Spider-Man

Spider-Man: Silver Lining

De to foregående utvidelsene bydde på helt grei underholdning, men det viser seg at Insomniac bare sparte på mesteparten av kruttet til slutten.

The Heist og Turf Wars var helt greie utvidelser til Spider-Man, men det var bare så altfor tydelig at Insomniac betraktet disse tre episodene som en og samme pakke historiemessig. De to første episodene endte begge opp med en rekke løse tråder som gjorde meg bekymret for at utviklerne aldri hadde en sjanse til å samle alt i siste episode. Nå skal det sies at enkelte tråder ikke blir helt løst i Silver Lining heller, men de få som er igjen bygger på en fortreffelig måte opp til den åpenbare oppfølgeren om noen år.

Spider-Man
Spider-ManSpider-Man

For som både tittelen og trailerne vi har fått avslører er Silver Sable tilbake i byen. Grunnen er selvsagt at hun har fått med seg at Hammerhead har stjålet mye av utstyret hennes, og er derfor på jakt etter den hardhodede karen. Fremgangmåtene hennes er ikke akkurat like vennlige som Spider-Man, noe som fører til et anstrengt forhold mellom de to mens de jakter på han. Ting blir ikke akkurat lettere for Parker ved at både Miles og Mary Jane sine liv utvikler seg på en slik måte at han kunne trengt åtte hender for å håndtere alt sammen. På toppen av det hele har vi Yuri, som virkelig viser nye sider av seg selv nå som hun ikke jobber for politiet lenger. Alt dette blandes sammen på en meget god måte i telefonsamtaler, storslagne filmsekvenser og lydopptak. Insomniac Games har gått tilbake til det som fungerer i selve spillet i tredje episode, og det fungerer på flere måter.

Blant annet får vi lete etter ni samleobjekter som lar oss bli bedre kjent med Yuri og lære hvordan livet hennes har vært siden Turf Wars. En ganske liten sak, men jeg har alltid vært stor tilhenger av samleobjekter som gir mer informasjon om universet og avsluttes med et interessant sideoppdrag. Dette er ikke det eneste sideoppdraget heller. Vi får også endelig muligheten til å møte Screwball ansikt til ansikt, samt møte en annen person som både gir oss mer informasjon om Sable og kanskje legger noen byggesteiner for oppfølgeren.

Gameplaymessig er det mye av det samme som vi har i The Heist og Turf Wars. Den nye kriminelle handlingen du må stoppe er en slags horde-lignende modus hvor bølger av fiender prøver å komme seg inn i en lastebil. Dette fungerer jo helt greit, men når mesteparten av utvidelsen allerede er fokusert på slåssing er det i hovedsak den nye fiendetypen som tilfører det lille ekstra. Jetpack-fiendene har nemlig fått fingrene i noen spesielle granater som lager store kuler av den røde gadget-hemmende strålingen i luften, noe som gjør at de av dere som virkelig fokuserer på luftangrep i mange tilfeller må tenke litt annerledes. Ikke akkurat veldig innovativt, men helt klart min favoritt blant de tre nye vi har fått i disse utvidelsene.

Utenom det handler det atter en gang om å denge løs på slemminger i skjulesteder, stoppe kriminelle handlinger i et fåtall distrikter og fullføre Screwball-utfordringer og svinge deg rundt med de tre nye draktene (fire om du teller med den gratis Raimi-drakten) så atter en gang må det poengteres at du enkelt og greit får mer Spider-Man her. Personlig synes jeg dette er helt greit når Insomniac klarer å fullføre historien på en tilfredsstillende måte. Silver Lining bærer preg av å være den utvidelsen de har fått mest tid å jobbe med, for både de intense filmsekvensene og den sjarmerende humoren er så til de grader tilbake her. Nå skal det sies at trailerne atter en gang har røpet mange av de mest spennende sekvensene, men de få som ikke har blitt vist er ekstremt nysgjerrighetspirrende, og gjør ventetiden til et nytt Spider-Man enda vanskeligere.

Spider-Man
Spider-Man
8 / 10