Shovel Knight

Shovel Knight: Plague of Shadows

I dette gjensynet med Shovel Knight har vi latt spaden ligge til fordel for bomber og granater. Ingen anmeldere har blitt skadet under testingen...

Fjorårets indie-perle Shovel Knight ble en aldri så liten personlig favoritt fra spillåret 2014. Debutspillet til Yacht Club Games kan ikke sies å være annet enn en mesterlig hyllest til de vriene plattformspillene man fant til Nintendos første hjemmekonsoll på 80- og 90-tallet. Samtidig maktet Shovel Knight å distansere seg fra inspirasjonskildene. Fremfor å oppleves som en blåkopi av spill som Mega Man, Castlevania og Duck Tales, disket utviklerne opp med en spillopplevelse som friskt og frimodig sto på egne bein. Resultatet var et vanskelig plattformspill proppfullt av sjarm, utfordringer, detaljer og ikke minst et legendarisk lydspor.

Nå, drøyt ett år senere, står Yacht Club Games klare med en utvidelsespakke, og har man allerede kjøpt grunnspillet, kan man bare laste ned herligheten helt gratis. Den slags sier man ikke nei takk til.

Shovel Knight

Plague of Shadows, som utvidelsen heter, tar oss med bak kulissene på begivenhetene i det opprinnelige spillets historie. Det viser seg at gjennom hele spadeknektens kamp mot The Enchantress og hennes riddere i The Order of No Quarter, har det til enhver tid vært en skikkelse som har lusket i skyggene med sin egen lille agenda. Skikkelsen er ingen ringere enn alkymisten Plague Knight, et av medlemmene i The Order of No Quarter (og dermed altså en av bossene i Shovel Knight). Vi får raskt vite at Plague Knight hele tiden driver et dobbeltspill, og at han hele tiden søker etter å utnytte sine lagkamerater i ordenen for å få tilgang på deres essenser. Disse essensene er han og hans partner er avhengige av for å lage det ultimate heksebrygget. Vi skal ikke gå nærmere inn på hvorfor, men kan vel hinte om at den lille alkymisten i det stille ønsker å imponere noen ...

Å kunne følge Plague Knight på denne måten og få et innblikk i hvilken rolle han har å spille i Shovel Knight som helhet føles festlig. Den lille mannen med fuglemasken tar seg absolutt godt ut som hovedrolleinnehaver, og hans skadefryd og tendens til å sprenge ting (og håndlangere) i lufta gir et friskt pust av humor og sjarm. Ikke at Shovel Knight manglet dette i utgangspunktet, men det skader aldri med litt mer.

Shovel Knight

Samtidig legger Plague Knights rolle som dobbeltagent også grunnlaget for utvidelsespakkens største svakhet. Fordi han hele tiden tråkker på de samme stiene som spadeknekten og ofte også pløyer marken for ham, ender vi opp med en høy grad av grenbruk. Langt på vei koker Plague of Shadows ned til at man spiller om igjen de samme banene som i hovedspillet, bare med en annen rollefigur og noen ekstra områder underveis.

Det er likevel underholdende, ettersom Shovel Knight fortsatt er et godt spill, og banene byr på såpass mange utfordringer at det slettes ikke gjør noe å bryne seg på dem en gang til. Samtidig mister man noe av utfordringen som gjorde fjorårets spill så fortreffelig, og ønsket om enda mer nytt innhold trumfer gjensynet med gamle miljøer. Dette gjelder ikke minst i møte med musikken og bossene, som i større grad enn resten av spillet sliter med det høye gjenbruksnivået.

Det føles nesten feil å skulle klage når innholdet tross alt er gratis, men det er ikke til å komme unna at Plague of Shadows kunne vært mer enn det det er. I så fall hadde jeg antageligvis vært villig til å betale for det også.

Shovel Knight

Nå har det blitt mye negativt, men det finnes ofså positive sider ved Plague of Shadows. Noe som er med på å styrke utvidelsespakken, er at man nå må tilnærme seg banene på en helt ny måte. Plague Knight er som nevnt en alkymist og har således ingen spade å støtte seg på. Derimot er han meget dyktig med alt som smeller og lager kjemiske reaksjoner. Talentene sine bruker Plague Knight til å kaste bomber, skape plattformer i form av glassbeger ut av løse luften, og bruke kjemiske stoffer til å sprette opp og dale sakte ned i luften. Plague Knight har derfor en egen evne til å nå plattformer og områder som tidligere kunne skape ekstra utfordringer. I tillegg er det uten tvil en styrke for den som spiller at mannen kaster prosjektiler fremfor å møte fiendene i nevekamp (eh, spadekamp, mente jeg selvfølgelig). Totalen blir at man tilnærmer seg spillet og brettene på en helt annen måte enn før.

Ulempen med Plague Knights kampstil er at spillet blir hakket lettere enn tidligere. Dette kan selvfølgelig bare være en fordel for enkelte, ettersom Shovel Knight tross alt var ganske vanskelig, men gjenbruk av gamle baner kombinert med en sterkere hovedperson gjør at spillet uten tvil kan oppfattes som lettere, nedkokt versjon av det vi fikk servert i fjor.

Heldigvis forsøker Yacht Club Games å bøte på den åpenbare svakheten med å inkludere nye utfordringer i Challenge-modusen. Her får man noe nytt å bryne seg på, både i rollen som Shovel og Plague Knight, men det meste her handler om små, korte utfordringer snarere enn nye brett og bosser. Challenge-modusen er og forblir en bonus som tester evnene dine i spillet, slik den alltid har vært, men også denne bærer preg av å komme til kort i det lange løp.

Shovel Knight

Likevel, når alt kommer til alt er det moro å vende tilbake til Shovel Knight, og ble man hektet på originalspillet tilbyr Plague of Shadows en gyldig unnskyldning for å mate besettelsen. Dette er fortsatt ren og skjær spillmoro, det mangler bare litt av grunnpakkens originalitet og tyngde for å kunne nå til topps.

7 / 10
+
Ny og finurlig historie, ny rollefigur krever at man spiller spillet på en ny måte enn før, Challenge-modus gir deg ekstra moro. At utvidelsen er gratis skader heller ikke.