Norsk
Gamereactor
forspill
Sniper Elite 4

Sniper Elite 4 - en siste sniktitt

Med en måned igjen til lansering av Sniper Elite 4 fikk vi en litt fyldigere prøverunde hjemme hos utvikleren. Her er våre siste inntrykk før anmeldelsen kommer...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Lanseringen av Sniper Elite 4 er under en måned unna, og i forbindelse med dette inviterte Rebellion oss hjem til dem i Oxford for å få en siste smakebit før spillet skal anmeldes. Der fikk vi teste de tre modusene enspiller, flerspiller og noen runder med den Horde-inspirerte Survival-modusen.

Først, og sannsynligvis viktigst, testet vi enspilleren, og her ble vi kastet ut i et oppdrag som finnes tidlig i historien. Oppdraget var å ta ut høytstående tyske offiserer på en italiensk øy, i tillegg til å komme oss trygt unna etterpå. Som vanlig styrer vi den treffsikre Karl Fairburne, denne gangen hjelper han den italienske motstandsstyrken i kampen mot nazistene og fascistene. Enspilleren er kjernen i Sniper Elite-spillene, noe som ble veldig tydelig i dette oppdraget der vi alene skulle ta ut fiendene.

Selv om du som snikskytter kan holde deg på rimelig trygg avstand, er det likevel noen utfordringer du er nødt til å løse underveis. En av de største utfordringene er støy, og vi ble nødt til å skjule lyden av skuddene våre i andre høye lyder fra miljøet - eksempelvis et fly som passerte like over oss. Dette er en gjenganger i Sniper Elite-spillene, men også en nødvendig detalj i et spill som dette. De datastyrte figurene har blitt mye smartere denne gangen, noe vi fikk merke da en av vaktene begynte å lete etter en kollega som ikke var på plassen sin. Dette tilfører et nytt element til spillet, og det utgjorde en interessant utfordring.

Dette er en annonse:

Røntgenkamerat er tilbake like brutalt som før, og nå er det utvidet til både melee-drap og granater. Sniper Elite 4 har en haug av ulike hjelpemidler, noen gamle og noen nye, og disse sørger for at du har flere fremgangsmåter og taktikker å velge blant. På toppen av dette har animasjonene fått en overhaling, så nå føles treffene bedre enn noen gang.

Sniper Elite 4
Sniper Elite 4Sniper Elite 4Sniper Elite 4

Når det kommer til det visuelle, har Sniper Elite aldri sett bedre ut enn i dette fjerde spillet. Øya vi fikk utforske hadde et vell av detaljer, men det var nok stilen som imponerte mest. Rebellion har tydeligvis jobbet hardt med å skape den italienske og Middelhav-aktige følelsen, noe som kommer til syne i været, lyssettingen og arkitekturen. Her er det mye mer fargebruk enn i det lyse, sandfargede Sniper Elite 3. Variasjon er stikkordet, og forandringen fra tidligere er intet mindre enn dramatisk.

Dette er en annonse:

Spillets områder har dessuten blitt mye større siden forgjengeren, og dette åpner for flere fremgangsmåter samt muligheten til å skyte fra lenger unna. Dette forsterker dessuten følelsen av å befinne seg i en lekegrind, og utviklerne som var på plass i Oxford ville gjerne vektlegge at man kan bevege seg mer i høyden denne gangen. Utstyrt med en kikkert høyt oppe i et tårn innså vi at dette var den mest velkomne endringen fra tidligere spill.

Kjernefansen vil garantert sette pris på detaljarbeidet med våpnene denne gangen. Rebellion har åpenbart gjort hjemmeleksen sin når det kommer til hvordan de føles i bruk og hvordan de skulle overføre dette til spillet. Sjefsdesigner Paul Wright hadde denne kommentaren til dette:

"So with our weaponry, the first thing we do is we talk to experts about the weaponry that would be used in Italy in 1943, around that time, and then we ask them what could have been developed as well, what was potentially in development over the next year, and maybe use that as inspiration [...] we take a lot of time to go into the authentic angle."

Våpnenes egenskaper og kulefysikken har blitt en viktig faktor, og det ble veldig tydelig på de høyere vanskelighetsgradene der fallkurve, vind og andre faktorer påvirket opplevelsen i stor grad.

Sniper Elite 4
Sniper Elite 4Sniper Elite 4Sniper Elite 4

I flerspilleren spilte vi en modus som handlet om å ta over kontrollpunkter, og dette var en helt annerledes opplevelse sammenlignet med enspilleren. Der enspilleren er saktegående og metodisk med bruk av distansevåpen og feller, krever flerspilleren at du takler et høyere tempo og raskere avgjørelser.

Kampene vi testet var underholdende på en annerledes måte, for det var ingen som benyttet seg av muligheten til å ligge på avstand med snikskytterriflen. Vi mistenker at dette vil endre seg etter hvert som folk får spille hjemme i sin egen stue, og at flerspilleren dermed vil fortone seg mye likt som i Sniper Elite 3.

Områdene her var like flotte som de vi så i enspilleren, og etter kartene vi så byr de på en fin balanse av åpne områder og steder man kan skjule seg (eller plutselig møte på en fiende). Det ble imidlertid repeterende veldig raskt, og til tross for fine områder og moduser mangler Sniper Elite 4 mye av dybden til andre skytespill. Du som liker flerspilleren i Sniper Elite 3 vil dog like dette også, for det er i bunn og grunn mer av det samme.

Sniper Elite 4

Til slutt fikk vi teste Survival-modusen, der opp til fire spillere skulle forsvare seg mot bølger av fiender. I tillegg til at fiendene forsøker å drepe deg, er de også ute etter å stjele en kasse med ammunisjon og annet som du ikke har råd til å miste. Denne flytter på seg fra tid til annen, så du må følge etter for å sikre at du overlever. Dette elementet var en frisk idé som gjorde spillopplevelsen interessant og spennende. Som vanlig måtte vi kjempe mot stadig vanskeligere fiender, og etter hvert ble kravet til lagarbeid avgjørende for suksess.

Denne modusen er laget etter at spillerne har bedt om den, og den var absolutt underholdende. Den hadde en litt roligere tone enn flerspilleren, men var mer intens enn enspilleren. Samarbeidet mellom spillerne og varierte områder sørget for at vi kunne ta ulike roller for å løse oppgaven på best mulige måte. Dette kan bli en populær modus for de av dere som finner seriøse folk å spille på lag med.

Sniper Elite ser ut til å vokse seg stadig bedre for hvert spill, og Sniper Elite 4 ligger an til å bli enda et skritt i riktig retning. Her var det mange endringer som burde falle i god jord hos fansen, men spillet er samtidig tilgjengelig for nye spillere. Vi tror dette kan by på mye underholdning neste måned, men vi skal ikke felle noen dom før vi har spilt alt fra start til slutt. Foreløpig nøyer vi oss med en anbefaling om å holde øye med dette spillet i februar.

HQ
Sniper Elite 4

Relaterte tekster

8
Sniper Elite 4Score

Sniper Elite 4

ANMELDELSE. Skrevet av Magnus Groth-Andersen

Karl Fairburne er tilbake for å bekjempe det tredje riket, og denne gangen får han gå hvor han vil. Vi har testet...

0
Sniper Elite får egen tegneserie

Sniper Elite får egen tegneserie

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

Etter suksessen til deres WWII-baserte snikskytterserie, planlegger Rebellion nå å gi ut en tegnserie på tre volum basert på Sniper Elite. Dette ble kunngjort nylig av...

1
Sniper Elite 4 utvides neste uke

Sniper Elite 4 utvides neste uke

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Vi har allerede fått de to første delene av Sniper Elite 4 sin Deathstorm-utvidelse, og neste uke kommer den siste delen. Førstkommende tirsdag slippes nemlig...

0
Mer Sniper Elite 4-DLC slippes neste uke

Mer Sniper Elite 4-DLC slippes neste uke

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Vi har allerede fått skyte en virtuell Hitler midt i barten i Sniper Elite 4-utvidelsen Target Führer, men neste uke er det klart for nye utfordringer i Rebellions firer....



Loading next content