Norsk
Gamereactor
forspill
Sebastien Loeb Rally Evo

Sebastien Loeb Rally Evo

Vi fyrte opp demoversjonen av Sebastien Loeb Rally Evo, for å finne ut om spillet lever opp til verdensstjernens gode navn og rykte...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Med skuffelsen WRC 5 friskt i minne, venter rallyfrelste spillere fortsat på en utfordrer som tar sporten på alvor. Sebastien Loeb Rally Evo er neste spill som ønsker å fengsle oss i sjangeren, og på julaften ble det sluppet en demoversjon. Det ferdige spillet kommer allerede i slutten av januar, men vi takket likevel ikke nei til en smakebit. Vi festet på oss kjørehjelm, hansker og sko, for å finne ut om dette er noe å glede seg til eller ikke.

Menyen du møter virker grei nok. I demoen kan man kun velge quick mode, options eller test drive, mens fullversjonen også vil ha de "vanlige" valgene som multiplayer, garage og karriere. Dessuten finner man også noe kalt "Loeb experience" på listen, og vi er spente på å finne ut hva dette er når fullversjonen kommer.

HQ

I demoen får man valget mellom tre forskjellige biler. Du kan enten kjøre med en DS3 Rally Car, som tilhører kategorien Evo Rally Cars (de beste av de beste), en Toyota Celica ST185 GTFour, som går under klassen A8 (mellomklassen), eller en Flott liten 500 Abarth fra underklassen 2WD Rookie. I fullversjonen øker utvalget til over 50 biler fra mer enn 20 forskjellige leverandører, kan man lese på spillets hjemmeside. Etter å ha prøvd alle tre bilene, kan man trygt si at DS3-maskinen ble vår favoritt, mens Celicaen fikk en solid sisteplass når det kommer til kjørekomfort.

Dette er en annonse:

Den ene etappen du kan kjøre finner sted i San Remo i Italia. Her skal du kjøre 5124 meter på tørr asfalt. Det var litt skuffende at kun én etappe er med i demoen, og at den til og med er en asfalt-etappe. Man forbinder tross alt rally først og fremst med grus og sladding i skjønn forening. I og med at dette kun er en demo skal man ikke legge for mye vekt på slike ting selvsagt, så vi kjører noen runder for å se hvordan det hele fungerer. Kjøreføleslen i Evo Rally er ikke så ulik den man finner i WRC 5. Det er i grunnen positivt, da selve kjøringen var en av de bedre sidene til WRC 5. Det samme kan man si om motorlyden. Én ting Rally Evo derimot har klart vesentlig bedre, er kartleseren. Ikke bare har de fått med en flott guide som forklarer hva kartleserens kodeord faktisk betyr, de har også lykkes langt bedre med timingen.

Sebastien Loeb Rally EvoSebastien Loeb Rally EvoSebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally EvoSebastien Loeb Rally Evo

Grafikkmessig skuffer imidlertid Rally Evo demoen. Vi er klar over at det er en demo, og at mye kan endre seg frem til fullversjonen kommer, men erfaringsmessig skjer dette sjelden. Vi er dessuten usikre på om det er fysisk mulig å eforbedre så mye som de burde gjøre på tiden de har til rådighet. Gresset og trær ser på langt nær like bra ut som i for eksempel WRC 5 eller Driveclub, og skyggene fremstår som urealistiske. Grafikken er virkelig noe de burde jobbe mye med frem mot lanseringen.

Dette er en annonse:

Hvordan skader oppstår er også viktig i rallyspill. Heldigvis finnes det ingen uknuselige "Chuck Norris-busker" i Rally Evo (disse finne man mange av i WRC 5), men det likevel noen feil å trekke frem. At man aldri kan ødelegge lysene når man kræsjer, men alltid har full belysning i mørket, er en av disse tingene. Legger man på at det kun er høyre fremhjul som kan punktere (i det minste slik vi har erfart) og at det ikke virker å være mulig å totalvrake bilen (tro oss, vi har prøv), blir det en lite troverdig opplevelse å kjøre rundt i skogen. Her savnes også en liten oversikt over hva som er skadet på bilen mens du kjører, da dette ikke blir opplyst i det hele tatt, ei heller fra kartleseren.

HQ

Da vi fyrte opp "test drive" oppdaget vi heldigvis at man kan teste Rally Evo på grus likevel. Her finnes det nemlig to områder, ett asfaltområde og ett grusområde, hvor du kan boltre deg fritt. Vi hadde det mye moro da vi testet bilene i fri utfoldelse, og de oppfører seg bra på grus også. Igjen kommer imidlertid grafikken litt i veien for opplevelsen.

For å konkludere, kan vi trygt si at Sebastien Loeb Rally Evo har et meget høyt potensial, og det er først og fremst grafikken som trenger større utbedringer. I tillegg blir det spennende å se hvordan utviklerne har designet karriere-delen, sett i forhold til WRC 5 og andre konkurrenter. Mange spiller bilspill nettopp grunnet karrieremodusene, og derfor er det viktig at denne fungerer godt helt fra begynnelsen av. Det samme gjelder løsningen for Rallycross-delen av spillet, som er høyt ettertraktet blant fansen.

Vi gleder oss til 29. januar, men vi tør ikke slippe noen jubel løs før vi har testet fullversjonen.

HQ

Relaterte tekster

4
Sebastien Loeb Rally EvoScore

Sebastien Loeb Rally Evo

ANMELDELSE. Skrevet av Petter Hegevall

Med en legendarisk sjåfør som rådgiver har Milestone prøvd å komme ett steg nærmere ekte rally. Gamereactors racingekspert er nokså fornøyd med Sebastien Loeb Rally Evo.

1
Sebastien Loeb Rally Evo

Sebastien Loeb Rally Evo

FORSPILL. Skrevet av Daniel Andersen

Vi fyrte opp demoversjonen av Sebastien Loeb Rally Evo, for å finne ut om spillet lever opp til verdensstjernens gode navn og rykte...

1
Vi spiller Sebastien Loeb Rally Evo

Vi spiller Sebastien Loeb Rally Evo

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Sebastien Loeb Rally Evo kommer til PC, Xbox One og PS4 29. januar, og i forkant av anmeldelsen har vi fått teste det. Det er svenske og tyske Gamereactor som sitter med...

2
Rally Evo-demoen slippes i dag

Rally Evo-demoen slippes i dag

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

I dag er det som du kanskje vet 24. desember, noe som betyr at mange her i landet gjør litt ekstra stas på familien. Fet mat, drikke med og uten alkohol og ikke så rent...

4
Sebastien Loeb Rally Evo-demo på julaften

Sebastien Loeb Rally Evo-demo på julaften

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Milestone har sørget for at alle som ikke synes ribbefett og slektstreff er så gøy har noe annet å gjøre i julen. 24. desember slippes nemlig en demo av Sebastien Loeb...



Loading next content