Spider-Man: Far from Home

Spider-Man: Far from Home

Er du i feriemodus? Det er Spider-Man også, og hvem er vel bedre egnet til å avslutte tredje fase av Marvel-filmuniverset?

Det er sommer, sol, ferie og tid for utenlandsreise for mange av oss i disse dager. Pussig gjelder dette også for Peter Parker, noe som danner grunnlaget for den siste filmen i Marvels tredje filmfase.

Verden er i ferd med å komme seg til hektene igjen etter de store omveltningene vi ble vitne til i Avengers: Endgame. Folk flest forsøker å venne seg til en ny hverdag, men tapet av nære venner gjør denne prosessen vanskelig for Spider-Man/Peter Parker (Tom Holland). Bedre blir det ikke av at Peter sliter med å håndtere sine nye følelser for MJ (Zendaya), men heldigvis har han utviklet en plan i forbindelse med den forestående klasseturen til Europa. Det eneste han trenger er fri fra sine edderkoppoppdrag, men dette kan han se langt etter når uromomentene popper opp uansett hvor de drar. Heldigvis får Peter hjelp av en ny og mystisk skikkelse med det klingende kallenavnet Mysterio (Jake Gyllenhaal), men hvem er han egentlig?

Spider-Man: Far from Home

Er det én ting man forbinder med Spider-Man, så er det en lett og ledig tone hvor humor, lettsindighet og alvor går hånd i hånd. Dette sitter som støpt i Spider-Man: Far from Home, noe som gjør den til den perfekte sommerkinofilmen. Glem middelmådige edderkoppfilmer som Spider-Man 3 eller The Amazing Spider-Man-filmene! Det er slik som dette vi vil Spider-Man-filmer skal være. Bakteppet fra Avengers: Endgame skaper en melankolsk undertone for filmen, men dette gir oss også en god film om Peters håndtering av sorg, savn og det å ikke vite sin plass i det fremtidige superheltlandskapet. Likevel er humoren og den lette sommerstemningen aldri langt unna, hvilket viser oss at Marvel og Sony endelig har knekt Spider-Man-koden. Assosiasjonene går fort til fjorårets PlayStation-spill, som også håndterte disse elementene på mesterlig vis.

En av hovedårsakene til at denne balansen går så bra som den gjør er selvfølgelig rollebesetningen. Dette er femte gang siden 2016 Tom Holland dukker opp i rollen som edderkopphelten, og det er ikke urimelig å påstå at han glir bare mer og mer inn i rollen for hver film (hvilket er ganske imponerende, siden han imponerte allerede i Captain America: Civil War). Holland mestrer både Peter Parker- og Spider-Man-delen av rollen sin til det fulle, og man tror virkelig på rollefiguren hvert minutt han preger lerretet. Også denne gangen får han god hjelp av sine medskuespillere, hvor Jake Gyllenhaals rolle som Mysterio er den mest interessante. Mysterio er uten tvil en av de mer ikoniske skikkelsene fra Spider-Man, og Gyllenhaal gjør en solid innsats i sin debut i Marvel-filmuniverset.

Spider-Man: Far from Home

Filmen må derimot trekkes for flere av de øvrige birollefigurene, og da først og fremst klassekameratene til Peter. Vi kjenner igjen flere av dem fra Spider-Man: Homecoming, en film hvor de unge skuespillerne fikk briljere med sine prestasjoner. Denne gangen havner de langt mer i skyggen, inkludert MJ. Det er synd, for her har vi en rekke unge skuespillere som har vist hva de kan få til hvis de bare får stige frem i rampelyset, og det er dermed bortkastet talent at birollefigurene ikke får komme mer til sin rett.

En annen ting som preger Spider-Man: Far from Home er at dette er en lett sommerfilm. Det krever med andre ord at du skrur ned den logisk-analytiske delen av hjernen din noen hakk. Dette er selvfølgelig et underliggende premiss for de fleste superheltfilmer, men skal du sitte og analysere denne filmen med argusøyne vil du sannsynligvis ikke få en like god opplevelse.

Noe som derimot hever opplevelsen er spesialeffektene. Marvel har etter hvert levert flere filmer hvor de utmerker seg på dette området, men det er noen enkeltscener i Spider-Man: Far from Home som virkelig imponerer og som gjør filmen ekstra verdt kinobilletten.

Spider-Man: Far from Home

Det er vanskelig å skulle være den første Marvelfilmen etter Avengers: Endgame, men Spider-Man: Far from Home håndterer oppgaven uten store vanskeligheter. Filmen har noen ankepunkter, men det er få av disse som irriterer eller ødelegger for filmopplevelsen som helhet. Tom Holland er fortsatt den beste Spider-Man vi har sett på film, og Spider-Man: Far from Home er muligens filmen der han gjør sin beste tolkning av rollefiguren så langt. Blir sommersola for sterk er det med andre ord bare å søke tilflukt i Europa med nabolagets vennlige edderkoppmann.

PS: Husk å få med deg begge bonusscenene som dukker opp i rulleteksten.

8 / 10
+