Norsk
ARTIKKEL - SPONSET INNHOLD

Spørsmål 3 i Detroit: Become Human-konkurransen vår er her!

Det tredje spørsmålet i den store Detroit: Become Human-konkurransen vår har ankommet. Klikk deg inn, se videoen, besvar spørsmålet, vinn fet premie!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Spørsmål 3: Hvilken av de tre hovedpersonene i Detroit: Become Human er du mest interessert i å lære mer om, og hvorfor?

HQ

Spørsmål 2: Hva synes du Quantic Dream sitt neste spill skal handle om?
(Besvar spørsmålet i kommentarfeltet)

HQ

Spørsmål 1: Hvilken figur fra spillene til Quantic Dream er din favoritt og hvorfor?
(Besvar spørsmålet i kommentarfeltet)

HQ

Under finner du en større artikkel vi har laget i samarbeid med PlayStation, som forteller om utvikleren Quantic Dream, og den reisen de har vært på som nå kulminerer i utgivelsen av Detroit: Become Human. Vi vil samtidig gjerne benytte anledningen til å sparke i gang en stor konkurranse, hvor du har muligheten til å vinne en ganske kul premie.

Samtidig med at vi tilføyer nye videoer, tilføyer vi også spørsmål, og de skal du bare besvare i kommentarfeltet, og så kan du bli den heldige vinneren av en Glacier White PS4 Pro, samt et eksemplar av Detroit Become Human.

Quantic Dream, med David Cage ved roret, slipper Detroit: Become Human denne måneden. Dette blir deres første utgivelse siden Beyond: Two Souls kom helt tilbake i 2013, og forventningene er uten tvil store. Det er et stort øyeblikk, både for utvikleren og Sony, da dette er en PS4-eksklusiv tittel i likhet med Quantic Dreams to tidligere spill; Heavy Rain og Beyond: Two Souls. Det er ingen tvil om at reisen Sony og Quantic Dream satt ut på for så mange år siden har skapt masse damp til hype-toget til det nye spillet.

Dette vakre forholdet mellom Sony og Quantic Dream startet i 2010 med Heavy Rain, en krim-thriller som ble godt mottatt verden over, ikke bare på grunn av historien i spillet, men også på grunn av måten fortellingen utviklet seg. Det handlet ikke bare om Origami-morderens drapstokt, men også om hvordan de fire protagonistenes liv flettet seg sammen, hvordan de påvirket hverandre og hvordan en persons handlinger skapte en sommerfugleffekt som kunne få katastrofale følger.

Det er trygt å si at det var et spill hvor valg virkelig betød noe. Handlinger hadde konsekvenser, i så stor grad at et feiltrykk under en slåsskamp kunne få en figur drept, eller et dårlig valg kunne få katastrofale følger. Som et resultat av alle forgreningene i løpet av spillets historie vil nesten ingen gjennomspilling av Heavy Rain være helt lik den forrige, være det seg i form av sluttresultatet eller de små avvikene underveis.

Detroit: Become Human

Etter en ventetid på tre år fikk vi spille Beyond: Two Souls, et spill som benyttet seg av motion capture-teknologi og som hadde store navn som Ellen Page og Willem Dafoe på rollelisten. Historien dreier seg rundt Jodie Holmes (Ellen Page), og følger hennes liv fra barndommen, gjennom oppveksten og forbi. Haken med dette spillet var at historien ikke ble fortalt kronologisk, men heller hoppet mye frem og tilbake mellom forskjellige hendelser i Jodies liv. Quantic Dream eksperimenterte med historiefortelling på en måte vi ikke fikk se i Heavy Rain, og bestemte seg for å vise hva historien hadde å by på ganske så sakte, hvilket betød at å spille gjennom spillet en andre gang var ganske annerledes på grunn av alt man hadde lært og visste fra første gjennomspilling.

Mens Heavy Rain fokuserte mye på en flyktig seriemorder i en neo-noir setting, fokuserer Beyond heller på en smal gruppe personer. Mesteparten av tiden fokuseres det selvsagt på Jodie, men her er det også et overnaturlig element. Historien dreier seg nemlig rundt Jodies evne til å kommunisere med en ånd kalt Aiden, som kan brukes til å få tilgang til nye områder i spillet og manipulere verden rundt seg. Dette er naturlig nok også grunnen til at Jodie blir behandlet som en lab-rotte fra starten av spillet, og selv om de har mange likheter, gir dette en helt annen opplevelse enn Heavy Rain.

Det visuelle fikk seg også en oppgradering, da ekte og flinke skuespillere, ved hjelp av motion-capture, kunne gi oss en mye mer polert opplevelse enn før. Selv den dag i dag holder spillet seg godt sammenlignet med den oppussede PS4-versjonen av Heavy Rain. Uansett, Heavy Rain hadde det samme fokuset på narrativ og forgreningsvalg, ved å gi deg forskjellige viktige valg, inkludert et ganske stort på slutten. Historien var i sentrum av Quantic Dreams filosofi, som alltid.

Detroit: Become Human

Om vi beveger oss fem år frem i tid er vi tilbake til nåtiden, hvor vi forbereder oss på lanseringen av Detroit: Become Human, utviklerens neste utgivelse og deres første nye spill til PS4. Fra hva vi har sett ser det absolutt ut til å være et Quantic Dream-spill. Med det mener vi at det er en ganske filmatisk opplevelse med det samme fokuset på historie og narrativ, inkludert valgene man må gjøre. Det er interaktivt, engasjerende og det viser en tydelig inspirasjon fra begge spillene som kom før det.

Som alltid med disse spillene er det ikke en illusjon om valg, som hovedforfatter Adam Williams forklarte til Gamereactor under et nylig intervju:

«Ingen figurer er trygge,» forklarer han. «Du kan miste hvem som helst, eller alle, før historien er over, og det er noe jeg tenker er viktig fordi det er en måte å få valg til å virkelig bety noe på, noe som oppmuntrer spillere til å tenke over valgene sine og det er også en måte å signalisere til spillerne at spillet virkelig lytter, at dine valg betyr noe; det er ikke en illusjon om å kunne velge.»

HQ

Innsatsene kunne ikke vært høyere altså, men hvem er det du skal styre gjennom denne nær-fremtidsversjonen av Detroit i 2038? Først ut har vi detektiv Connor som vi så jakte ned en androide i en tidlig trailer. Vi har også vaktmesteren Markus, som er fullt klar over tilstanden til androidene og oppmuntrer dem til å gjøre opprør. Til slutt har vi Kara, en husholderandroide som var i sentrum av en handlingstråd om misbruk i hjemmet i en trailer vi så på Paris Games Week forrige oktober. Slike hardtslående historier er faktisk noe utvikleren ikke vil skyve under en stol:

«Jeg kan fortsatt forsikre dere om at vi vil holde oss trofast til vår visjon, og til David Cages visjon, om å fortelle en ærlig historie med skikkelig innvirkning,» forklarer Williams. «Vi vil ikke vike fra hvor historien vil ta oss, så lenge det er i samsvar med våre verdier som spillutviklere. Vi ville aldri fortalt en historie som glorifiserer noen form for vold eller sosiale problemer, men vi tror på at spillet ikke ville hatt den samme innvirkningen hvis noe ukomfortabelt aldri skjedde, eller om spillerens valg ikke hadde reelle konsekvenser.»

En annen viktig ting å bemerke seg er også at alle disse tre figurene er androider, og gjennom spillet vil vi se verdens gjennom deres øyne, i en verden der androider ikke er spesielt godt tatt imot av visse medlemmer av samfunnet, spesielt om man tar til hensyn at det for noen kan se ut som de tar jobber fra mennesker. «Vi jobbet veldig hard med å forestille oss en realistisk visjon av hvordan fremtiden vil se ut for oss, og vi så på forskjellige undersøkelser og snakket med forskere og fant ut at flere av dem sa at arbeidsledigheten kanskje ville stige til 30-35%, bare fordi vi erstatter menneskelig arbeidskraft med maskiner så fort vi har muligheten til det» forteller David Cage til Gamereactor.

HQ

Mens spillet muligens forutser potensielt veldig virkelige problemer menneskeheten kan stå ovenfor i en nær fremtid, ville det vært galt å ignorere at det også gjenspeiler veldig virkelige problemer i dagens samfunn, som sexisme og rasisme for eksempel. Dette er ikke noe nytt, da spill som Deus Ex nylig har beveget seg inn på de samme områdene, men det er nytt territorium for Quantum Dream, som har lagt lista høyt, nå som de beveger seg fra de relativt isolerte historiene i Heavy Rain og Beyond: Two Souls, og over til et bredt sosialt narrativ hvor figurene er i stand til å påvirke hele byens skjebne og ikke bare ett enkelt narrativ.
Dette er dog ikke bare en historie om de gode mot de onde, som Cage forklarte helt tilbake i 2016:

«Det er litt mer komplekst enn det, og kanskje det har noe å gjøre med en form for skuffelse over menneskeheten generelt. Vi lever i en ganske interessant tidsepoke hvor mye skjer rundt oss og man kanskje lurer på hvorvidt vi fortsatt er de gode eller ikke. Og kanskje en annen form for intelligent liv, som for eksempel androider, ville vært en bedre skikket rase til å bo på planeten enn hva vi er akkurat nå. Men det er veldig mørkt, og veldig meg. Men det er en interessant ting å gjøre, å snu opp ned på ting for å se på oss fra en annen vinkel, gjennom andre øyne. I dette tilfellet blir menneskenes oppførsel sett fra androidenes perspektiv, og vi får se hva de tenker og synes om oss."

For å kunne snakke mer om hva vi allerede vet om Detroit: Become Human, må vi dykke dypere inn i hver av protagonistenes historie. Kara, for eksempel, er som tidligere nevnt en husholderske, og som det ble avslørt i PWG traileren befinner hun seg også i et dilemma: hun ser eieren Todd drepe datteren Alice i et raseriutbrudd. Hva kan hun gjøre? Det spørsmålet kan besvares på flere måter; hun kan hjelpe Alice med å flykte, forsøke å snakke med Todd, eller faktisk også dø i Alices sted om ting går skikkelig galt.

Detroit: Become Human

Det er dog mer ved henne enn kun denne ene familien, hun er nemlig en androide som har utviklet en samvittighet. Som vi finner ut i en traileren hennes begynner hun å føle «noe annerledes, et varmt pust som forteller meg at jeg... lever». Som tittelen indikerer er dette noe alle tre figurene må se seg nødt til å konfrontere mens de finner meningen med livet sitt, former sin egen identitet og finner ut akkurat hva det betyr å være selvbevisst, men Kara ser ut til å være litt mer spesiell ettersom hun først nå begynner å utvikle en kunstig intelligens, med spilleren med seg på disse første, forsiktige stegene.

Deretter har vi Markus, en androide som som blir angrepet og misbrukt tidlig i sin trailer av mennesker som mener at androider "stjeler" jobbene deres. Han føler vekten av undertrykkelsen fra sine skapere, og tyr til opprør og oppfordrer andre til å gjøre det samme, setter androider fri fra det han kaller slaveri og forsøker å tvinge dem til å forstå at den eneste muligheten er å kjempe tilbake.

I episoden vi allerede har sett er Markus på vei for å forsøke å "frigjøre" en gruppe androider idet politiet ankommer, og du får valget mellom å stikke av eller bli. Om du stikker av får du ikke fullført oppdraget ditt, blir du kan du protestere, enten fredelig eller voldelig. Valget er, som alltid, ditt.

Sist, men ikke minst, har vi Connor, en androidedetektiv som jakter ned andre androider som avviker fra deres programmering. Hans interaksjoner med en androide som holder en jente som gissel, forsterker konseptet om å ta valg og leve med dem, da forhandlingsprosessen fort kan ende opp med at jenta dør, og at du står igjen uten noen andre å skylde på enn deg selv.

Mekanisk sett ser han ut til å ha samme funksjon som Norman Jayden fra Heavy Rain, der man utforsker åsteder med futuristisk teknologi og samler bevis man deretter må prøve å forstå. Han er den mest avanserte prototypen som selskapet CyberLife noen gang har laget, og det er trygt å anta at hans etterforskning av androidenes 'avvik' fra deres programmering vil lede ham til å stille spørsmål ved sin egen rolle og hans standpunkt i konflikten mellom mennesker og kunstig intelligens.

Detroit: Become Human

Andre ting vi vet om Detroit er at det ser ut til å være mekanisk veldig likt tidligere spill fra Quantic Dream, det inneholder en god miks av actionfylte QTE-sekvenser, som ofte kan bety forskjellen mellom liv og død om vi skal basere oss på tidligere spill, og flere overveide valg i situasjoner, som i dialog eller når man blir konfrontert med dilemmaer.
Via disse metodene vil Cage at vi skal bygge historien og forme den med våre avgjørelser, og våre feilgrep. «Selvsagt, ideen med Detroit er å skape et spill hvor spilleren ikke bare er skuespilleren, men også den sentrale forfatteren av historien,» forklarer han. «Vi vil virkelig at spilleren skal være i stand til å fortelle sin egen historie i denne verdenen og gjøre valg, ta avgjørelser som virkelig vil forme narrativet og gjøre hver fortelling unik.»

Hvor historien går og avgjørelsene vi tar er alle bak lås og slå for nå, men det er ikke lenge til vi har muligheten til å dykke inni i Quantic Dreams fascinerende fortelling, og livene til disse tre tilsynelatende usammenhengende figurene, så vel som den troverdige og konfliktfylte verdenen i Detroit: Become Human. Det har vært en lang reise for å komme hit, men vi er glade for at vi endelig skal få sjansen til å finne ut hva det betyr å Become Human.

Relaterte tekster

Detroit: Become HumanScore

Detroit: Become Human

ANMELDELSE. Skrevet av Ingar Takanobu Hauge

Hva skjer hvis roboter trosser sin programmering og utvikler fri vilje og selvbevissthet? Det er noe av tematikken som berøres i Detroit: Become Human.



Loading next content