Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
artikler
Starcraft

Spillåret 1998: StarCraft

1998 var et spillår som revolusjonerte spillbransjen med en rekke utgivelser som ble banebrytende klassikere. I den nye artikkelserien Spillåret 1998, ser vi tilbake på spill som kom ut for tjue år siden. Først ute er Anders, som tar en nærmere kikk på den sørkoreanske nasjonalsporten, bedre kjent som StarCraft.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

I går (31. mars) var det 20 år siden StarCraft så dagens lys. Blizzard selv vet å sette pris på sin egen spillhistorie og tradisjonen tro feirer de med å dele ut diverse goder i resten av sine spill. I Diablo III kan du få din egen Battlecruiser, Heroes of the Storm tilbyr tre ulike portretter, og i Hearthstone kan du få tre Kobolds & Catacombs-pakker. I World of Warcraft kan du utføre "salute"-kommandoen på et av StarCraft-kjæledyrene i spillet, for å oppnå en "Salute to StarCraft"-achievement. Sist, men ikke minst, har Widowmaker fått et eget Sarah Kerrigan-skin i Overwatch.

Vi dødelige må derimot finne en annen måte å hylle klassikeren på, noe vi gjør ved å se litt tilbake på hvilke spor StarCraft har klart å legge igjen i videospillenes verden.

Starcraft

Den spede begynnelsen

1998 var et år hvor PC-spill og særlig flerspiller over internett, fremdeles var nysådde frø. Sanntidsstrategispill fantes i et knippe fåtall, med spill som Dune II, Command & Conquer: Red Alert, Warcraft og Age of Empires. Blizzard Entertainment var et selskap i vekst og hadde tidligere oppnådd god suksess med Warcraft II. Nylig hadde de også sluppet det første spillet i sin nye franchise Diablo, men det skulle ikke stoppe dem i å la fantasien snurre videre. Kort tid etter dukket nemlig StarCraft opp, et spill satt i det ytre rom, med ulike raser i strid med hverandre i kamp om dominans og overlevelse. I motsetning til de mer "virkelighetsbaserte" spillene Age of Empires og Command & Conquer, var nok dette mer fiksjon enn noe annet i denne sjangeren. Kanskje var det noe av årsaken til StarCrafts umiddelbare suksess, med over 1,5 millioner solgte kopier samme år.

StarCraft videreførte også grunnkonseptet til de etablerte spillene i sjangeren. Å samle ressurser, utvide basen, bygge opp en hær, for så å møte motstanderen på slagmarken, er elementer som også er å finne i dette spillet. Men StarCraft bød i tillegg på en mer strategisk-variasjon enn det som hadde vært å oppdrive tidligere. I Age of Empires' tilfelle har man i utgangspunktet 12 sivilisasjoner å velge mellom. Til syvende og sist er det dog ytterst få ulikheter mellom disse sivilisasjonene, da alle kan rekruttere samme typer enheter, i tillegg til at enhetene ser helt identiske ut.

Det var ikke særlig taktisk klokt å ta i bruk den samme strategien hver runde.

StarCraft introduserte kun tre raser: Terran, Protoss og Zerg. Forskjellen var at hver av disse rasene var unike, både i enhetsrekruttering, våpenoppgradering og spillestil. Mens Zerg-fraksjonen lot deg spytte ut enheter til lavere kostnad og i større antall, fokuserte Protoss-fraksjonen mer på teknologi og oppgraderinger. De menneskelige Terran ble ansett som en mellomting. Denne tilnærmingen tvang spillere til å tenke nytt. Nå hadde ikke alle lenger like muligheter, med førstemann til å bygge opp den største hæren. Ei var det heller særlig taktisk klokt å ta i bruk den samme strategien i hver runde.

Starcraft

Strategi og historie i skjønn forening

Til å være et strategispill viste StarCraft seg også å være et ganske historietungt spill. Kanskje gjelder dette særlig utvidelsespakken, Brood War. Historien ble delvis fortalt gjennom filmsekvenser, som ikke var videre utbredt i spill på denne tiden. I tillegg hadde StarCraft et tilnærmet komplett stemmeskuespill, som naturlig nok blåste mer liv i både historie og rollefigurer. Blizzard har fortsatt denne trenden i senere tid og de er i dag, etter min mening, blant de beste i bransjen på animerte filmsekvenser.

Men der det virkelig smalt for StarCraft, var i flerspillerdelen. Det neste tiåret solgte spillet rundt 9,5 millioner verden over, mens 4,5 av dem ble plukket opp av Sør-Korea alene. Her ble det etablert som et svært populært onlinespill, blant annet ved at det ble opprettet egne, profesjonelle turneringer. Etter hvert ble det også dedikert egne TV-kanaler til videospill, som blant annet dekket disse turneringene. Således kan man tenke seg at StarCraft var med på å grunnlegge den spirende utviklingen vi ser i dag, både med "streaming" på Twitch og enorme eSport-turneringer.

Starcraft
StarCraft tok helt av i Sør-Korea.

12 år og 10 tilfeldige fakta senere

Det skulle gå hele 12 år før vi fikk se noe mer fra StarCraft-universet. Starcraft II endte opp som en trilogi, avsluttet historien som originalspillet begynte, og plukket opp tråden til den populære flerspilleren StarCraft ble så kjent for. StarCraft II er fremdeles et av de mest populære onlinespillene som finnes, og blir hyppig representert på eSport-arenaer over hele verden. Det betyr på ingen måte at det originale StarCraft er glemt. I dag kan hele spillet, inkludert Brood War, lastes ned gratis fra Battle.net. I tillegg lanserte Blizzard i fjor en oppusset utgave av spillet.

Det betyr på ingen måte at det originale StarCraft er glemt.

Med over 10 millioner solgte kopier, en egen stjerne på det tidligere Walk of Game, samt flere utmerkelser både innen spillmediet og Guinness rekordbok, er StarCraft en klassiker som har vel fortjent en sentral plass i videospillhistorien. Og med det avsluttes denne hyllesten med 10 tilfeldige fakta hentet fra det massive StarCraft-universet.

1. Under sin første visning på E3 i 1996, ble StarCraft kritisert for å være Warcraft II i nytt skinn. Blizzard selv svarte på kritikken ved å remodellere spillet, samt gi Protoss-figuren Artanis sitatet: "This is not Warcraft in space!"

2. "Zerg Rush" ble navnet på en strategisk tilnærming, hvor spilleren produserte massive mengder "zerglings" for så å sende de i angrep veldig tidlig i spillet. Skriver du inn Zerg Rush i Google sitt søkefelt, vil bokstaven "o" dukke opp i flertall, for så å spise opp søkeresultatene.

3. Flere av rollefigurene i spillet har sitater som bryter "den fjerde veggen". Kerrigan refererer f.eks. direkte til Blizzard, mens Artanis ber deg stave navnet hans baklengs.

4. Det sørkoreanske militæret dannet et eget, profesjonelt StarCraft-lag. Grunnen? En av medlemmene i militæret var landets beste StarCraft-spiller.

5. StarCraft var det første spillet som, rent fysisk, ble sendt ut i verdensrommet.

6. I 2005 samlet 120 000 mennesker seg for å overvære et StarCraft-mesterskap i Sør-Korea. Det var 40 000 flere enn de som deltok på Super Bowl samme år.

7. I et intervju i 2015 røpet skaperen av serien: Chris Metzen, at StarCraft tidlig i utviklingsprosessen, var ment å handle om "romvampyrer". Resten av utviklerteamet synes dog den idéen hørtes for sprø ut.

8. StarCraft II ble den offisielle oppfølgeren til originalspillet. Men i 2002 annonserte Blizzard et spill kalt: StarCraft: Ghost. Dette spillet skulle finne sted 4 år etter Brood War og la deg styre rollefiguren Nova i et tredjepersonsperspektiv. Det spillet dukket aldri opp på markedet.

9. Det er lansert brettspill, actionfigurer og uttalige noveller, basert på StarCraft-universet.

10. StarCraft har blitt brukt til militær trening, blant annet av United States Air Force.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Relaterte tekster

Spillåret 1998: StarCraft

Spillåret 1998: StarCraft

ARTIKKEL. Skrevet av Anders Aarhus

I går (31. mars) var det 20 år siden StarCraft så dagens lys. Blizzard selv vet å sette pris på sin egen spillhistorie og tradisjonen tro feirer de med å dele ut diverse...

Last ned Starcraft og Brood War gratis

Last ned Starcraft og Brood War gratis

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Blizzard jobber med en remaster av klassikeren Starcraft og utvidelsen Brood War. Det betyr imidlertid ikke at de har glemt originalen, og nå har de gjort spillet gratis...



Loading next content