stedet for at kortet skal gnage seg gjennom informasjonene selv. Har man DLSS i et spill, så er det nå man for alvor må sørge for å bruke det.

Det er en rekke nye tiltak, Nvidia Studio, det nye Reflex-systemet som vi ikke har fått vite så mye om annet enn at det krever en G-synk-monitor, og andre mindre, men interessante funksjoner som vi på grunn av tidspress først kan gå nærmere inn på senere.

Test: MSI RTX3080 Gaming X Trio 10G

RTX-kortene i denne omfavnelsen kommer igjen med innebygde kjerner som tar seg av overlays, opptak og streaming, og dette er hevet til et høyere nivå med Nvidia Broadcast som muliggjør støyreduksjon, bedre livestreaming, og er også i stand til å tilføye en kunstig green screen. Dette var en av tingene vi dessverre ikke hadde tid til å teste skikkelig i denne omgang, men utover DirectX 12 Ultimate,så er det en av funksjonene som folk flest kommer til å ville leke med, for det vil heve kvalitetsnivået av folks streams signifikant for de som ikke er profesjonelle.

Test: MSI RTX3080 Gaming X Trio 10G

Og så til selve MSIs utgave av kortet. Hvor Nvidia har gått over til et noe utradisjonelt kjølesystem, har MSI vært konservative og oppgradert deres Frozr-system, og det har de faktisk gjort ganske så bra. 37dB målte vi under full belastning, med enkelte høydespringere på 38dB. Temperaturen holdt seg ganske stabilt på 58 grader, til tider noen minutter på 61 grader.

Frozr-systemet bruker i denne iterasjonen fjerdegenerasjons vifter, de såkalte Torx, med dobbelt kulelager for lang levetid og minimal støy. Selv kjøleprofilene har fått noen merkelige utskjæringer MSI kaller "airflow control" som ødelegger turbulens, og den manglende støyen indikerer at de har rett. Alt er forbundet til "Core pipes" som er maskinutfrest metall som fordeler varmen langs hele overflaten, og samtidig gir maksimalt overflateareal.

Bakplaten er ikke lenger av metall, men i stedet grafén som er 200 ganger sterkere enn stål, og som leder varme meget godt. Jeg tenker dog at det kanskje er et unødvendig dyrt materiale. Vi har ikke hatt tid til å demontere kortet, men alt tyder på at de har vært rause med Thermal pads, og marketingmaterialet sier at det er er tilføyet sikringer flere steder, hvilket lukter av et godt overclockingspotensiale, og sterkt forbedrede kretskort med langt mer kobber.

Dragon Center-softwaren har faktisk modnet en del, fargen er litt hissig, men absolutt brukbar. Det er naturligvis en RGB-lysbar hvis man ønsker det, og det er også RGB-lys i teksten på selve kortet.

Test: MSI RTX3080 Gaming X Trio 10G

Prisen her i Norge er 9390 kroner, og det er en del mindre enn da RTX2080-kortet kom. Over 9000 kroner for et grafikkort er mye penger, men resultatene tatt i betraktning, så nærmer det seg noe man kan kalle "veldig mye for pengene".

Testen ble gjort med to systemer; et MSI-basert Intel 10900K-system med et MSI MEG Z490 Ace-hovedkort, og et Ryzen 3900X med et X570-basert hovedkort, primært for å se om PCIe 4.0 betød noe. Det gjorde det ikke. men testresultatene var naturligvis forskjellige, og vi kjørte RTX2080 og RTX3080 gjennom MSI Gaming X Trio-modeller. Vi har brukt de resultatene som ga den minste prosentmessige fordelen til RTX3080 for å være så konservative og fair som mulig overfor det gamle kortet (det hjalp ikke så mye). Begge systemene kjørte med 16GB CL16 3200 Mhz RAM.

Alle tall er satt opp som RTX2080-score/ RTX3080-sxore/ forskjell RTX2080 vs RTX3080 i %

3D Benchmark - syntetisk score
Time Spy: 11432/16580 +45%
Time Spy Extreme: 5394/8663 +60%
Fire Strike: 22680/29236+29%
Fire Strike Extreme: 12567/19602+56%
Fire Strike Ultra: 6648/11266+69%
Port Royal: 6696/11757+75%

Heaven Benchmark - syntetisk score
Heaven Extreme 1080P: 3571/ 5343+49%
Heaven Extreme 1440P: 2243/3587+60%

Spill, alle tall er FPS

Total War: Warhammer II
1440p: 75,3/93,2 +24%
4K: 39,3/75,5 +92%
Intel-systemet ga ikke mye mer i 4K, men det skal nevnes at det ga hele 50% flere FPS i 1440p.

Red Dead Redemption 2
1080p: 84,77/123,95+46%
1440p: 65,48/123,07+88%

Assassins Creed Odessey
1080p: 66/87 +32%
1440p: 60/83+38%
4K: 38/59+55% - Intelsystemet kom dog opp på 65 FPS

Far Cry 5
1440p: 98/99 - Intelsystemet nådde 135 FPS.
4K: 60/92+53%

The Division 2
1080p: 103/125+21%
1440p: 75/108+44%
4K: 42/76 +81%

Middle Earth: Shadow of War
1080p: 125/144+15%
1440p:97/130+34
4K: 60/99+65%

Shadow of the Tomb Raider
1080p: 102/120+17%
1440p: 82/116+41%
1440p DLSS: 97/119+23%
4K: 35/79+125%
4K DLSS: 50/99+98%

4K Score - FPS
Red Dead Redemption 2: 111.17
Doom Eternal: AMD: 115-182, Intel 171-212.
Metro Exodus. 48,84. Med DLSS ble det 67,29. Det er altså mulig å få +60FPS i Metro Exodus 4K.
Hitman 2: 82,39.
Battlefield V: Her svingte scoren merkelig både med og uten DLSS, på Intelsystemet kostet det 30 FPS å slå på DLSS. AMD-systemet lå helt stabilt og kom ikke under 84FPS, mens Intelsystemet svingte voldsomt, men kom aldri under 92.
Control: Intel 65 native, 105 med DLSS. AMD 70 native, 201 med DLSS. Det skal dog nevnes at systemene ikke renderte på samme måte med DLSS, Intelsystem renderte i 1440p, mens AMD-system renderte i 1171p.

Test: MSI RTX3080 Gaming X Trio 10G

På tross av at dette grafikkortet er ekstremt kraftig, og sluker voldsomme mengder strøm, så har MSI faktisk klart å styre både støy og varme i kortet til UG. Det er ganske imponerende når man tenker på at strømforbruket har steget rundt 50%. En lavere pris ville alltid vært en fordel, men jeg tror ikke MSI kunne ha gjort det noe bedre fra sin side.

4K-gaming er endelig en realitet for de som vil ha det, og spranget fra 20-serien er så enormt at selv de som sitter med 20 Super-kort bør vurdere en oppgradering.

Ekte 4K-gaming i alle spill er ikke lenger bare en drøm, det er nå en realitet.

10 Gamereactor Norge
10 / 10
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene


Loading next content