Tekken

Tekken

Det aller første Tekken har blitt relansert til PSN og Alexander har tatt på seg oppgaven om å ta et nytt dypdykk i slåssespillseriens begynnelse...

Slåssespill er noe jeg aldri har rukket å sette meg ordentlig inn i, men om det er noe jeg har spilt, er det Tekken. På ettermiddagene etter skolen gikk det ofte i Tekken 4 hos venner, og med knappemosingen, komboene og de ulike karakterene var dette et spill som var svært morsomt å spille i godt lag. Det begynner omsider å bli en stund siden nå, jeg er som sagt ingen dreven utøver i disse spillene lenger, og jeg hadde egentlig ingen planer om å spille noe mer med det første.

Det var før jeg fikk beskjed om å anmelde Tekken fra 1995. Da var det ned i sofaen igjen for å formulere følgende problemstilling: Er dette fortsatt moro etter 16 år, eller faller det ned i gjørma til fordel for de andre titlene på Playstation Store?

Etter å ha spilt et morsomt lite arkadespill man blir møtt av på startskjermen er man omsider i gang, og man får muligheten til å velge seg en av totalt åtte deltakere i «The Iron Fist Tournament» som går ut på å slå ut alle karakterene, en man kan låse opp, og til slutt mesteren Heihachi. Alle karakterene har sitt eget utseende, utstråling og spesialegenskaper, og det er alltid greit å finne ut hvem du liker aller best før du setter ordentlig i gang med turneringen.

Kanskje du vil like sverdmannen Yoshimitsu best, eller hva med muskelbunten Jack eller den tøffe blondinen Nina? Selv likte jeg karakteren Kazuya best, men det er helt opp til deg, og det er selvsagt mulig å spille turneringen på nytt om du har lyst til det. De ti karakterene man kan låse opp kan man tross alt ikke få tak i med mindre man kjører en gjennomgang med alle de opprinnelige karakterene, så de fleste kommer nok til å spille gjennom hele turneringen flere ganger med tanke på dette.

Kontrollsystemet i Tekken (og Tekken-spillene generelt) er svært enkelt satt opp: Hver og en av de fire knappene på høyre side av Playstation-kontrolleren representerer en kroppsdel hver, og sammen med å dukke og hoppe ved hjelp av styrekorset skal man utføre smidige manøvre samt komboer og spesialtriks.

Dette får kanskje spillet til å høres latterlig enkelt ut på papiret, men for meg som ikke har spilt et slåssespill på noen år var det derimot ganske vanskelig i starten. Etter å ha funnet favorittkarakteren min og vent meg til spillmekanikkene løsnet det selvsagt litt, og det ble ganske moro, men jeg skal absolutt ikke legge skjul på at spillet ble temmelig frustrerende til tider på tross av dette. Momenter som at motstanderen slår/sparker deg utallige ganger etter hverandre uten at du egentlig kan gjøre noe med det, kan bli ganske irriterende i lengden, i hvert fall for de mindre oppegående slåssespillere.

Men som sagt så løsner det litt etter hvert, og spillet kan bli temmelig moro når man har lært flere komboer og virkelig klarer å gi de fleste motstanderne en skikkelig omgang. For de som likevel blir lei av den kunstige intelligensen og vil ha et lite avbrekk fra den, er det heldigvis også en modus for to spillere implementert i spillet. Og om det er noe jeg har erfart av denne sjangeren, er det at det kan bli skikkelig moro om man er flere, og Tekken er intet unntak. Hvem har vel ikke lyst til å gi bestevennen sin en skikkelig omgang på TV-skjermen?

Noe jeg savner med egentlig alle relanseringene fra Playstation til PS3 er nevneverdige overhalinger, og i Tekken er også dette tilfellet. Deler av lyden kan jo oppleves positiv og nostalgisk, og kan mane frem en skikkelig retro-følelse, men hvor blir det av HD-oppdateringene, og hvor kult hadde det ikke vært å implementere online-funksjoner? Når det gjelder det visuelle finnes det en del nyversjoner hvor jeg ikke bryr meg nevneverdig om manglende polering, men i Tekken var det vanskelig å ikke legge merke til - og småhumre av - de merkelige ansiktsuttrykkene og stivhetene hos spillets figurer.

Konklusjon
Konklusjonen til problemstillingen i innledningen er både og: Med masse komboer og fin mestringsfølelse kan spillet være kjempemorsomt, spesielt for nostalgiske spillere, men på en annen side er det gammelt og ganske frustrerende til tider, og er dermed nødvendigvis ikke verdt pengene for alle andre.

Tekken er absolutt ikke et dårlig spill, det er tvert imot nokså bra, men det er for langt unna å være perfekt til at jeg kan komme med en skikkelig anbefaling til alle dere som skal finne dere et nytt spill på Playstation Store. Det er en enorm markedsplass, og Tekken klarer dessverre ikke å nå helt opp til å bli en solid investering.

TekkenTekken
6 / 10
+