Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Super Dragon Ball Heroes: World Mission

Super Dragon Ball Heroes: World Mission

John-Edvard har spilt Super Dragon Ball Heroes: World Mission, som ikke er et tradisjonelt Dragon Ball-spill i det hele tatt. Denne gangen er alt basert på bruken av kort.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det finnes få merkevarer utenom spillverdenen som har hatt så stor suksess innen nettopp spill som Dragon Ball. Serien som startet som en tegneserie i Japan på 80-tallet har hatt flere titalls spill basert på seg, og med så og si årlige spillutgivelser lenge etter både tegneserien og den animerte adaptasjonen gav seg på 90-tallet, har spillene på mange måter vært det som har holdt merkevaren i live. Dragon Ball er en action-serie, så det er ikke rart at det har fått mange action-spill basert på seg. Litt rarere er det vi skal prate om i dag: Super Dragon Ball Heroes: World Mission (heretter World Mission), for hva er det? Er det det nyeste kampspillet i fotsporene til Dragon Ball FighterZ? Er det et 3D action-spill i samme klasse som Dragon Ball Xenoverse 2? Niks! World Mission er et digitalt kortspill til Nintendo Switch og PC!

Super Dragon Ball Heroes: World Mission

Jepp, World Mission er et kortspill, og selv om det faktisk ikke er det første kortspillet basert på Dragon Ball, er det fortsatt ikke helt normalt. Dragon Ball Heroes har faktisk vært populært i Japan lenge, og en form av kortspillet ble lansert i Japan så tidlig som det forrige årtusen. Den dag i dag er spillet et fysisk kortspill som kan spilles på japanske arkademaskiner, og det har også flere 3DS-spill i Japan, men World Mission er Heroes-serien sin første storsatsing i vesten. Men nok om alt rundt det, hvordan er spillet?

World Mission er som sagt et kortspill, hvor kortene består av over 300 karakterer fra diverse ender av Dragon Ball-universet. Det skal sies at dette ikke er et kortspill i samme klasse som Hearthstone, Magic The Gathering, Pokémon TCG osv. I World Mission velger du nemlig syv kort før kampen starter, og de kortene er ute på banen hele veien. Her handler det ikke om å håpe på å trekke rett kort, og konstant utvikle strategien i kampen basert på kortene du får. Her handler det om å posisjonere seg på rett sted på banen til rett tid, og å klare å trykke på rett knapp til rett tid.

Dette er en annonse:
Super Dragon Ball Heroes: World Mission

I World Mission-kamper er banen delt inn i fire vertikale felt per spiller: et forsvarsfelt og tre angrepsfelt. Jo lenger frem du er på banen, jo sterkere blir angrepene dine, men desto mer energi blir brukt til å angripe, og det er den samme energien som du skal bruke på å forsvare deg selv. Spilleren som angriper først blir bestemt ut ifra hvilken spiller som har best kamp-energi på banen når runden starter, så her handler alt om å beregne hvilke kort som skal stå hvor på banen til hvilken tid. Alle kortene har forskjellige energinivåer og evner, men du kan mikse og trikse, og finne et brukbart kort-deck med de fleste av kortene du har i kolleksjonen.

Etter at kortene er valgt og plassert på banen begynner angrepsfasene, men dette er ikke så enkelt som å se dine favoritt-karakterer kjempe i fanfiction-aktige scenarioer. Dette kan du selvfølgelig gjøre, men du er også en aktiv del av kampen, da små rytmespill under kampene bestemmer om du eller din motstander gjør mest skade. På den ene siden betyr det at strategi ikke har alt å si, som gjerne er et problem for noen, men i et spill som World Mission som handler mest om å ha det gøy med Dragon Ball, føler jeg det passer godt inn!

Super Dragon Ball Heroes: World MissionSuper Dragon Ball Heroes: World Mission
Dette er en annonse:

Det er disse kortkampene som er kjernegameplayet i World Mission, og hvis det faller i smak er det MYE å gjøre i spillet. Dette er et kortspill, men ikke et kort spill! (Hihihi...) Du har en sjarmerende, om kanskje litt enkelt fortalt historiemodus, en lang arkademodus, du kan lage både egne kort og kampscenarioer, kjempe mot andre spillere online, og du har en turneringsmodus. Det er med andre ord mange timer for en som liker kortsystemet, en styrke jeg personlig har savnet fra en god del andre digitale kortspill.

En ting som er utrolig viktig når man har med digitale kortspill å gjøre, er presentasjonen, og World Mission gjør det ikke så aller verst i den avdelingen heller. Karaktermodellene får noen kanskje ufortjente nostalgipoeng fordi de er basert på Budokai-spillene til PlayStation 2, med noen få oppgraderinger. Det gjør at karakter-modellene kanskje ser enklere ut men man forventer i 2019, men de klarer å få med sjarmen i de varierte karakterdesignene fra originalserien. Musikken føltes også som dradd ut fra tidligere Dragon Ball-spill, med actionfylt brask og bram, så det er ingenting å klage på der. Det som derimot bør klages på, er stemmeklippene i spillet. De er nemlig komprimert til en veldig tydelig grad, så mange av stemmeklippene høres «tynne» ut, det høres ut som datamaskiner, ikke ekte folk som sier de forskjellige linjene. Dette er et problem jeg ikke trodde vi fortsatt hadde i 2019, men her er vi, og da må det påpekes.

World Mission er et spill man ikke kan anbefale til alle. Hvis du ikke liker det enkle kortspill-systemet kan jeg ikke anbefale det til deg, og hvis du ikke er Dragon Ball-fan, er det I HVERT FALL ikke mye å hente her. Men hvis du er nettopp Dragon Ball-fan, og tror dette spillet er noe for deg, anbefaler jeg deg å prøve det! Det har kanskje ikke verdens dypeste spillmekanikk, men det er mye bredde hvis man liker det man blir servert!

Super Dragon Ball Heroes: World MissionSuper Dragon Ball Heroes: World MissionSuper Dragon Ball Heroes: World Mission
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
God presentasjon, og stor respekt for Dragon Ball-serien.
-
Grunt gameplay og merkbar lyd-kompresjon.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster



Loading next content