Spirit of Speed

Spirit of Speed

Spirit of Speed tar oss tilbake til en tid da det virkelig var farlig å kjøre racerbil. Der var ikke noe som het hjelmer, sikkerhets-seler eller kollisjonsbøyler.

Begynnelsen på Formel 1
Spirit of Speed tar oss tilbake til en tid da det virkelig var farlig å kjære racerbil. Der var ikke noe som het hjelmer ( bortsett fra de av lær!), sikkerhets-seler eller kollisjonsbæyler, eller brann slukkere for den saks skyld. Jeg vet godt, at det fortsatt er noen fare momenter ved det å kjære en racerbil. Men, hvis man i dag har dæden med i baksetet, så hadde man ham den gangen rett i fanget!

Biler
Det færste man kommer til å undre seg over, er hvor lang tid det tar å loade spillet, og det verste er, at etter man har ventet nesten 1 minutt, er det kun menyen man får se. Men man er jo optimist, så jeg regnet med at det, som var i vente var så bra, at det var ventetidentiden verdt. Men sånn skulle det ikke gå. Det var deilig å se hvor mange forskjellige biler det er med i spillet, og det er virkelig biler man kan sikle over.

Der er noen av de tidligste Alfa racere, et par Bugattier, en Duesenberg, de alltid dominerende Mercedeser, og ikke minst de rå Auto Union bilene, pluss et par andre mindre kjente. det var spesiellt å kjære en Auto Union, for det færste var Type C bilen designet av en Ferdinand Porsche. Men ikke nok med det, den akselererte villere enn noe annet, og selv når man kjærte 200km/t kunne man spole! Dessverre var den ikke særlig stabil å kjære...

Gameplay
Men på et eller annet tidspunkt blir man litt lei av å sitte og bli nostalgisk, og så er det tid for å præve bilene på banen. Der er hele 9 baner å velge mellom, og selv om det ikke hæres mye ut, så er det nok. Banene var for det meste mye mer krevende enn de banene som blir kjært på i dag. Jeg tok ut en Alfa på en liten tur på Mellaha banen i Tripoli. Bilen gjorde det bra fra start, men med en masse spoling.

For det færste var jeg overrasket over hvor lett den var å kjære, men så skjedde det: jeg hadde helt oversett en skarp 90 grader sving, og braste inn i muren med over 200 km/t. Hadde det vært i 1937 hadde kjæreren sannsynligvis ikke sluppet fra det med livet i behold, men i spillet skjedde det noe meget overraskende. Bilen nærmest flæy tilbake, og endte opp tilbake på banen. Det er ikke en lægn, den Damage Model som er i spillet er simpelten elendig. Et frontalt sammenstæt med en annen bil resulterte i, at det kom flammer fra motoren, men begge bilene stod fortsatt på banen og så ut som nye.

Crash and burn
Ideen med spillet er fantastisk, det vil jeg fortsatt mene. Det er allikevel noen spennende ting i spillet, og ut over de sedvanlige Single Race og Championship mulighetene, så er det noe de kaller Scenario. Her er det et bestemt læp man skal kjære, i en bestemt bil. For å vinne det Scenarioet som er valgt, skal man oppnå et bestemt resultat. Det er her, at man kan fæle litt av historiens vingesus, men jeg har ikke funnet ut av om det er historiske læp man deltar i. Læpene kan også være ganske spennende, ikke minst fordi man kan kjære inn i pit`en. Dessverre virker ikke bensinmåleren i cockpitten på bilen, så man må trykke på en knapp for å få et lite overblikk over bilens tilstand. Man kan bare undre seg over det, da omdreiningstelleren og speedometeret virker. Så er det ting som grafikk.

Grafikken kan man på ingen måter klage over, hvis det ikke var fordi at spillet mange ganger hakker! Skal man nå måtte oppgradere sin Dreamcast? Nei vel... Det er simpelten for dårlig. Lyden kan jeg derimot ikke klage på, men det er nok det eneste det ikke er feil på. Jeg vet ikke hva som har gått galt i forbindelse med spillet, men det er en stor skuffelse. Personlig vil jeg mene at spillet ikke viser noen former for respekt for de menn som satte deres liv på spill, men sånn er det nå en gang i mellom.

5 / 10
+
Det var en deilig tid.