Spintires: MudRunner

Spintires: MudRunner

Vi sendte Daniel rett fra racingbanene i GT Sport til de gjørmete skogsveiene i Spintires: Mudrunner. Greide han overgangen, eller kjørte han seg fast?

Saber Interactive gir oss muligheten til å kjøre rundt i gjørme på jakt etter tømmer i Spintires: Mudrunner. Jeg må innrømme jeg var skeptisk i utgangspunktet, men hadde det overraskende morsomt med spillet.

Etter å ha kjørt som et svin i raske superbiler i Gran Turismo Sport den siste tiden, fikk jeg i oppdrag å bytte ut svin med gris for å drive litt gjørmekjøring i skog og mark. Med min aller beste venn, vinsjen, har jeg den siste uka opplevd mange flotte eventyr med en god porsjon irritasjon innimellom.

Spintires: MudRunner

Bare for å ha det klart fra begynnelsen av så er ikke Spintires: Mudrunner et stort spill som konkurrerer med utgivelser som Farming Simulator og lignende. Spintires: Mudrunner er noe eget. Saber Interactive fokuserer på realistiske bevegelser på kjøretøyet og omgivelsene. Det er utrolig avansert samtidig som det er veldig enkelt. Det gir meg en realistisk følelse av å sitte ordentlig fast i gjørma, og jeg liker det.

Det virker rimelig enkelt å måtte kjøre rundt i skogen på gjørmete veier for å samle inn tømmer, men som jeg smertelig fikk erfare tidlig i spillet var det langt ifra enkelt. Gjørmete veier med store områder dekket av vann er en utfordring for ethvert motorkjøretøy, selv med dekk laget for å takle forholdene. Det skjedde mer enn én gang at jeg satt meg fast, og måtte ha hjelp for å komme meg opp igjen. Dette er ting som blir fryktelig frustrerende de gangene jeg er har kommet et stykke ut i oppdraget, og må hente hjelpebilen helt fra start for å komme frem til bilen som sitter fast i gjørma. I ett av tilfellene endte jeg i tillegg opp med å kjøre meg fast med bilen som skulle trekke opp førstnevnte slik at begge bilene druknet i vannet til slutt.

Spintires: MudRunnerSpintires: MudRunner

Selv om spillet er frustrerende til tider er det samtidig befriende behagelig og avslappende. Jeg slipper å stresse med å ta avgjørelser på kort tid, og dette gjør det til et perfekt spill om jeg bare skal slappe av og kose meg litt. Det er ikke stappet fullt av forskjellige spillmoduser, og jeg kan enkelt velge om jeg vil ta noen utfordringer for å lære meg flere teknikker, eller om jeg vil begi meg ut på større oppdrag i forskjellige områder.

Mekanisk sett så fungerer alle kjøretøyene i spillet på en god måte, og det hele virker veldig realistisk. Jeg skal ikke skryte på meg å ha kjørt alle disse maskinene i virkeligheten, men jeg får følelsen av at alt oppfører seg som det skal. Tilbakemeldinger jeg får fra min kamerat som kjører slike maskiner til daglig tilsier også at dette ser realistisk ut.

Spintires: MudRunnerSpintires: MudRunnerSpintires: MudRunner

Visuelt sett har spillet noen små utfordringer med småbugs jeg finner, men i det store og hele ser det meste meget bra ut. Busker og trær oppfører seg naturtro, og selv om enkelte småtrær virker å tåle i overkant mye ved tilkobling av vinsjen, brekker de aller fleste trær på en troverdig måte ved for stor motstand.

Å manøvrere en heisekran for å plukke opp tømmer var kanskje den største utfordringen jeg møtte på i spillet. Jeg har forstått det slik at dette er en liten kunst å mestre i virkeligheten, og det er akkurat den følelsen jeg får ved å prøve meg på dette selv i Spintires: Mudrunner. Her gjelder det å være millimeternøyaktig og ikke overlate for mye til tilfeldighetene. Bommer jeg litt med nøyaktigheten ved avlevering må jeg nemlig starte helt fra begynnelsen av, og det gjør utfordringen enda større.

Kort oppsummert er Spintires: Mudrunner et spill jeg fint kan kose meg med en rolig søndag hvor lørdagen ble litt hard. Her er det ingen høye lyder eller overraskelseselementer som gjør at opplevelsen blir ubehagelig. Maskinene jeg kjører rundt i oppfører seg normalt tregt, og lydene jeg får servert gjennom spillet er også meget realistiske. Finner jeg at spillet blir litt for lett (noe som ikke er veldig sannsynlig med det første...) kan jeg i tillegg velge en Hardcore-modus som gjør at jeg må sitte i cockpiten gjennom hele oppdraget. Gjørmete sidespeil gjør dette til en utfordring som viste seg å være litt for stor for meg, men for en hardbarka gjørmefører vil nok dette være en glimrende utfordring å begi seg ut på.

Flerspillerdelen av spillet er uansett hvor jeg får mest igjen for spillet. Får jeg med meg tre andre venner ut på oppdragene blir alt så mye mer underholdende og morsomt. Utfordringen på dette området kan dog være at tilkoblingskvaliteten kan variere veldig selv om man sitter på en god internettlinje.

8 / 10
+
Realistisk, god grafikk og gode lyder. Avslappende og moro