Snooker 19

Snooker 19

Daniel har prøvd å utfordre verdenseliten på Snooker-filten, med vekslende hell.

Snooker er ikke akkurat nasjonalidretten i Norge, men hver vår øker interessen i takt med at verdensmesterskapet arrangeres. Det er nok derfor ikke tilfeldig at Ripstone Ltd lanserer Snooker 19 akkurat i disse dager ettersom VM starter i dag.

Personlig er jeg en skap-snooker-fan som nå og da blir værende på Eurosport-kanalen dersom jeg kommer over en snooker-kamp, men sjeldent planlegger på forhånd å se en kamp. Jeg har heller aldri spilt snooker i virkeligheten ettersom selv vanlig biljard er for utfordrende for min del. I spillverden har jeg derimot hatt mange timer rundt filten, og derfor var det med stor glede jeg satte i gang ferden mot førsteplassen på verdensrankingen.

Snooker 19Snooker 19

Bare sånn at det er sagt fra starten av er Snooker 19 et fantastisk spill rent teknisk. Ballene oppfører seg akkurat slik jeg forventer de skal, og det er ikke en eneste gang jeg tenker tanken om at jeg blir snytt av spillet etter å ha gjort et bra støt under hele min testperiode. Det er slettes ikke her utfordringene til spillet ligger. Det er nemlig på så mange andre områder, dessverre.

Som alle andre sportsspill har jeg en karrieremodus jeg kan gå gjennom. Ripstone Ltd har fått med seg alle lisenser de trenger for å gjøre dette til en så realistisk opplevelse som mulig både med bruk av spillere og lokasjoner. Verdensener Ronnie O'Sullivan og stortalentet Yan Bingtao er begge spillere jeg kan velge å bruke i karrieremodusen, men bare én samtidig. Jeg kan ikke starte to karrieremoduser med en av hver for eksempel. Ønsker jeg å bytte mellom disse to slettes hele karrieren for den jeg har påbegynt, og det samme gjelder også dersom jeg ønsker å bytte vanskelighetsgrad. Derfor er det svært viktig at jeg gjør unna en del treningskamper før jeg begir meg ut i karrieremodusen for å finne ut hvilket nivå jeg ligger på (hadde bare noen sagt dette til meg litt tidligere...).

Snooker 19

Et annet område Ripstone Ltd virker å ha vært i overkant late på er attributtene til hver enkelt spiller. Det utgjør absolutt ingen forskjell om jeg spiller med O'Sullivan, Bingtao eller «vår egen» Kurt Maflin (han er britisk, men har bodd i Norge siden 2003, og spiller under det norske flagget), og det gjør det morsommere på sett og vis ettersom jeg fint kan spille med Maflin uten å være underdog, men det gjør det også kjedelig å ikke kunne utvikle spilleren min eller lage min helt egen.

Foruten karrieremodusen er det lite å velge blant i Snooker 19. Jeg kan spille treningskamper og mot venner både lokalt og på nett, men også den sistnevnte løsningen er meget dårlig løst ved utgivelse. En kamp er begrenset til tyve minutters spill totalt mellom spillerne, og tretti sekunder på hvert støt. I et spill som er såpass preget av presisjon er dette rett og slett ikke nok, og i løpet av femten kamper på nett har jeg fortsatt til gode å få avsluttet en kamp innenfor de tyve minuttene. Alle kampene er blitt avgjort ved at den med flest poeng i det øyeblikket tiden tar slutt står igjen som vinneren, og dette er naturligvis ekstremt frustrerende.

Snooker 19Snooker 19Snooker 19

Presentasjonen av Snooker 19 får nesten terningkast seks. Med unntak av at det knapt er publikum på tribunene visuelt sett er nemlig alt det andre strøkent. Publikum reagerer så og si alltid på riktige tidspunkt og med høyt desibelnivå de gangene det fortjenes. Kommentatoren er også ekstremt nøyaktig, og heller ikke her har jeg opplevd feil. Musikken er rolig og behagelig, og lyden fra nevnte publikum, kø som treffer ball, ball som treffer ball og alt det andre som forekommer i en snookerkamp er rett og slett veldig autentisk. Hadde de klart å fylle tribunene med tilskuere ut i fra lydnivået på disse hadde det vært en innertier.

Kort oppsummert er Snooker 19 et fantastisk spill med tanke på fysikk og teknikk, men har mye å hente på ekstramateriale. Dessverre er det for lite innhold til at dette spillet kan være moro i lengden ettersom det er mangel på progresjon på spillere i karrieremodus. Kunne blitt reddet inn med en god flerspillerdel, men denne svikter i alle fall ved utgivelse, og mister to hele karakterer fra undertegnede bare på det. Jeg er glad for at du har lest hele denne anmeldelsen, og skjønner at spillet er bra for jeg er rimelig sikker på at det blir funnet andre løsninger på flerspillerdelen innen kort tid.

Snooker 19
Det gjør seg godt med autentiske spillere med fyldig informasjon, men det er dessverre ikke nok.
7 / 10