Norsk
Gamereactor
anmeldelser
The Sky Crawlers: Innocent Aces

Sky Crawlers: Innocent Aces

Magnus har satt seg i cockpiten og satt kursen mot skyene for å bekjempe fientlige kampfly. Nok en vanlig dag på jobben...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Japanske tegneserier og spill har en relativt sørgelig historie sammen. I skrivende stund kommer jeg på ett - kanskje to - spill som står godt på egne ben, og som klarer å underholde uansett om man kjenner opphavet eller ikke. De fleste ligger godt under gjennomsnittet. Og det er ikke fordi alle spillanmeldere hater anime og manga - det er det bare noen av oss som gjør - det lages bare så latterlig mange søppelspill basert på dem.

Men da Sky Crawlers: Innocent Aces, det tredje anime-relaterte spillet jeg spilte på ganske kort tid, dukket opp, ble jeg lettere forfjamset. For det er intet annet enn solid håndverk i de fleste ledd, det bruker Wii-kontrollerne på en ny og kreativ måte, det er underholdende - og det er basert på en japansk tegnefilm. Det var hakket før jeg dro ut for å forsikre meg om at det ikke regnet padder fra himmelen.

Verden er ikke lenger i krig, det er fred over alt. Derfor har private selskaper gått til steget med å ansette sine egne lag med piloter for å krige mot hverandre - for underholdningens skyld. Som hovedperson i spillet inntar du rollen som Lynx, et stort pilottalent som nettopp har blitt rekruttert til Cougar Squad, et team som mystisk nok i tillegg har tatt steget med å ansette en rekke barn i rekkene sine.

Sky Crawlers: Innocent Aces er en flysimulator, eller rettere sagt et flyspill. Kombinasjonen av en genuin flyfølelse og lettfattelige kontroller er et fingeravtrykk man kjenner igjen overalt, og det var derfor ikke overraskende å lese at det var teamet bak den i mine øyne suverene flyspillserien Ace Combat som stod bak utviklingen. Balansegangen i disse spillene er upåklagelig, og selv om Sky Crawlers har et enda mer forenklet kontrolloppsett en Ace Combat-spillene, får man den samme følelsen av mestring på tross av at manøvrene som gjennomføres helt klart er mer kompliserte å gjøre i virkeligheten. Litt som å føle at man virkelig spiller gitar når man slår av en trall i Rock Band.

Dette er en annonse:

Jeg var ytterst skeptisk da jeg fikk beskjed om å legge Nunchuck'en i høyre hånd og Wii Remote i venstre. Det var en utrolig fremmed fornemmelse, og det føltes som jeg spilte Wii for første gang igjen. Med venstre hånd styrte jeg hastigheten ved å løfte eller å senke kontrolleren, men høyre styrte jeg selve flyet. Etter en halvtimes tid med å finne den perfekte sittestillingen satt det nye kontrollsystemet som støpt, og jeg satt ikke lenger og veivet armene som en idiot mens jeg spilte.

Det tøffeste tillegget i spillet er helt klart muligheten til å automatisk styre seg inn bak et fiendefly for å raskt pepre dem i filler. Ved å sikte seg inn på dem og klare å holde seg innenfor en viss intimsone av flyet, kan man trykke inn A for å se en liten sekvens hvor du elegant flyr inn bak dem. Deretter er det bare å holde inne Z-knappen for å stryke nok et mål av lista si.

En annen briljant funksjon var de automatiske manøvrene. Det er åtte forskjellige å velge mellom, en til hver retning man holder den analoge stikka i høyre hånd. Etter å ha valgt en loop med halv skru for å endre retning, eller en avledningsmanøver for å unngå skudd bakfra, trykker man nok en gang på A - som i tillegg til vanlig fungerer som brems - for å se at flyet utfører valgt manøver. Det tar overraskende kort tid å komme inn i dette, og når man begynner å bruke disse manøvrene taktisk, føler man seg som den stjernepiloten man skal forestille i spillet.

Ace Combat-spillene har alltid ligget langt over nivået til konkurrerende flyspill når det har kommet til grafikk, og til og med Playstation 2-spillene ser fremdeles ganske bra ut. Jeg synes derimot ikke Sky Crawlers leverer like bra på bakkegrafikken som utvikleren tidligere har fått til med tilsvarende maskinvare, og det gjør at man til tider føler at man spiller et spill fra forrige konsollgenerasjon. Det skal likevel sies at grafikken aldri ødelegger for oppdragene, og det er alltid lett å finne frem hvor man vil. Flyene ser i tillegg svært bra ut, og det er jo tross alt her man fester blikket mesteparten av tiden.

Dette er en annonse:

Sky Crawlers: Innocent Aces kom for min del som lyn fra klar himmel, og det er et spill jeg nok kommer til å ta frem flere ganger fremover, om enn bare for å forbedre rankingen på noen av de hardere oppdragene. Tegnefilmsekvensene fungerer fint som bindemiddel mellom oppdragene, og samtalene som foregår pilotene imellom oppe i luften holder liv i spillet.

Flyspill har en tendens til å bli en smule tørre på historiesiden, men det er altså ikke tilfellet for Sky Crawlers. Legg til et utrolig fengende kontrollsystem, en svært god flyfølelse og spennende kamper, og du har oppskriften til et svært underholdende spill for Nintendos plattform.

The Sky Crawlers: Innocent AcesThe Sky Crawlers: Innocent AcesThe Sky Crawlers: Innocent AcesThe Sky Crawlers: Innocent Aces
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
God flyfølelse, smarte kontroller, morsomme oppdrag
-
Svak grafikk på omgivelser, kjedelig opplæringsdel
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

5
Sky Crawlers: Innocent AcesScore

Sky Crawlers: Innocent Aces

ANMELDELSE. Skrevet av Magnus Tellefsen

Magnus har satt seg i cockpiten og satt kursen mot skyene for å bekjempe fientlige kampfly. Det er en møkkajobb, men noen må gjøre det...



Loading next content