Norsk
Gamereactor
forspill
Steel Battalion: Heavy Armor

Steel Battalion: Heavy Armor

Enhver krig har to sider. Vi har ankret oss fast i tanksen i From Softwares actionfylte krigseventyr...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Noen befinner seg på slagmarken, andre er innenfor tanksens fire vegger. Slik lyder oppsettet i Heavy Armor, et spill der spenningene mellom dine besetningsmedlemmer kan være like dødelige som kuleregnet mot maskineriet deres.

Selvinnsikt og kameratskap er hovedingrediensene i From Softwares nyeste tilskudd, og nå gjør de skiftet til Kinect. Målet er å personifisere en serie som tidligere har vært forbeholdt kjernespillerne.

Året er 2082. Et virus har spredd seg over kloden, og ødelagt alt av nettverk på veien. Menneskeheten er tilbake i steinalderen, og mangelen på infrastruktur fører til en krig av dimensjoner.

Det eneste verktøyet man kan føre krig med er Vertikale Tanks, som minner mer om klønete giganter enn mobile krigsfartøy. Disse er livsviktige for å utrydde en konflikt som er i ferd med å sluke opp hele planeten. Slagmarken utspiller seg først i gjenkjennelige omgivelser, da ødelagte skyskrapere og kjente bygg preger bildet. Vi er i New York.

Dette er en annonse:
Steel Battalion: Heavy Armor

Byen er nesten smadret i hjel. Ruiner av skyskrapere velter frem i røykskyene, mens landemerker som Frihetsgudinnen strekker seg mot himmelen. Her er det verken lykke og ære eller frihet og rettferdighet - å trenge seg inn i det ruinerte landet fører tankene til undertrykkelsen som preget Normandie-invasjonen.

Skip, infanteri og mechs flyter sammen i eksplosjoner og blod. Tåken og lyset fanger oppmerksomheten din, selv om grafikken ikke er helt eksepsjonell på andre områder enn spesialeffektene.

Vi sitter på kommandoposten i mechen. Spillet foregår i førstepersonsperspektiv, og en rekke styreenheter ses på skjermen. Styringen skjer via gestikulasjoner og håndtak, mens knapper og spaker kontrollerer forskjellige mekanismer. For å se gjennom periskopet må vi lette på hånden og trekke den ned. Man kan alternativt krabbe ut av maskinen for å få en bedre kikk på slagmarken, men det gjør deg også til et opplagt mål for snikskyttere. Under nattoppdragene kan man tenne og slukke lyset med en knapp, mens en annen utløser mechens selvdestruksjonssekvens.

Dette er en annonse:

Men denne gang er du ikke alene i tanksen. Hver mech har en besetning på tre medlemmer, og med deg har du en navigatør, som finner trusler og får oss frem i slagmarken, samt en maskinskytter for infanteri. Ved en håndbevegelse fra venstre mot høyre eller omvendt kan vi velge mellom dem, så vel som å kommunisere med og motivere dem.

Det er mer enn en gimmick, og bidrar til å avbilde spenningen vi opplever på slagmarken. Navigatøren bestemmer seg etter hvert for å desertere, som tvinger deg til å hive deg ut etter ham og slå ham til fornuft. Alternativt kan du la ham stikke av, og overlate ham til sin egen skjebne slik at du overtar hans funksjoner. Det gjør det imidlertid vanskeligere å navigere seg gjennom minefelter.

Steel Battalion: Heavy ArmorSteel Battalion: Heavy Armor

Oppførselen inne i mechen påvirker spillet i stor grad. Er det verdt å sette besetningen på plass mitt i kampens hete, eller er det enklere å styre tanken på egen hånd? Samarbeid er viktig, og har stort potensial. Du beordrer ikke uspillbare figurer. For selv om våpenavfyring er en prosess over flere trinn er det underholdende nok til å prøve igjen og igjen og igjen.

Ifølge Kenji Inafune er det snakk om et FPS-spill med Steel Battalion-stemning, da det eneste som skiller det fra sine forgjengere er blandingen av kontroller og Kinect. Serien må bli mer tilgjengelig og lettere å styre, uten å påvirke vanskelighetsgraden.

Til forskjell fra originalen starter vi ikke helt på nytt om vi selvdestruerer. Man fortsetter i stedet fra et lagringspunkt. Tanken er raskere, men det er fremdeles vanskelig å sikte. Taktikkføringen bestemmer du selv, men i Heavy Armor bør man passe på i større grad - her kan man bli angrepet fra alle sider. Alle våpen er rettet mot oss. Vi er en vandrende pansret målskive.

Steel Battalion: Heavy ArmorSteel Battalion: Heavy Armor

Steel Battalion kommer nok til å bruke Kinect godt. Med det sagt man kan argumentere for at spillet fremdeles krever ekstrautstyr, men den gestikulasjonsbaserte styringen er mye mindre avskrekkende enn forgjengerens system med 40 knapper.

Under demonstrasjonen så vi dessverre at gjenkjennelsessystemet ikke er helt på topp, da det hadde problemer med å følge visse gestikulasjoner.

De tekniske svakhetene og den kjedelige grafikken gjør at Steel Battalion: Heavy Armor ikke er særlig gjenkjennelig. Men samspillet mellom de indre og ytre slagene kan skape en taktisk komponent som kompenserer for problemene.

På nåværende tidspunkt er det vanskelig å få greie på hva som skjer med Steel Battalion. Det er lettere å finne svakheter enn å måle styrkene. Men konseptet er lovende, og om ikke annet er det snakk om en god kjernetittel til Kinect.

Steel Battalion: Heavy Armor

Relaterte tekster



Loading next content