Norsk
Gamereactor
forspill
Tearaway

Tearaway

Vi trosset et rutefly i dårlig forfatning for å møte folka bak Little Big Planet og prøvespille sjarmerende Tearaway...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Media Molecule stod for en av de største overraskelsene på fjorårets Gamescom. Tearaway er en PS Vita-eksklusiv tittel som ikke er en oppfølger, relansering eller portering av en eksisterende spillserie. Det både ser annerledes ut, og det føles annerledes å spille.

Hvis du har sett trailerne vet du at spillverdenen og figurene i Tearaway er laget av papir. Hvert eneste tre, hvert eneste gresstrå, hvert eneste fossefall, ja ganske enkelt alt. Utviklerne har dessuten brukt mye tid på å skape et spill som minner om stop-motion. Alt fra animasjonene til måten bladene blåser i vinden. De ville lage et spill som minnet om A Nightmare Before Christmas og Wallace & Gromit.

Tearaway

Du spiller som budbringeren Lota, som skal levere en beskjed til spilleren, altså til deg som sitter og spiller. Hva beskjeden er vites ikke, og utviklerne hos Media Molecule ønsker ikke å avsløre det heller, men det skal dreie seg om et personlig budskap som er ment for ingen andre enn deg. For å gjøre dette må Lota navigere seg gjennom en unik papirverden, samtidig som hun redder diverse figurer hun møter på veien.

I så måte er spillet bygget opp som et klassisk eventyrspill, men de innovative løsningene gjør dette til noe helt spesielt. Media Molecule beskriver spillet som en slags "buddy movie", der spilleren og spillfiguren må samarbeide underveis. Blant annet kan spilleren bruke tykkplaten på baksiden av PS Vita-konsollen, for å bryte gjennom bakken i spillverdenen med fingertuppene.

Under gjennomspillingen vår fikk vi sjansen til å løse noen lettere gåter ved hjelp av disse unike og visuelt surrealistiske funksjonene. Blant annet måtte vi holde nede en spak for å senke en bro for Lota, og vi fikk sjansen til å bruke fingrene for å jage vekk noen ekle Cyklops-figurer. Muligheten til å trenge gjennom spillverdenen med fingrene fungerer riktig nok bare enkelte steder, så man vil ikke få sjansen til å rive i stykker hele skaperverket.

Tearaway

Men det er kanskje like greit, for det finnes flere andre interessante funksjoner å ta tak i. Hvis du blåser på skjermen skaper du en liten storm innad i spillet, og hvis du vipper på skjermen påvirkes spillverden deretter. Du kan dessuten ta bilder med Vitaens innebygde kamera, som du siden kan klistre på veggene og omgivelsene i spillet. Samtidig er dynamikken mellom spillfiguren Lota og deg som spiller en viktig del av opplevelsen.

Til å begynne med vil nemlig Lota være redd for deg. Innledningsvis er du en slags gudeskikkelse for henne og hun vet ikke hva slags hensikter du har. Lota er samtidig ingen actionhelt, men et sårbart vesen du må beskytte og hjelpe. Dette samspillet mellom spilleren og spillfiguren er nok en unikt side ved spillet, og åpenbart noe utviklerne har hatt i tankene helt fra begynnelsen. Etter hvert som man spiller sammen vokser tilliten dere imellom, og denne tryggheten danner grunnlaget for nye samarbeidesoppgaver.

Tearaway kommer til å bestå av en rekke ulike brett, alle med hver sin unike karakter. Sjefsdesigner Rex Crowle beskrev spillverdenen som ganske åpen, men men noen lineære partier som krever mer fokuset spilling. Han fortalte også at utviklingen av Tearaway fant mye inspirasjon hos forskjellige sagn og folkeventyr.

Tearaway

Det brettet som vi fikk prøve tilhørte Sogport, en farlig, liten øy som ligger i et hav av lim. Sogport er befolket av alt fra sjømenn til underlige fiskevesener, og all er designet og utformet i papir. Iotas erkefiender er de perleslukende og aggressive Wendigon - udyr fra havet som aldri slutter å jakte på Iota.

Denne gangen kunne vi ikke hamle opp med fienden ved å bruke våre guddommelige fingre, men i stedet måtte vi lure dem inn i feller, og lokkematen var selvfølgelig perler. Dette var ikke så utfordrende i seg selv, men spillet slet med en del kameraproblemer som resulterte i en del unødvendige omstarter.

I løpet av vår gjennomspilling var riktig nok flere av disse oppgavene litt for enkle, men vi håper det vil komme mer krevende utfordringer senere i det ferdige spillet. Dette er det heldigvis gode muligheter for, da Media Molecule virkelig lekt seg med kreativiteten sin i dette spillet. Spilldesigner David Smith fortalte oss at hele teamet kastet seg over mulighetene PS Vita-konsollen førte med seg, og det er tydelig at de har hatt det morsomt mens de har jobbet med spillet. Eventyret oser av sjarm og lekenhet, og det er utvilsomt ett av de mest unike spillene vi har sett på lenge. Et velkomment tillegg i PS Vita-biblioteket.

Tearaway
Tearaway
Tearaway
Tearaway
Tearaway
Tearaway
Tearaway
Tearaway
Tearaway
Tearaway

Relaterte tekster

TearawayScore

Tearaway

ANMELDELSE. Skrevet av Mathias Holmberg

Studioet bak Little Big Planet har skapt et bærbart eventyr om papier-maché. Vi har brutt den fjerde veggen og satt karakter...

Tearaway slippes til Playstation 4

Tearaway slippes til Playstation 4

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Media Molecule annonserte under Sonys Gamescom-pressekonferanse at deres supersjarmerende PS Vita-eventyr Tearaway er på vei til Playstation 4. Det er snakk om en utvidet...

Tearaway får Little Big Planet-DLC

Tearaway får Little Big Planet-DLC

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Tearaway er ikke bare et av fjorårets beste spill, det er også et eventyr som holder en så høy kvalitet at det faktisk kan være verdt å kjøpe en PS Vita ene og alene på...

Se lanseringstraileren for Tearaway

Se lanseringstraileren for Tearaway

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Britiske Media Molecule, skaperne av Little Big Planet, har nok en gang vist at de mestrer spilldesign i særklasse. Denne gangen med PS Vita-spillet Tearaway, som...

Tearaway er forsinket

Tearaway er forsinket

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

På den offisielle Playstation-bloggen kan Media Molecule fortelle at Tearaway ikke rekker å bli ferdig til den opprinnelig fastsatte datoen, 23. oktober. I stedet er det...

Dato spikret for Teraway

Dato spikret for Teraway

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Little Big Planet-skaperne jobber på spreng med det supersjarmerende papirspillet sitt. I oktober skal det endelig brettes ut for offentligheten.

Tearaway

Tearaway

FORSPILL. Skrevet av Carl Brännström - GR SE

Vi trosset et rutefly i dårlig forfatning for å møte folka bak Little Big Planet og prøvespille sjarmerende Tearaway...



Loading next content


Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.