Star Wars: The Rise of Skywalker

Star Wars: The Rise of Skywalker-anmeldelse

Eirik og Ingar har sett den niende og siste filmen i Skywalker-sagaen. Her kan du lese deres spoilerfrie og småskuffede tanker.

Eiriks mening:
Førtito år har gått siden A New Hope startet det elskede Star Wars-universet, så flere generasjoner har gledet eller gruet seg til å se Skywalker-sagaen bli avsluttet i The Rise of Skywalker. Dette er spesielt tilfellet siden både The Force Awakens og The Last Jedi har delt publikum så til de grader. Personlig synes jeg førstnevnte er en relativt god film, men avhengigheten av nostalgi setter en kraftig demper. Rian Johnsons film tar på sin side litt flere sjanser, men gigantiske plothull, et merkelig tempo og behandling av ulike spørsmål gjorde sitt for at jeg gikk inn til episode ni med lave forventninger. Heldigvis vil jeg si...

Star Wars: The Rise of Skywalker

For som forventet er det umulig å avslutte en såpass lang og folkekjær historie på en måte som tilfredsstiller alle. Dessverre virker det som om J.J. Abrams og gjengen har prøvd å blidgjøre hele verden. Et av problemene som raskt blir tydelig er nemlig at verken karakterene eller historien får tid til å puste og gå i dybden. Jeg tok ikke tiden, men det som kanskje er den første halvtimen av filmen hopper så raskt frem og tilbake mellom planeter, karakterer og hva det måtte være at man sitter på kanten av setet til enhver tid uten å kunne tenke over hva som faktisk har skjedd siden forrige gang vi så disse personene og skapningene. Personlig synes jeg dette er utrolig kult der og da, men problemene viser seg senere når andre scener mister mye av den potensielle nerven de ville hatt om filmen hadde tatt seg tid til reintrodusere karakterer som tydeligvis har gjennomgått en del siden The Last Jedi og dedikere mer tid til hver situasjon for å fremheve viktigheten av hver enkelt. I stedet ender vi opp med en historie som bare finner opp ting som må finnes, plutselig spinner opp en lett måte å løse problemet og deretter finner en ny gulerot før det hele gjentar seg.

Ta for eksempel Rey, Finn og Poe, denne trilogiens åpenbare svar på Luke, Leia og Han. Disse har plutselig blitt kjempegode venner og har gjennomgått ting som har skapt ulike følelser mellom dem. Når det så oppstår situasjoner som krever samarbeid, skaper uenigheter eller vekker sterke følelser ender det ofte opp med å virke ufortjent og ut av intet. De av dere som mislikte hvordan Rey plutselig klarte å gjøre utrolige ting med kraften bør også forberede dere på lignende situasjoner her hvor det egentlig bare virker som om hun får egenskapene siden forfatterene trengte en rask og påtvunget måte å bringe historien dit de ville.

Heldigvis er det ikke alt som skuffer. Både Daisy Ridley, Adam Driver, Oscar Isaac og John Boyega gjør en meget imponerende jobb i sine respektive roller, og gir sitt bidrag for at nesten hele følelsesregisteret får kjørt seg gjennom filmen. John Williams' enestående musikk bringer dette til helt nye nivåer med både klassikere og nye melodier som tar følelsene til høyder filmen aldri ville hatt en sjanse til uten.

Som vanlig leverer også både Abrams og Industrial Light & Magic varene når det gjelder det visuelle. Tempoet tar oss til noen meget varierte og helt absurd hakesleppende omgivelser fylt med merkelige skapninger og førsteklasses action hvor både spesialeffekter og praktiske kullisser får kjørt seg. Både skalaen og detaljene er på sitt ytterste i sagaens avsluttende kapittel, så det er tydelig at skaperne har ønsket å målbinde alle og enhver.

Dette gjelder også for oss som følger med på mer enn bare filmene. Referanser til både Star Wars Rebels, Star Wars: The Clone Wars, tegneserier og mer er spredd gjennom hele filmen. Fanservice har helt klart stått i fokus for å si det slik, noe som nok også vil splitte fansen.

Abrams følger nemlig suksessoppskriften fra The Force Awakens ved å ta ekstremt mye inspirasjon fra The Empire Strikes Back og Return of the Jedi. Han tar atter en gang såpass mye inspirasjon at det til tider blir ekstremt lett å se "overraskelser" komme på tolv parsec avstand. Det kan nesten virke som om filmen vet det selv, for når disse trådene skal løses opp mot slutten begynner ting å gå ekstremt fort etter et lite pusterom i midten. Her skal vi ikke få tid til å tenke over likhetene og hva vi har lært, så det er bare å peise på med dialog og intense kamper både i luften og på bakken.

Nå har jeg helt klart hørtes ekstremt negativ ut, men Star Wars: The Rise of Skywalker er i grunn en helt grei avslutning på denne trilogien. Her får vi servert mye av det samme dramaet, humoren og spenningen som før. Problemet er bare at den lider av at vi har sett og hørt alt før, samt selve trilogiens oppbygning. Personlig tror jeg sistnevnte skal ha mye av skylden for de fleste hakene. Det er så tydelig at alt ikke har gått som planlagt i de to forgjengerne, så regissører og forfattere har ikke gått inn med samme plan. Dermed må denne siste delen nøste opp og forklare ting den verken hadde tid til eller gode begrunnelser for. Sluttproduktet ender derfor opp med å bli en helt grei popcornfilm, men en intetsigende Star Wars-film som i hovedsak leverer heseblesende action med et fåtall gripende historier mellom tamme hurtigløsninger på store spørsmål.

6,5/10

Star Wars: The Rise of Skywalker

Ingars mening:
Jeg har satt stor pris på de to foregående Star Wars-episodene, og er blant dem som vil forsvare The Last Jedi som et herlig dekonstruksjonlistisk perspektiv på Star Wars. Jeg må derimot raskt erkjenne at Rise of Skywalker ikke helt blir den finalen jeg hadde håpet på. Til det oppdager jeg raskt at klippingen i filmen er rotete, historien for fragmentert og trådene som skal nøstes opp litt for mange. Det kan virke som at J.J. Abrams forsøker å «fikse» opp i de foregående filmene, samtidig som at han skal introdusere nye historieelementer og løse disse i løpet av filmen.

Det er alltid lettere å starte en god historie enn å avslutte den på en tilfredsstillende måte (se bare hvor mange som mislikte siste sesong av Game of Thrones), og for Rise of Skywalker henger lista ekstra høyt etter to svært innbringende filmer. Det er også to filmer som har splittet fans, og særlig The Last Jedi fikk mye ufortjent tyn på internett. Dette virker det som at filmskaperne har tatt litt for mye hensyn til i denne omgang, for Rise of Skywalker spiller kortene sine litt for trygt. Det er også flere instanser der Rise of Skywalker forsøker å gjøre om på elementer fra de to foregående filmene, noe som dessverre ikke tjener til filmens fordel. Ikke bare det, men dette skaper også mange flaue øyeblikk i filmen (ikke Hayden Christensen i Attack of the Clones-flaue, men flauere enn det jeg liker).

Samtidig er det også mye med filmen som gjør at man koser seg underveis. Den er eventyrlysten og lattermild, og for min del fungerer trioen med Rey, Finn og Poe ganske godt (at de nå er blitt såpass gode kollegaer kan man lese mer om i bøkene). Filmen har også både store og emosjonelle øyeblikk som gir filmen tyngde, selv om noen av de emosjonelle øyeblikkene ikke får den pausen man trenger for å prosessere dem. Noe av det som løfter filmen litt ekstra er at den knyttes tettere opp til det utvidede Star Wars-universet. Dette er nokså unikt for en Star Wars episode-film, for tidligere har det alltid gått andre veien. Dessuten er det alltid en fryd å lytte til John Williams' komposisjoner, som dessuten har noen vakre koblinger til tidligere filmer.

Likevel nøler jeg ikke med å kalle dette den svakeste av de tre nyeste episodefilmene. Det føles som at Rise of Skywalker er redde for å gjøre internett sint igjen og gjør sitt beste for å unngå dens vrede, samtidig som at filmen dermed tar noen vendinger som ikke gir særlig mening i det store bildet. Den er ikke dårlig av den grunn, og befinner seg fortsatt langt unna noen av de verste øyeblikkene i prequel-trilogien. Samtidig kjennes det som at Obi-Wan Kenobi veiver med hånden i det fjerne og mumler «This is not the finale you're looking for.»

6/10

Star Wars: The Rise of Skywalker
6 / 10